När följer fölet mamma??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rubensmatte
  • Startdatum Startdatum
R

Rubensmatte

Hej på er!

Mitt lilla stoföl föddes natten mellan lördag och söndag och är givetvis världens sötaste... :banana:

Nu undrar jag när jag vet att hon följer mamman? Just nu har vi krånglat med arbetstider jag och min far för att kunna ta in och ut tillsammans hela tiden då vi är osäkra på att fölet går med sin mor. Kan jag så småningom börja låta fölet gå löst brevis när jag tar det till och från hagen?
Det är nämligen så att min pappa skall åka bort imorgon och på fredag å då har jag ingen möjlighet att få hjälp från honom, då får jag arrangera ngn annan...

Vi har ingen trafikerad väg eller så i närheten men den kan ju oroa mamman om den kutar iväg för långt...

Vad tycker ni? :confused:

De brukar ju följa med mamman ganska direkt, men är jag osäker och inte har någon till hjälp brukar jag ta ett långt grimskaft på stoet, ha henne på min högra sida, och fölet mitt emellan. Grimskaftet går från stoets grimma bakom rumpan på fölet, och så håller jag i repets ände.
Då har jag fölet inringat.

Min föddes natten mot måndag & har redan gjort flera turer till hagen. Jag har gjort som CK skrev & det funkar bra. Lillen följer sin mamma som ett plåster men värre blir det om någon vecka.

Jag ledde ut mitt sto själv på morgonen efter att hon hade fölat och fölet föjde med. Ett föl följer naturligt efter sin mor. Stoet skulle "ropa" på fölet annars. :)

Jag vägrar att låta föl 'gå lösa' och få för sig att springa runt gården med alla dess skaderisker, oftast fungerar det att leda både sto & föl tillsammans ut och in från hagen från första dagen!

Men alla föl följer inte alltid med frivilligt, då leder jag endast fölet i grimma och 2 grimskaft.. det högra grimskaftet bakom rumpan på fölet och det vänstra som 'ledande' (mamman går lös).. ända ut till hagen, inga som helst problem då man lärt sig tekniken! :)

Tack för era svar!

Jag testade idag att gå den lilla biten till hagen (ca30m...) och det gick bra. Fölis gick först åt fel håll men sedan hängde det på mamman.

Jag tycker dock inte att det sitter som en igel på morsan sin precis. Det var lite bökigare att ta in dem sedan, fölis ville inte riktigt gå in i stallet. Det kanske såg konstigt ut för henne att gå in i det "hålet", trots att vi har en bred öppning med dubbeldörrar. men jag gick in och ut ur stallet kanske en 4-5 gånger med stoet så till slut hände fölis med. :)

Nu känner jag mig lugnare när jag gjort det en gång, då vet jag att det funkar hjälpligt, annars var ditt förslag Bia inte så dumt.

Jag gör som du. Tycker det är lite vanskligt att låta fölet gå själv. I början har ju fölungen inte världens bästa syn heller för den delen. Vill inte att fölet fastnar eller springer in i något. Sen blir den ju lätt att leda så småningom när man gör på det här sättet.

Precis så gjorde jag, det var ganska lätt att dra i grimmskaftet runt baken för att få den att gå frammåt, jag hade inget fäst i grimman utan armen runt halsen på fölet. Det kändes som enda sättet. Fast i dag märkte jag att fölet följde mamman bättre.
Eva

Jag hade nog inte heller vågat ha mitt föl springandes runt på gården...för det föl vi fick förra sommaren kom aldrig till det stadiet att hon var intresserad av att följa sin mamma utan tog sig istället större och större områden att utforska för varje gång vi gick ut.
Mamman blev heller inte speciellt orolig av det..så det enda vi hade att göra var att försöka få det att fungera med att leda fölet så fort som möjligt.
Efter lite trixande några dagar var det inga som helst problem att få henne att förstå att hon skulle följa med oss.
Och..all fortsatt hantering blev väldigt enkel efter den början.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka