när går gränsen?

K

knasenknas

när tycker ni gränsen går för att lägga sig i vad andra hästägare gör med sina hästar?? ge exempel på när man ska lägga sig i...

Sv: när går gränsen?

jag tycker att man ska lägga sej i om hästen (eller ngn människa ex) direkt mår dåligt av ngn annans handlande, men annars tycker jag att folk ska få sköta sitt - det är lugnast då....

knasenknas skrev:
när tycker ni gränsen går för att lägga sig i vad andra hästägare gör med sina hästar?? ge exempel på när man ska lägga sig i...
När det finns skäl för att hästen far illa rent djurskyddsmässigt eller kanske om någon tar väldigt stora risker pga okunskap. Däremot gillar jag inte folk som lägger sig i hur ofta någon rider eller borstar sin häst.

det är alltid bättre att ställa frågor, istället för att konfrontera personen med påståenden, order eller skäll.

t.ex: "Varför har du nosgrimman så hårt spänd?
Lyssna på svaret, så ges det förmodligen en öppning till en ny fråga.
"Har du inte tänkt på att....? Du kanske kan göra så här istället, för att få fram den och den effekten?

Den som inte vill ha hjälp tar inte emot någon heller. Tyvärr så har hästen ingen talan i det fallet...

Jag tycker att det helt beror på om man känner personen eller inte...
Jag skulle nog inte knalla fram till någon jag aldrig träffat förut och börja ifrågasätta deras utrustning t ex...

Men om jag känner personen i fråga så är inte lika känsligt tycker jag, då tycker jag att man kan vara lite mera rättfram med sina frågor...

Men självfallet ska man lägga sig i om hästen far illa....!!

Men sen beror det ju lite på vad man har för syn på att fara illa... Mina fölston går ute dygnet runt året om, men en ligghall å fritillgång på hö, och får kraftfoder två ggr/dag. Men det är några här omkring som tycker att det är heeeemskt hur jag kan vara så elak, de fryser ju!! Så det är ju jättesvårt när man ska lägga sig i och inte. Men om man ser djur som är magra å inte får mat och där man kan se på djuret att det inte mår bra då tycker jag nog att man ska agera.
Jag skulle nog aldrig kunna gå fram till någon å säga,,, hörru köp en ny sadel, för den du har passar ju inte.... Men jag skulle kunna säga till en jag känner att.... du jag tycker du ska prova en annan sadel, det verkar som den du har inte ligger så bra....

när det drabbar mig direkt, tex om hästen bits när man går förbi eller är jävlig att ta in från hagen. annars lägger jag mig inte i - jag vet ju själv att man inte vill ha andras åsikter i sin hästhållning. inte jag iaf.

Vanvård och misshandel lägger jag mig i, vilket min granne fått erfara. :devil:
Det finns ju olika åsikter om vad som är vanvård, så man får gå efter djurskydds-bestämmelserna.
I övrigt ger jag inga råd om ingen ber mig.
Det finns en person i min närhet som lägger sig i det mesta:mockning, foder,utrustning, ALLT! Det är verkligen jobbigt. Det är ingen idé att diskutera med denna person, vi skulle bara bli ovänner. Så jag håller oftast med och gör sedan som jag vill.
Fegt, men enklast :smirk: .

T ex när en häst inte är uppfostrad så att den kan tas in och ut av vem som helst i stallet. Då skulle jag nog påpeka detta och undra om det kanske skulle vara bra med lite hjälp av någon, eller så får personen i fråga själv ta in och ut sin häst. Varje dag.

Annars enbart då hästen far uppenbart illa, eller i en situation då djur eller människor riskerar skador.

i mitt stall har vi många som alltid säger till. visst det är jätte bra att dom säger till om saker om påminner och sånt, men det som är så himla störande med det är tonen och sättet de säger det på!!!

de säger det verkligeninte på ett bra sätt utan man blir bara irriterad och arg när dom börjar prtat med en om någonting.

istället för att springa fram och skrika nått eller snäsa på ett tyket sätt tycker jag att man ska gå fram prata lungt och säga nått som typ, jag ska gå nu, så du är sist i stallet, så glöm inte att släcka,hej då.

jag tycker absolut att det är okej att man säger till när man ser något fel, men det är sättet man säger det på som är det viktiga.

Anja586 skrev:
i mitt stall har vi många som alltid säger till. visst det är jätte bra att dom säger till om saker om påminner och sånt, men det som är så himla störande med det är tonen och sättet de säger det på!!!

de säger det verkligeninte på ett bra sätt utan man blir bara irriterad och arg när dom börjar prtat med en om någonting.

istället för att springa fram och skrika nått eller snäsa på ett tyket sätt tycker jag att man ska gå fram prata lungt och säga nått som typ, jag ska gå nu, så du är sist i stallet, så glöm inte att släcka,hej då.

jag tycker absolut att det är okej att man säger till när man ser något fel, men det är sättet man säger det på som är det viktiga.
Du menar väl ändå inte att du har någon i stallet som inte ens kan säga en sådan sak normalt :eek: Stackars dig, jag skulle bli tokig :crazy:

Har ett fall i stallet som jag är på väg att lägga mig i...
Denna människa envisas med att ha hästen lös på stallgången trots att vi står i ett stort stall och vi är flera som står på gången samtidigt. H*n lämnar gärna hästen där också medans h*n mockar/hämtar grejjer.
Såg de häromdagen på ridbanan. Jag själv satt på min häst då och kunde inte göra något.
Hästen förstod inte alls vad h*n ville och h*n spöade på den rätt rejält.
En gång till och jag kommer att tala om ett och annat för denna person.
utöver detta så tar personen ifråga väl han om sin häst.
Vill inte lägga mig i men så får man inte hålla på.

annars kan man som övriga säger fråga istälet för att tala om. Finns säkert de som inte tycker jag hanterar allt rätt i deras ögon och skulle det vara något de tycker jag gör alldeles åt helskotta fel så ser jag gärna att de säger till men snällt.
Det här med lös i stallet kommer jag att ta upp på ett snällt sätt men inte om händelsen på banan upprepar sig. det finns gränser

Jag tycker som de som säger att såvida hästen uppenbarligen inte far illa så kniper man käft. Alla har vi olika metoder, och bara för att man själv anser sin egen metod oftast vara bäst, så innebär det inte att det är den enda rätta vägen och att andras är fel. Ju äldre man blir och ju mer man håller på med hästar tycker jag man kommer till den insikten.

skulle bli fullständigt skogstokig om folk lade sig i eller hade synpunkter på vad jag gör med min häst jämt och ständigt.

mackan skrev:
Jag tycker som de som säger att såvida hästen uppenbarligen inte far illa så kniper man käft. Alla har vi olika metoder, och bara för att man själv anser sin egen metod oftast vara bäst, så innebär det inte att det är den enda rätta vägen och att andras är fel. Ju äldre man blir och ju mer man håller på med hästar tycker jag man kommer till den insikten.

skulle bli fullständigt skogstokig om folk lade sig i eller hade synpunkter på vad jag gör med min häst jämt och ständigt.

instämmer helt och fullt!
jag är övertygad om att de flesta tar hand om sin häst efter bästa förmåga.
vem bestämmer vad som är rätt och fel?
så länge hästen inte vanvårdas enligt djurskyddslagen tycker jag det är upp till var och en hur man sköter om eller rider sin häst.
sedan är ju tanken fri, men man behöver inte delge sina tankar till allt och alla ;)

Solklara brott mot djurskyddslagen tycker jag att man SKALL lägga sig i.

När det gäller hästar som står i samma stall som min (och där jag alltså känner ägaren, i vissa fall ytligt och i vissa fall väl), kan jag tänka mig att påpeka också sådant som inte är brott mot djurskyddslagen, men ändå är dåligt för hästen.

Allt som berör MIN säkerhet anser jag mig också ha rätt att lägga mig i. Vi har fjorton hästar i stallet och sköter in- och utsläpp gemensamt, vilket givetvis innebär att alla hästarna måste vara någorlunda hanterbara....

Ibland hjälper det inte ens HUR man säger det... Jag brukar ofta få frågor från de andra i stallet och då blir det också naturligt att man ger råd till dessa när man ser något som är tokigt eller skulle kunna vara bättre. Iaf var det så förr, men mer om det längre ner... Men jag gör som Lina skriver - jag försöker att säga det i frågeform, för om min förhoppning är att den jag pratar med ska lära sig något nytt så är det bättre om de reflekterar själva än att jag bara säger... Sen har jag ju inte alltid rätt utan jag lär mig något nytt, men många tolkar tyvärr när man ger råd som att jag tror att jag har rätt när jag egentligen är ute efter en diskussion. Det ÄR svårt med kommunikation...

Det värsta jag varit ut för var när jag efter att ha hjälpt en person i ett par år med dennes ponny, vid ett par tillfällen tog upp att ponnyn började bli för liten för ryttaren och att h*n borde börja fundera på att kanske köra mer istället för att rida. Tydligen var frågan mycket mer känslomässigt laddad än jag fattade och resultatet vare en gedigen en-timmes utskällning från föräldrarna där jag fick höra hur dominant jag var och hur mycket jag lagt mig i hela tiden.. Inget tack dock för alla timmar på ridplanen och i stallet när man ställt upp och hjälpt till - de var som bortblåsta bara för att jag tog upp EN negativ sak. Ingen tänkte här på VARFÖR jag lade mig i - knappast var det för att såra ryttaren, utan snarare för att skydda ponnyn.

Efter det är jag fullständigt bränd på att "lägga mig i". Det är nästan så att jag inte gör det ens när folk ber om det. För de flesta vill bara ha hjälp och råd i linje med vad de redan tänkt sig, när man säger något som de INTE tänkt sig då får man bara skit.

/Camilla

så länge hästarna har skydd och får rätt foder och tillräckligt mycket (syftar mest på grovfoder då) så kan dom ju gå ute.
Och man har tillräckligt med plats för lösdrift

Camilla_H skrev:
Det värsta jag varit ut för var när jag efter att ha hjälpt en person i ett par år med dennes ponny, vid ett par tillfällen tog upp att ponnyn började bli för liten för ryttaren och att h*n borde börja fundera på att kanske köra mer istället för att rida. Tydligen var frågan mycket mer känslomässigt laddad än jag fattade och resultatet vare en gedigen en-timmes utskällning från föräldrarna där jag fick höra hur dominant jag var och hur mycket jag lagt mig i hela tiden.. Inget tack dock för alla timmar på ridplanen och i stallet när man ställt upp och hjälpt till - de var som bortblåsta bara för att jag tog upp EN negativ sak. Ingen tänkte här på VARFÖR jag lade mig i - knappast var det för att såra ryttaren, utan snarare för att skydda ponnyn.

Förmodligen så tyckte de att du tagit över! Mest troligt upplevde de dig som dominant och kanske lite besserwisser... Förmodligen blev påpekandet om ryttarens storlek droppen som fick bägaren att rinna över...
Det är en hårfin gräns att "hjälpa" och att "ta över". Jag brukar bara föra fram min åsikt om vederbörande frågar efter den. Iof så händer det ofta - i vårt stall frågar vi varandra om råd varje dag. I stort och smått. Men ingen lägger sig i. Den enda gång jag lägger mig i, vilket hänt två gånger, är när hästen inte får sina grundläggande behov tillgodosedda. Ex mat...
Ett av problemen med hästsporten (och kanske främst RIDsporten) är att det finns en åsikt per hästmänniska. Och att de flesta tycker sig veta bäst - och att det är ett sådant SKITSNACK! Kvinnligt??

Hälsn Norrland

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Ridning Hur definierar ni en nybörjarponny för barn? Få hästar uppför sig exemplariskt och det är ju väldigt sällan ponnyer på ridskola gör det...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
13 409
Senast: Lobelia
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama