Sv: När gör ni vad med fölet?
Tror att viktigast är egentligen uppfostringen som görs av andra hästar ute i hagen. En fölunge som vet vad det innebär att vara häst och kan reglerna i hagen, är också lätt att ha å göra med. Vi har haft flera föl som bara gått på bete över hela somrarna, utan någon mer hantering än att man pratat med dem i hagen - som varit mycket enkla sedan på hösten med att bli ledda, grimma på & av, lyfta fötter, lastas, stå fastbundna etc. Ju bättre flocksammansättning i hagen desto enklare har de varit att ha å göra med tycker jag det verkar som
Men ang dina handfasta frågor, detta är mitt första EGNA föl - jag har varit lite mer osäker på hur jag ska göra.
Han är rätt tuff och efter några inledande dagars av gosande och kliande så började han också testa gränser, små försök till att få igång mej att busa, testade att trycka sej mot mej och så. Det är jag väldigt noga med att stävja, vill absolut INTE ha en fölunge som tror det är ok att "busa" med människor eller "tränga sej på". Vill inte umgås "för mycket" med honom helt enkelt.
Pga detta jobbar jag också mycket med kroppsspråket när det ok att "komma fram" till mej, och när det inte är ok. Även lite jobb med att flytta undan för tryck på bog (backa), flytta framdel och flytta bakdel. Funkar fint, han har varit hemskt enkel med detta jämfört med tidigare föl (kanske för att jag började tidigare med honom?).
Men iaf, han fick grimma på sej första gången dag 2, första gången ute i hagen dag 3. Just nu är det dock svårt att få på grimma i hagen, men det är inget nödvändigt heller, vet att det blir bättre med tiden sedan (vi BEHÖVER inte ha grimma på och leda honom, han följer sin mor rätt ok - än så länge). Har gått i grimskaft kanske 10 gånger nu som drygt 1 mån gammal - det är befäst och går fint nu.
Från dag 2 har jag fingrat runt och rört och smekt honom överallt, där i allra första början tycker de ju oftast det är så förbaskat skönt att man kliar dem - utnyttja det (nu är han 1 mån gammal och uppskattar inte kliandet lika mycket som "smekandet"). Under magen, mellan bakbenen, på benen, lyfta svansen, pilla i munnen, smeka huvudet, röra öronen etc. Nuvarande killen har blivit en sucker för all sorts "smek", han njuter fullt ut när man rör honom överallt.
Har även "immunicerat" något litet, hållit i grimma & grimskaft och kliat honom överallt med dem, låtit grimskaftet hänga och slänga mot benen och över huvudet osv. Dte är bara sköööönt tycker han...
Men fötterna är jag osäker på, då det inte alls funkar bra. Jo, bak lyfter han och håller upp fint (om man inte är orättvis och bara provar när han är trött), men fram funkar inte alls. Tror jag gjorde fel första gångerna (provade redan innan han var en vecka, lös i boxen = inte smart). Vet ej riktigt hur jag ska göra, då han inte riktigt förstår beröm ännu. Men vet ju från tidigare föl att det inte varit något bekymmer senare på hösten. Hovis ska iaf kolla på honom nu om en vecka, han har ju lite mer erfarenhet och kan kanske visa mej hur jag ska gå tillväga.
Nu ska han ut på betet och förhoppningsvis blir det inte mycket mer än bara hälsa på i hagen och prata med honom där, under hela sommaren.
Har tänkt att ev ha med honom lös på promenad 1 gång i veckan, då får han också passa på att stå fastbunden vid uppbindningsplatsen ute. Ev lite mer "ledövningar" då, med att flytta framdel och bakdel, backa osv i grimma & grimskaft - men det blir senare i sommar när han fått lära sej allt det där ute i hagen hos de andra
.
Redan nu är han iaf följsam ute i hagen - kan "komma in" och flytta ut, följer fint ("följa John"), stanna-gå-stanna och så.