När ge alvedon?

Mirre

Trådstartare
Rasmus har feber idag, våran termometer är borta så vet inte hur mycket dock.
Men han är varm, trött, gnällig och vill bara äta välling, så påverkad är han ju av det. Men när är de eg läge för alvedon?

Sv: När ge alvedon?

Det där känner du nog bäst själv.

Jag har gett alvedon när dottern har haft ont i munnen och växtvärk.... I somras fick hon någon form av "tredagars-feber" och hade väldigt hög feber på kvällen, kommer inte ihåg tempen men hon ville bara sova och grät, då fick hon alvedon. Gå på din egen känsla och lita på den.

Efter råd från barnläkare ger vi inte Alvedon vid feber förrän barnet inte vill äta/dricka.

Dock kan han få det vid tandsprickning och dyl. Men just feber är där av en anledning och det behöver kroppen ta hand om. Det gör den genom feber. Det var den läkarens resonemang.

När barnet har ont eller inte vill/orkar dricka så är det läge för alvedon. Att ge alvedon enbart för att barnet (eller man själv) har feber gör det bara svårare för kroppen att ta hand om infektionen.
Om han är väldigt gnällig så kan man ju misstänka att han har ont och då är det inte alls fel att ge lite alvedon men som sagt, inte bara för feber.
Skulle det däremot dra iväg och han inte vill äta på flera dagar så ska han givetvis få alvedon men så länge han vill ha välling så är det ju lugnt.
Du kan också prova att blöta handdukar i kylslaget vatten, vrida ur dem ordentligt och lägga dem runt hans vader. Det tar ned febern lite grann på ett mycket skonsamt sätt och du kan lättare avgöra om han är gnällig av feber eller av att han har ont.
Gå på din magkänsla. Nu minns jag inte hur gammal han är men ibland kan det ju bli lite feber vid tandsprickning men det kan ju också vara öroniflammation. Du kan testa det genom att trycka försiktigt på tappen framför örat, reagerar han då så kan det vara läge att ringa vårdcentralen för en öronkoll.
Det kan ju också vara en helt vanlig förkylning och den går snabbast över om febern får göra sitt.

Han är 10 mån nu.
Ja jag hade för mig det, att man inte ska ge förrän det verkligen behövs sas.
Hur är det med att vara ute med feber? Han sitter ju still i vagnen så tar det lugnt gör han ju. Skulle behöva gå och handla lite, kanske kan vara skönt för honom att komma ut lite

Så länge han har på sig ordentligt så att han inte fryser eller blir kall (blir man kall är det enklare för infektionen att ta över, det är därför febern behövs) så är det ingen fara att han sitter i vagnen en stund. Som du skriver så kan det vara skönt att komma ut lite.

Liknande trådar

Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 914
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 366
Senast: Blyger
·
Katthälsa Ska inleda med att säga att hjärte-katten är inlagd på djursjukhus, jag kan inte låta bli att googla mig blå men hittar nästan...
Svar
15
· Visningar
1 118
Senast: Snurrfia
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka