när fodra med årets skörd?

cili

Trådstartare
Hur länge bör hösilaget stå innan vi fodrar med det?
Någon skillnad på första/andra/tredjeskörd?

Sv: när fodra med årets skörd?

vi har aldrig väntat med att använda om vi behövt fodra extra. värdena och fibrerna på gräset varierar oftast en del mellan de olika skörderna.

Syftade mest på om det var någon skillnad i "väntetiden" på de olika skördarna ;)

Hur länge bör hösilaget stå innan vi fodrar med det?
Någon skillnad på första/andra/tredjeskörd?

Beror väldigt mkt på vilken torrsubstan hösilaget har ang hur fort processen är färdig. Vi har vissa år haft torrt som hö och då har man kunnat använda det direkt då ingen ensileringsprocess sker när det är så torrt. Ju blötare det är ju längre tid tar processen.
Det som händer om man öppnar en bal innan processen är färdig är att den inte håller alls utan börjar värma redan efter 1 dag.

Fick ett bra råd av han som tog in vårt att så länge plasten bubblar sig så är de inte färdiga, så snart plasten sjunkit ihop och är helt slät då är det bara att använda.

Jättebra tips. Bra att veta då det känns som betet inte kommer att vara lika länge i år och man är ju rädd att använda balarna för tidigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
677
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 549
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
556
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka