När gör ni vad med fölet?

Kitara_

Trådstartare
Hoppas detta hamnar rätt.

Jag har aldrig haft med föl att göra tidigare, så vill samla så mycket info som möjligt.

:confused: :confused: :confused:

När sätter man på grimma första gången?
Börjar lyfta ben?
Leder dem?
m.m.

Hur brukar ni göra???
Jag vill hantera fölet så mycket som möjligt för vi ska behålla det själv. Men när ska man börja...?

/ Boel *Väntar otåligt på fölet... :smirk: *

Senast ändrad:
Sv: När gör ni vad med fölet?

Jag sätter på dem grimma så fort som huvudena är tillräckligt stora ;) Tack vare HalyBailey så kan jag numera leda mina små troll i visningsgrimman från dag I :bow: :bow: underlättar mkt, tidigare var det trassel med grimskaft runt halsen alt att man bar in trollen.
Binder upp dem i stallgången gör jag redan v.1 sedan brukar vi leda dem så ofta vi kan. Våra föl åker tidigt i transport så vi skjutsar iväg de färdigbetäckta stona till andra sidan ön.
Borstar och kliar dem gör vi också tidigt. Sen går våra på bete någon månad när vi bara kollar stona och då brukar fölen vara nyfikna och komma fram och bli kliade. När vi sedan tar hem dem till stallbetet så fortsätter vi grimträning och då är mina så stora att en liten fölgrimma inte åker av :D Nu är det intensiv träning för vissa fölungar inför utställningar.
Hovarna börjar vi med att bara lyfta en minisekund första gångerna och bara följa med när de viftar lite med benen. Snart nog så vänjer de sig att vara stilla med benent i längre stund. Bakbenen lyfter vi och då ser vi till att ha ett stöd på ena sidan för fölet.

Grimma dag två, dag ett tycker jag att sto och föl ska få vara helt i fred. Leder dem inte för träningens skull, bara när vi ska någonstans, från stall till hage t ex.

Angående hovlyft gör jag ungefär som Welsh och våra åker också transport ganska tidigt.

Jag har också tagit grimma på andra dagen. Men denne lille individ är lite feg avsig.
Har nu haft grimma i hagen för att kunna ta in honom. Men ACK Ack vad jag bedrog mig.
I dag sprang han runt runt men inte i närheten. Regnet öste ner.
Jag fick ta in honom lös.
Har haft hovslagare här och veterinär för koll.
Funkade bra.
Sköta navel borsta lite försiktigt.
Ja man skall göra så mycket som möjligt innan dom är 14 dagar.

Om det är fint väder och föl och sto ska ut dag 1 så säter jag på fölet grimma redan då...

Sedan ger jag mig aldrig, utan den ska ha grimma till och från hagen varje gång...

Sedan sitter jag minst ½timme varje kväll i boxen och låter fölet komma till mig,tvingar mig inte på den...likadant i hagen.

Klappar den över hela kroppen, vid ca 2 veckors ålder brukar det gå att lyfta fötterna på dom...

Den tid man lägger ned på fölet dess två-tre första levnadsveckor...det har man igen "miljoner" gånger i framtiden...

Men säkert finns det andra som jobbar annorlunda...huvudsaken är att man hittar ett sätt som passar just dig och ditt föl...

Jag har förstått att man ska börja så tidigt som möjligt.
Vi brukar stå och sköta stoet löst i både hagen och boxen (har just nu en box på 32 kvardatmeter) så då lär fölet ju känna oss lite oxå.

Min ena tränare har en 4:åring efter samma hingst och hon är super trevlig, man tror inte hon är så ung för hon är så hanterad.

Det är en sån jag vill ha... :)
Så då är det väl till att pyssla på. Men det känns lite bättre när man hör hur andra har gjort oxå.

/ Boel *som vill klappa och borsta föl nuuuuu... :mad: Dag 358*

Tror att viktigast är egentligen uppfostringen som görs av andra hästar ute i hagen. En fölunge som vet vad det innebär att vara häst och kan reglerna i hagen, är också lätt att ha å göra med. Vi har haft flera föl som bara gått på bete över hela somrarna, utan någon mer hantering än att man pratat med dem i hagen - som varit mycket enkla sedan på hösten med att bli ledda, grimma på & av, lyfta fötter, lastas, stå fastbundna etc. Ju bättre flocksammansättning i hagen desto enklare har de varit att ha å göra med tycker jag det verkar som :)

Men ang dina handfasta frågor, detta är mitt första EGNA föl - jag har varit lite mer osäker på hur jag ska göra.
Han är rätt tuff och efter några inledande dagars av gosande och kliande så började han också testa gränser, små försök till att få igång mej att busa, testade att trycka sej mot mej och så. Det är jag väldigt noga med att stävja, vill absolut INTE ha en fölunge som tror det är ok att "busa" med människor eller "tränga sej på". Vill inte umgås "för mycket" med honom helt enkelt.
Pga detta jobbar jag också mycket med kroppsspråket när det ok att "komma fram" till mej, och när det inte är ok. Även lite jobb med att flytta undan för tryck på bog (backa), flytta framdel och flytta bakdel. Funkar fint, han har varit hemskt enkel med detta jämfört med tidigare föl (kanske för att jag började tidigare med honom?).

Men iaf, han fick grimma på sej första gången dag 2, första gången ute i hagen dag 3. Just nu är det dock svårt att få på grimma i hagen, men det är inget nödvändigt heller, vet att det blir bättre med tiden sedan (vi BEHÖVER inte ha grimma på och leda honom, han följer sin mor rätt ok - än så länge). Har gått i grimskaft kanske 10 gånger nu som drygt 1 mån gammal - det är befäst och går fint nu.

Från dag 2 har jag fingrat runt och rört och smekt honom överallt, där i allra första början tycker de ju oftast det är så förbaskat skönt att man kliar dem - utnyttja det (nu är han 1 mån gammal och uppskattar inte kliandet lika mycket som "smekandet"). Under magen, mellan bakbenen, på benen, lyfta svansen, pilla i munnen, smeka huvudet, röra öronen etc. Nuvarande killen har blivit en sucker för all sorts "smek", han njuter fullt ut när man rör honom överallt.
Har även "immunicerat" något litet, hållit i grimma & grimskaft och kliat honom överallt med dem, låtit grimskaftet hänga och slänga mot benen och över huvudet osv. Dte är bara sköööönt tycker han...

Men fötterna är jag osäker på, då det inte alls funkar bra. Jo, bak lyfter han och håller upp fint (om man inte är orättvis och bara provar när han är trött), men fram funkar inte alls. Tror jag gjorde fel första gångerna (provade redan innan han var en vecka, lös i boxen = inte smart). Vet ej riktigt hur jag ska göra, då han inte riktigt förstår beröm ännu. Men vet ju från tidigare föl att det inte varit något bekymmer senare på hösten. Hovis ska iaf kolla på honom nu om en vecka, han har ju lite mer erfarenhet och kan kanske visa mej hur jag ska gå tillväga.

Nu ska han ut på betet och förhoppningsvis blir det inte mycket mer än bara hälsa på i hagen och prata med honom där, under hela sommaren.
Har tänkt att ev ha med honom lös på promenad 1 gång i veckan, då får han också passa på att stå fastbunden vid uppbindningsplatsen ute. Ev lite mer "ledövningar" då, med att flytta framdel och bakdel, backa osv i grimma & grimskaft - men det blir senare i sommar när han fått lära sej allt det där ute i hagen hos de andra ;).
Redan nu är han iaf följsam ute i hagen - kan "komma in" och flytta ut, följer fint ("följa John"), stanna-gå-stanna och så.

Jag gör inte mer än vad jag måste. Avmaskar, eventuellt raspar hovar.
Våra går på bete september ut. Då är de givetvis människo-vana. Jag hålls ju en del i hagen, och de flesta kommer och nosar på mig. Dock tränger jag mig inte på fölen, utan det är upp till dom att ta kontakt med mig. En del är blyga, andra inte. Är det nån som gillar att bitas ser jag till att inte hamna i situationer som leder till det. Anser det är bättre att göra så än att hålla på att fya dom.
Avvänjer i grupp, och börjar hanteringen ett par veckor efter avvänjning.
Brukar aldrig vara några problem. Våra ettåringar är nog inte galnare än andras... ;)

Hade ett litet hingst-föl (fjording) som va den snällaste man kunde hitta. Jag började rida mamman igen när fölet var ca 2 månader.. Då hade jag med honom vid sidan om.. (lös) Vid 3 månaders ålder lät jag honom stanna hemma i boxen varannan dag som jag red. (20 min i början å ökade på succesivt.) Vid 4 månaders ålder fick han egen box på nätterna.. Tidigt tycker en del, men han åt kraftfoder bra och växte som han skulle. I början var jag noga med att se så han säkert orkade äta mycket hö... (fri tillgång) Men fjording som han är så åt han i mängder ;) Vid 5 månaders ålder var han helt avvand från mamman och han fick gå med ett ungponnysto på dagarna. Ta på grimma, lyfta ben och leda började jag med inom de första veckorna.. Ställa upp i stallgången vid 3 månader å verka hovarna första gången vid 4-5 månader.

Lånar tråd!
Har en liten fråga angående att leda föl i grimma och grimskaft. Hur gör ni? Min fölunge tycker inte alls att det är roligt han försöker bara lägga sig och stegra sig. Och när han springer lös efter mamman till och från hagen så springer han på upptäcktsfärder. :crazy: Därför skulle jag vilja ha lite tips på hur ni lär era fölisar att ledas i grimskaft.

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 815
Senast: Lavinia
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
316
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025