När fölar era ston?

CK

Trådstartare
Nog för att jag märkt att våra ston ofta fölar dagstid, men i år verkar det vara extremt.
Vi har hittills haft dessa fölningar:
Wisnia, 14.15
Bella Cavat 18.30
Do It For Mickfolk 04.00
Nicky Sund 13.00
Uba 14.00
Nakita Gral 09.00
Walizka 04.20

Altså, bara två på natten. En toeri jag har är att eftersom våra hästar går på lösdrift, och bara stallas in nattetid sista veckorna innan fölning, så är de nästan mer trygga i hagen än i boxen.
Vad skulle det annars kunna bero på? :confused:

Sv: När fölar era ston?

Nu ska vi se här:

Speedy Arriba kl 02.00 (brukar föla dagtid annars)
Extrocy kl 07.30
Charm PAtricia kl 00.40
Natascha Gul kl 03.30
Vamp kl. 22.45

(vi har 8 kvar)

Trenden visar fler nätter i år jämfört med andra år..

Din teori kan nog stämma. Att märrarna kanske vet att dom ska "bort" nattetid och då passar på att föla i sitt "gamla hem"..

AM

Fast de är ju inte i sitt gamla hem. I och med att de tas in på natten får de gå i en annan hage på dagen. Vill inte att de fölar på lösdriften så länge det går upp emot 15 ston där, som bara väntar på att få knycka nåns föl....

Mitt sto började föla 20:55 och var klar 21.10 då stod hon upp och slickade och åt moderkakan :crazy: :D

Mitt sto fölade vid 16.30 tiden. Hade kanske fölat tidigare om jag tagit in henne tidigare. Enda tecknet var att hon vandrade längs staketet, vilket hon gjort ofta senaste tiden eftersom hon ville vara inne. Hon gick bara lite fortare än vanligt.

Mina har bara fölat kväll/natt eller tidig morgon.

Nr 1: ca kl. 21.00
Nr 2: ca kl. 04.30
Nr 3: ca kl. 21.30
Nr 4: ca kl. 23.30
Nr 5: ca kl. 04.00

Jag glömmer nästan alltid att kolla vad klockan är när det fölas! Har ju så mycket annat i huvudet! :D

Den enda hästen i stallet som fölat nu gjorde det 8.45

Mitt sto som fölade i april, fölade 20.13 och fölis var ute 20.55...lite krångel så vi fick dra ut henne.

CK skrev:
Nog för att jag märkt att våra ston ofta fölar dagstid, men i år verkar det vara extremt.
Vi har hittills haft dessa fölningar:
Wisnia, 14.15
Bella Cavat 18.30
Do It For Mickfolk 04.00
Nicky Sund 13.00
Uba 14.00
Nakita Gral 09.00
Walizka 04.20

Altså, bara två på natten. En toeri jag har är att eftersom våra hästar går på lösdrift, och bara stallas in nattetid sista veckorna innan fölning, så är de nästan mer trygga i hagen än i boxen.
Vad skulle det annars kunna bero på? :confused:

I år kom mitt föl kl 03:30 (c:a).
I regel brukar mina ston föla mellan 21:00 och 07:00....en gång har det skett på dagtid (16:00)....

mvh
Carina på Cesam Arabians

Är det nån som har fler teorier varför våra i högre utsträckning än andras har en förmåga (tack!) att föla på dagen?

Jag brukar skratta åt folk som sover i stallet i veckor, för att sen lämna stona på morgonen och åka till jobbet 9 timmar. De tror ofta inte att de KAN föla på dagen... :D

I år:

Hillary Clinton:01:45
Smaragd Broline: 10:30

Av tidigare föl, 7 st, är bara en född på " dagtid". Dvs 8:00.

Äh, nu fick vi en i natt vid 01.30, det kanske börjar jämna ut sig...
7 fölningar kvar, vi får se hur ställningen blir i slutet!

Mitt sto var färdig fölad kl 14.15 (då hade hon haft rinnande mjölk sedan kl 10.00 på fm)

Mitt gamla sto fick 4 föl. De tre första föddes mellan kl 00.30 & 01.00. Exakt samma tecken innan oxå.
Det sista/ fjärde var inte ute förräns vid 9.00, satte igång strax innan 8.00- felläge & död fölis som följd. Troligen hade hon kommit igång vid 01.00 om inte fölis kommit fel, då det var exakt samma tecken som de tre tidigare gångerna.
Fick första fölet med ett nytt sto i år, & där var allt klart runt 23.00. I övrigt samma tecken som det gamla stoet.
Mjölken börjar vitna kvällen innan, vaxproppar på morgonen, rinnande mjölk på kvällen, & strax efter= FÖL

Mitt sto fölade 20.45 När jag kom till stallet och parkerade bilen stod hon och tittade ut genom fönstret. När jag kom in i stallet och kollade in i hennes box låg hon ner och fölade ! Det gick i raketfart ! Hon var uppe på benen efter en kvart och slickade fölisen. Vi fick däremot hjälpa fölisen att komma upp och dia för han var trög i starten. Men han lärde sig snabbt var mjölken fanns !

Aldrig....känns det som ;)
Fast de har en/två veckor kvar,så jag får väl tåla mig....

Det har varit spridda skurar här.

Första stoet (92) fölade mitt i natten, vid 3-4-tiden.
Hennes föl, född här, fick två föl och båda fölade hon i hagen - det första vid 11-tiden på förmiddagen, hon passade på medan min mor var i trädgården. Ville ha med morsan! Fölade i hagen precis bredvid landsvägen så det stannade x antal folk för att kika på och fråga vad som händer ;)

Nästa föl fölade hon också i hagen, vid 10-tiden på kvällen, men då gick hon ute dygnet runt (det var i juli). Jag satt och red på ridbanan när jag såg att det började vara nåt lurt på G, mina föräldrar hade fest så hela sällskapet gick iväg och ställde sej på gräsmattan mittemot hagen och kikade på fölningen. Stoooor publik alltså, en fantastiskt vacker fölning var det också!

Nuvarande sto fölade sist vid kvart i fem på morgonen. Då hade hon tydliga värkar redan vid 9-10-tiden på kvällen (magen drog ihop sej, lyfte svansen, lite varm) när jag var ute i stallet.

Fölet som kom igår, kom strax före 7-tiden på morgonen, precis innan de hon bor hos kom ut till stallet. Vi vart lite lurade den här gången och jag trodde hon hade "slutat bort" det när jag var ut vid 5-tiden. Också den här gången hade hon "värkar" på kvällen före, redan vid 7 då hade hon lagt sej ner i boxen, vandrat lite, blivit varm och syntes på magen att hon hade lite sammandragningar. Men eftersom hon varken var klar i mjölken eller hade vaxproppar så var vi osäkra på om det "bara" var falskt alarm (förvärkar eller något).

Så det verkar väl lite olika. Har dock inte haft dem på lösdrift iofs, förutom stoet som gick ute dygnet runt på sommarbetet, även vid fölningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka