När ger man Upp? Hjälp Önskas...

L

lolo19

I går åkte jag av, igen. Två veckor sedan sist, det var oxå en söndag..

Iaf var vi ute i går o red. Jag har en varmblodsvalack på foder, han är 10 år och har haft erlichias i sommar men är nu återställd förutom att han blir stel ibland bak. Men han är mkt pigg och glad.
Vi var alltså ute o travade med en hästkompis som min häst gillar mycket. Vi travade en för oss ny väg, kompisen hade vart där innan. Det var som stora stubbåkrar, jätte härliga. Min häst kändes som vanligt, kanske till o med lite lugnare.

Har ridit honom på pessoa nu när vi rider ut, ett tre delat, för jag tycker att han har en lång brommsträcka. Vi övar mkt avsaktningar o övergångar, men ibland måste han ju få sträcka ut.

Vi travade helt vanligt, efter en bit kommer en stenmur med ett staket innanför. Känner att min häst ökar traven, tänker att han gillar nog inte staketet. Tänker stanna honom mot ett buskage, var så säker på att han skulle sakta in där... Men väl där börjar han öka ännu mer, o tvärar rakt över fältet i full fart.. Har ni sett monte så förstår ni, men jag är ju ingen monteryttare.. Försökte med allt för att få stopp, men inget hjälpte. Ropade sakta åt honom, de brukar hjälpa, men han var som döv. Helt stum i munnen, har aldrig känt något sånt under alla år jag ridit. Till slut tappade jag stigbyglarna, det är ju som en älg man sitter på, o åkte av i full fart...

Voltade i luften o skrek rakt ut för det gjorde så ont.. har aldrig aldrig haft så ont när jag ramlat av.. kom inte upp utan hade såna kramper i ryggen när jag andades så jag fick ligga kvar.
Till slut hittade min kompis mig o ringde 112. Så kom ambulansen o massa hände, men till sist efter många timmar fastspänd i nackkrage, skiktrötgen osv. kom de fram till att jag inte var bruten, utan bara blåslagen. Jag hade ängla vakt lr ngt :bow: :( :crazy:

Nu är det så att jag o "min" häst har haft ett sånt oflyt enda sen han kom i mars. Har inte han vart skadad lr stel så har jag åkt av lr blivit skrämd. Jag blev ordentligt rädd för två veckor sedan när jag åkte av, då hamnade jag under honom o han sparkade min arm, men det var ju inget mot i går. Nu vet jag inte om jag vågar rida honom mer :(

Jag älskar verkligen hästen, o han gillar inte att bara stå. Jag tänkte longera o jobba honom från marken, men först får han vila denna veckan, jag har för ont. Till saken hör väl att han har hela tiden vart mer lr mindre svårhanterlig, han har dargit omkull folket som släpper ut i stallet, för han har så bråttom. han har stuckit med mig i skogen, därav pessoa bettet som ingen av oss egenligen gillar.. :(

Men min fråga är lite, vad gör man? Hur hanterar man en sådan här häst, som bara sticker? Hur hanterar man sig själv, som är livrädd nu? Och sin sambo, som säger att vi har ju tänkt att skaffa barn nu, tänk om ngt värre hade hänt :( :cry:

Hur mycket ska man riskera för hästen man älskar och vill göra nöjd? jag har haft sådan tur två gånger nu när jag ramlat av, tänk om det går riktigt illa nästa gång :cry:

Snälla kom med bra råd för hur jag ska hantera min häst.. Jag vet inte hur länge man orkar innan man ger upp? :cry:

Tacksam för alla svar
/Lollo
 
Sv: När ger man Upp? Hjälp Önskas...

Hej... Måste först bara säga att jag tycker himla synd om dig har suttit i en liknande sits och inte kunnat lista ut vad jag ska göra...
Mina tips till dig är antingen Börja rida lektion för en duktig tränare och håll er på banan tills du känner dig trygg. Någon annan kanske kan rida ut pållen din?

Mitt andra tips är tyvärr att ibland måste man lyssna på hjärnan, även om hjärtat säger en helt annan sak. Det är ju meningen att det ska vara roligt att rida, det ska inte vara läskigt eller obehagligt, och man ska absolut inte behöva frukta för sitt liv vid varje ridtur... Jag vet att det känns hårt, man älskar ju pållen så himla mycket.... Tror du måste sätta dig ned och ta en ordentlig funderare... Det finns så himla mycket mysiga hästar som behöver ett nytt hem, och som man inte behöver vara rädd för. Det kanske är bättre att satsa på en sån häst? Tids nog kommer du säkert älska den lika mkt...

Vill inte låta elak elr taskig så hoppas att du inte tar det så... Men lyssna till ditt inre så kommer du nog fram till nått.

lycka till!
 
Sv: När ger man Upp? Hjälp Önskas...

du har ingen tränare i närheten ? det är ju lättare för en tränare som "ser" vad som felar att korrigera det. annars kan man ju lämna hästen på tillridning och därefter ta hjälp. (om du känner dig för osäker för att "ta i tu" med "det värsta problemen)
 
Sv: När ger man Upp? Hjälp Önskas...

Hej! Stackare! Vad hemskt för dig! Jag förstår att du är mår jättedåligt. Kan det vara så att han har ont i munnen (tänderna) så att han biter tag i bettet och bara sticker? Jag har erfarenhet med min häst som hade problem med sin mun. Jag rider med ett bitless bridle, och på honom fungerar det jättebra. se www.bitlessbridle.com. Det var bara en ide. Ha det så bra!
 
Sv: När ger man Upp? Hjälp Önskas...

Hej!
Tack för ditt snälla o bra svar :bow:
Visst är det jobbigt när man inte vet varken ut lr in vad man ska göra.. Hur gick det för dig sen, löste det sig med den hästen?

Jaa det skulle vara ett alternativ att rida för en tränare, bra ide, tack. Jaa ska absolut hålla mig på banan ett bra tag framöver. Tänker longera först och främst, få honom att lyssna från marken iaf..

Har oxå tänkt tanken att kanske kan ngn annan rida ut,men det måste vara en duktig o rädd en isf.. o vi bor ju inte direkt centralt, så det är inte så lätt. Dessutom är ju min häst rätt svår även när man inte rider, så det måste ju lixom klicka.. Men det är värt ett försök, absolut. Tack för iden :bow:

Jaa du.. att lyssna på hjärnan o inte på hjärtat.. det verkar omöjligt just nu.. Jag lyssnar såpass att jag förstår att jag inte kan riskera livet mer, det är inte värt det. Och som du säger, det ska ju vara roligt att rida..
Ska göra som du säger, fundera och åter fundera. Och köpa en ny hjälm och en säkerhetsväst! :crazy: ;)

Tack snälla för bra svar :bow:
 
Sv: När ger man Upp? Hjälp Önskas...

du har ingen tränare i närheten ? det är ju lättare för en tränare som "ser" vad som felar att korrigera det. annars kan man ju lämna hästen på tillridning och därefter ta hjälp. (om du känner dig för osäker för att "ta i tu" med "det värsta problemen)

Hej! Jaa en tränare är en bra ide, det ska funderas på. Tack för iden :bow: och för svaret=)

Tillridning är väl inte lika aktuellt då jag har hästen på foder, o han gillar inte att byta miljö.. o så vill jag ju inte vara ifrån honom heller.. :angel:

tack igen:bow:
 
Sv: När ger man Upp? Hjälp Önskas...

Hej! Stackare! Vad hemskt för dig! Jag förstår att du är mår jättedåligt. Kan det vara så att han har ont i munnen (tänderna) så att han biter tag i bettet och bara sticker? Jag har erfarenhet med min häst som hade problem med sin mun. Jag rider med ett bitless bridle, och på honom fungerar det jättebra. se www.bitlessbridle.com. Det var bara en ide. Ha det så bra!

Hej! tack för ditt svar:bow:
Du må tro att jag oxå har funderat på hans mun! Han är kollad så han har iaf inte ont, men han är grymt tjafsig i munnen och med sitt huvud. Ska kolla upp länken, tack snälla!
 
Sv: När ger man Upp? Hjälp Önskas...

Hej!
Jag har en häst som kastade av mig ett antal ggr, sista gången fick jag ridförbud i 6 veckor av doktorn, det var i mars. Då fick jag tillfälle att kolla upp tänderna, men de var bra. Däremot var det så att stoet hade ont av sadeln. Ryggproblem och dåliga muskler därbak. Massage, och ny sadel har hjälpt.
Jag blev tvungen att ta itu med det många kallar ledarskap, och det är bra att göra det från marken.
Så jag började med ledövningar - det är inte hästen som ska bestämma hur saker o ting ska gå till, oavsett anledning.
Jobba hästen från marken, och sitt inte upp förrän ledarskapet är befäst där. Det finns massor av övningar man kan göra. När hästen lyssnar på dig från marken kan du också känna en annan trygghet i er relation - den litar på att du löser ev problem.
Jag tog bla hjälp av en NH-tränare med bägge fötterna på jorden, och hon gav mig en del nycklar. Att flytta hästen åt alla håll; framåt, bakåt, åt sidorna. Böja hästen.
Join-ups (men det kan man behöva en instruktör för att det ska bli rätt) har givit mig väldigt mycket.
Jag tänker inte riskera hälsan för en hästs skull, är för gammal för det.
Jag tänkte att om inte hästen lyssnar på mig så får jag byta häst. Samtidigt måste man ju ta tag i orsakerna till att det blivit som det blivit, och min häst lyssnar inte på en om man inte är väldigt distinkt i sin ridning.
En sista grej; one-rein-stop. Helt enkelt att om hästen drar iväg eller brallar, så drar man den ena tygeln mot sig, dra in hästens huvud till knäet om så behövs, då kan den inte kuta, och det funkar. Under min sista bocknings- och bakut- och stegringsraid så gjorde jag så, och det funkade. Jag satt kvar den gången, men spräckte ljumsken i mina ansträngningar (hade bestämt mig att vad som än hände skulle jag f*n i mig sitta kvar).
Ja, ja, hoppas att det går att få ut ngt av detta något förvirrade inlägg. Man tänker ju i så himla många banor när det blir så där.
Gömde nästan - min häst är som en ängel nu, jag litar fullkomligt på henne, så det går, med envishet och mycket kärlek...
 
Senast ändrad:
Sv: När ger man Upp? Hjälp Önskas...

Jag hade en fjordhingst som gorde samma sak, Jag löste det ganska bra. jag satte på fast martingal(jag vet förbjuden) så han inte fick upp huvudetoch kunde bita fast i betet, man får inte dra ner huvudet med den utan sätta så hästen har fri rörelse neråt och åt sidorna ung. som vanlig martingal, sätt fast i nosgrimman inte i bettet. efter ett tag så kan man rida utan sätt gärna ochså på ett bett med rullar som gör att han inte kan bita tag i bettet de funkar ruggigt bra
 
Sv: När ger man Upp? Hjälp Önskas...

det låter som om din älskling har väldigt mycket "travtänk" kvar i sig. när slutade han trava? om det är så nyligen som i mars så skulle vissa situationer lätt kunna få honom att falla tillbaks. det kan vara något som han ser/hör/känner lukten av eller bara nån känsla som gör att raceinstinkten kommer tillbaks. det behövs nog hjälp av nån kunnig för att komma på vad det är, kanske nån NH tränare? att hålla sig på banan ett bra tag är nog bra, och kanske ska ni börja med promenader senare innan ni ens tänker på ridturer i skogen. funkar allt bra så så behöver du nog inte ge upp, men det kommer säkert att ta ett tag innan allt blir som det ska. lycka till/chilla
 
Sv: När ger man Upp? Hjälp Önskas...

Hej!
Jag har en häst som kastade av mig ett antal ggr, sista gången fick jag ridförbud i 6 veckor av doktorn, det var i mars. Då fick jag tillfälle att kolla upp tänderna, men de var bra. Däremot var det så att stoet hade ont av sadeln. Ryggproblem och dåliga muskler därbak. Massage, och ny sadel har hjälpt.
Jag blev tvungen att ta itu med det många kallar ledarskap, och det är bra att göra det från marken.
Så jag började med ledövningar - det är inte hästen som ska bestämma hur saker o ting ska gå till, oavsett anledning.
Jobba hästen från marken, och sitt inte upp förrän ledarskapet är befäst där. Det finns massor av övningar man kan göra. När hästen lyssnar på dig från marken kan du också känna en annan trygghet i er relation - den litar på att du löser ev problem.
Jag tog bla hjälp av en NH-tränare med bägge fötterna på jorden, och hon gav mig en del nycklar. Att flytta hästen åt alla håll; framåt, bakåt, åt sidorna. Böja hästen.
Join-ups (men det kan man behöva en instruktör för att det ska bli rätt) har givit mig väldigt mycket.
Jag tänker inte riskera hälsan för en hästs skull, är för gammal för det.
Jag tänkte att om inte hästen lyssnar på mig så får jag byta häst. Samtidigt måste man ju ta tag i orsakerna till att det blivit som det blivit, och min häst lyssnar inte på en om man inte är väldigt distinkt i sin ridning.
En sista grej; one-rein-stop. Helt enkelt att om hästen drar iväg eller brallar, så drar man den ena tygeln mot sig, dra in hästens huvud till knäet om så behövs, då kan den inte kuta, och det funkar. Under min sista bocknings- och bakut- och stegringsraid så gjorde jag så, och det funkade. Jag satt kvar den gången, men spräckte ljumsken i mina ansträngningar (hade bestämt mig att vad som än hände skulle jag f*n i mig sitta kvar).
Ja, ja, hoppas att det går att få ut ngt av detta något förvirrade inlägg. Man tänker ju i så himla många banor när det blir så där.
Gömde nästan - min häst är som en ängel nu, jag litar fullkomligt på henne, så det går, med envishet och mycket kärlek...

Hej! tack för ditt bra svar :bow:
Massage är en bra idé som jag har tänkt att hästen ska få nu. Han är oxå stel och omusklad bak så en del ligger nog i det.
Jaa man vill ju kunna ha en bra relation med sin häst, man vill kunna lita på den, inte till hundra, det är ju djur, men du förstår vad jag menar ;)

Jaa har tänkt att jobba från marken nu, orkar inte heller riskera hälsan längre. Tänk när det kunde vara kul att rida :eek: det känns så långt borta nu...

Ska ta ut massör och tack för dina super tips! :bow:
 
Sv: När ger man Upp? Hjälp Önskas...

Jag hade en fjordhingst som gorde samma sak, Jag löste det ganska bra. jag satte på fast martingal(jag vet förbjuden) så han inte fick upp huvudetoch kunde bita fast i betet, man får inte dra ner huvudet med den utan sätta så hästen har fri rörelse neråt och åt sidorna ung. som vanlig martingal, sätt fast i nosgrimman inte i bettet. efter ett tag så kan man rida utan sätt gärna ochså på ett bett med rullar som gör att han inte kan bita tag i bettet de funkar ruggigt bra

Hej! Jaa du jag känner väl lite att jag inte vill sätta massa grejer på honom, jag kände mig tillräckligt elak med pessoa bettet.. :cry:
Däremot ett snällt bett fast ett som rullar, det låter som en bättre idé. Mycket att tänka på nu, en sak i taget får det bli.

Tack för svar.
 
Sv: När ger man Upp? Hjälp Önskas...

det låter som om din älskling har väldigt mycket "travtänk" kvar i sig. när slutade han trava? om det är så nyligen som i mars så skulle vissa situationer lätt kunna få honom att falla tillbaks. det kan vara något som han ser/hör/känner lukten av eller bara nån känsla som gör att raceinstinkten kommer tillbaks. det behövs nog hjälp av nån kunnig för att komma på vad det är, kanske nån NH tränare? att hålla sig på banan ett bra tag är nog bra, och kanske ska ni börja med promenader senare innan ni ens tänker på ridturer i skogen. funkar allt bra så så behöver du nog inte ge upp, men det kommer säkert att ta ett tag innan allt blir som det ska. lycka till/chilla

Hej tack för ditt svar!
Jag tycker inte att han borde ha särsklit mkt travtänk kvar i sig.. det sista han gjorde inom travet var iofs monte träning, men det var innan sommaren 2005 om jag minns rätt, sedan fick han hovsprickor igen så de gav väl upp. Efter det har han mest bara vilat.
Jaa promenader har jag tänkt att ta, det är oftast lättare att ha koll på honom från marken. han är van vid det oxå, jag har vant honom vid att jag kan hoppa av på många olika ställen, för att gå hem :P när han har blivit rädd lr liknande.

Ska som sagt fundera över detta med tränare osv, det första får bli jobb i paddocken såsom longering, o att ta ut massör. Det borde han ju iaf gilla :crazy: ;)

Tack för svar! :bow:
 
Sv: När ger man Upp? Hjälp Önskas...

har varit med om 2 stora olycker med häst inom 2 månader...:( först åkte jag av en häst som skenade iväg precis när jag hade kommit upp åkte av och va medvetslös 1½ dygn kommer inte ihåg nåt av dagen då det hände fram tills jag vaknade... dom trodde att jag hade brutit ryggen först men hade ängla vakt...:angel:
sen höll jag på att köra in min unghäst (med hjälp) och han blev rädd och började springa runt och skakackeln slog av mitt ben...:eek: det blev komplikationer och foten fungerar inte... VET INTE OM JAG KOMMER KUNNA RIDA IGEN....:cry:
nu när jag sitter hemma och inte kan göra mkt så funderar man självklart på när man på när man ska ge upp.... vill ju inte eftersom att hästarn är mitt liv ...
 
Sv: När ger man Upp? Hjälp Önskas...

Jag hade en fjordhingst som gorde samma sak, Jag löste det ganska bra. jag satte på fast martingal(jag vet förbjuden) så han inte fick upp huvudetoch kunde bita fast i betet, man får inte dra ner huvudet med den utan sätta så hästen har fri rörelse neråt och åt sidorna ung. som vanlig martingal, sätt fast i nosgrimman inte i bettet. efter ett tag så kan man rida utan sätt gärna ochså på ett bett med rullar som gör att han inte kan bita tag i bettet de funkar ruggigt bra

Varför inte ta reda på var problemet ligger först? Och göra nåt åt det istället för att dölja alla symptom på att allt inte står rätt till?:smirk:
 
Sv: När ger man Upp? Hjälp Önskas...

Aj :eek: det där låter farligt.

Tycker det låter som om din häst inte är säker nog att ridas ut på än...skulle skippa uteritterna ett tag och jobba på bana...och byta pessoabettet mot tex ett vanligt tredelat.
Ut i skogen kan ni ju gå promenader istället, och öva massor av stoppa/starta vid hand!

Kanske kan det vara klokt att ta ett stort steg tillbaka med ridningen...det är alltid bra att åtminstone fundera åt det hållet när det går snett.
När är hästen lyhörd, går i form och lyssnar på dina hjälper? När du skrittar på bana? När du tömkör honom? Fundera lite, och gå tillbaka till det som funkar och jobba där ett tag. Gå inte vidare till nästa steg förrän ett funkar perfekt! Börja tex inte jobba i trav förrän han går i bra form och med eftergift i skritt...då först kan travarbetet vara till någon nytta.
Jobba mycket med halvhalter, se till att han lyssnar på dig, alltid!
Om det så blir ett halvår med bara skrittarbete, vad gör det...så är det för många som omskolar travare.
Huvudsaken är ju att han blir bättre och säkrare att rida :)

Vi övar mkt avsaktningar o övergångar, men ibland måste han ju få sträcka ut.
Varför det? Finns ingen anledning att riskera livet genom att släppa iväg en häst som inte går att få stopp på. Sträcka ut kan han göra i hagen...under ridturerna måste ni hålla ett tempo där du behärskar honom.

Var rädd om dig!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 650
Senast: mamman
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 789
Senast: Bee
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 633
Senast: AbCdE
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp