När fölar era ston?

Sv: När fölar era ston?

Det föl som hittills fötts hos oss i år är född 09.45. Stoet som är kvar att föla (dygn 344 idag :crazy: ) fölade även hon 09.45 förra gången så det ska bli intressant att se när hon tänker föla denna gång...

Båda stona fölade dessutom på *exakt* samma ställe i hagen (2 ha stor med varierad natur), lite lustigt (dessutom på söndagar men det är ju inte av så mycket vikt i statistiken ;) ).

Vi funderar också på hur folk vågar vaka enbart på natten... fast vi själva börjar å andra sidan fundera på att enbart vaka 09.45 på förmiddagarna... ;) :p

Golmohar 20,30
Honey Mellon 18,30
Wisoenka 08,00

Inte mycket natt här heller.
Känns nästan som om dom vill att man ska vara vaken och "till hands".

CK - Hur många fölningar har ni på en säsong?

I år ska det föla 16 ston här, varav hälften är våra egna. Den första gick på tok, hundsittande med styckning av fölet som följd.
dock klarade sig stoet bra, och finns nu som amma åt en fin fullblodsunge!
Ringer dig nån dag angående Top Flyte!

Haha, trenden håller i sig!!
Miranda Lux fick ett hingstföl 15.15....

HalyBailey´s första föl kom igår någon gång på eftermiddagen :cool:
Stoet hade en vecka kvar innan fölning och det syntes inga tecken på fölning nu, så när stoägaren åkte på ärende så passade mamma Sisu på.... :p

Våra brukar föla på natten eller tiiidig morgon, typ 03-04, men i år har det blivit kvällsföl.

11 maj Zoya fölar i hagen kl.18:15
18maj Jarrah fölar kl.21:25
19 maj Pärla fölar kl.21:25 (exakt ett dygn efter sin ständiga följeslagare)

Det blev inget nattvak att tala om i år. Natten till den 18:e hölls Jarrah under uppsikt via kamera, men hon såg inte riktigt ut som hon brukar när hon ska föla, så det var ingen riktig vaknatt. På kvällen däremot stod hon uppbackad i favorithörnet av boxen med huvudet högt och uppspärrade näsborrar och då vet man att det bara är minuter eller timmar kvar. Nu får vi inte fler föl i år.

Ytterligare ett mitt-på-dagen-föl!

min grannes importerade trahkenare fick sitt föl i hagen idag vid 14-tiden. Ståendes till råga på allt, Ett enormt åskväder hade precis dragit förbi här så hon fölade väl av rena förskräckelsen!!

*lånar knapp*

bröt min "alla föl kommer på "spöktimmen""-trend i lördags och fick ett litet sto vid 21.30 helt klart trevliger än mitt i natten, man är likosm lite mera vaken så dags:)

...och för att fortsätta på min egen tråd så fick Magi Rating ett hingstföl e. Peace On Earth kl 11.00 i förmiddags.

...och jag fick mitt första föl någonsin ikväll 20 30 kom hon ut, 10 min efter att vattnet gick.
"Vaxproppar på morgonen, rinnande mjölk em/tidig kväll, strax efter = föl" som någon sa stämde perfekt in på mitt sto

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka