När ett halvblod (SWB) ser ut som en kallblodskorsning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Targa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 682

Targa

Trådstartare
Kan det då, långt tillbaka i stamtavlan, finnas kallblodsinslag som fortfarande kan slå igenom?? Eller får det inte förekomma kallblod över huvudtaget om hästen är reggad som SWB? Jag är inte så insatt i avel, därför frågar jag!

Jag har ett 10-årigt sto (egen uppfödning) efter Neapel-Steinbeck och med Brabant som mormorsfar - alltså idel gamla "hederliga" svenska SWB-hingstar (och så fortsätter det, långt tillbaka i stamtavlan). Stoet har, ända sen födseln varit en otroligt kraftig häst. På fölbetet gick hon tillsammans med ett par Landlord-avkommor. De var bara ben, men mitt föl var mer av en köttbulle ...

När jag ser korsningar halvblod-norsvensk så tycker jag att hon mer påminner om en sådan än om dagens relativt lätta halvblod. Hon har alltid varit den rultiga typen (trots minimalt med kraftfoder ...).

Så därför vore det intressant att få veta - finns det kallblod långt bak i den svenska varmblodsaveln?

Sv: När ett halvblod (SWB) ser ut som en kallblodskorsning

Det är klart det finns långt bak då den svenska lanthästen ligger till grund för varmblodhästen vi har idag.

kl* Finns en och annan ardenner inblandat ja :angel: Har sett en stadig dam för mååånga år sedan efter Milex med exteriör som en pansarvagn och stor lockig svans (lämnade trots det hyffsat eleganta avkommor faktiskt)

Jag var med vid betäckningen, så jag vet att Neapel är pappa :D. Och jag har träffat hennes mormor, som förresten har fått 16 eller 17 prima föl, samtliga reggade som SWB.
Vad skulle en DNA-test kunna ge för besked?

Bild på lilla rultan. Benen ser "normala" ut, men det är kroppen som har lite "nordis"-drag över sig. Hon är kort i kroppen (ca 1 dm kortare än vad hennes mamma var) och kompakt. Och - bör tilläggas - otroligt lättfödd.
http://i39.photobucket.com/albums/e181/stalltarga/Juni044b.jpg?t=1201541976

kl* Finns en och annan ardenner inblandat ja :angel: Har sett en stadig dam för mååånga år sedan efter Milex med exteriör som en pansarvagn och stor lockig svans (lämnade trots det hyffsat eleganta avkommor faktiskt)

Ja, hade man haft en sådan dam, då hade man nog definitivt förstått att en o annan ardenner fanns i rullorna :D

Jag tycker inte hon ser ut som en nordis ;)

Och du, att hon är lättfödd skulle jag va glad för om jag vore som du. Det är så många som har det motsatta problemet, och DET är jobbigt om ngt...

Jag är ingen expert på det, här men är det inte så att den gamla svenska halvblodsstammen är grövre än den här nya med en massa utländskt blod inblandat? (Säger inte att det är fel, men jag älkar den gamla svenska typen) Själv har jag ett välstammat benrangel till halvblod som enligt olika källor mer liknar ett varmblod, men hon har en övervägande del fullblod i ledet.

Och du, att hon är lättfödd skulle jag va glad för om jag vore som du. Det är så många som har det motsatta problemet, och DET är jobbigt om ngt...
Jag lyckas samla på mig dem:crazy: sk*tjobbigt

Hon skulle nog se bättre ut om du tränade bort en del kilon:o

Ja, precis, nog skulle du va mkt gladare (och liiite mindre fattig) om dina var mer lättfödda?

Jag är ingen expert på det, här men är det inte så att den gamla svenska halvblodsstammen är grövre än den här nya med en massa utländskt blod inblandat?

Jo, så har jag också förstått det (även om jag inte heller är någon expert). Och jag är också väldigt förtjust i den gamla typen. Och tydligen kan det vara så, enligt vad några av er har svarat, att det kan ligga grövre blod latent sedan generationer tillbaka.

Hon skulle nog se bättre ut om du tränade bort en del kilon:o

Onödig kommentar .. Hon har ju alltså varit av den rultigare typen ända sedan hon föddes. Och pga lättare skada i ena fram så kan hon bara ridas i lättare motionsridning.

Fast ändå, hade hon varit mer vältrimmad så hade hon ju sett mindre grov ut. Så självklart skulle det gjort skillnad.
Annars tycker jag inte att hon var ovanligt grov för att vara den gamla typen. Vet en som är hälften fullblod och ändå ser ut som en ädel nordis.

Jag tycker att hon ser ut som ett vanligt halvblod av den gamla stammen.

Verkligen:smirk:
För att återgå till TS, jag håller med de andra, hon ser ut som ett vanligt hbl av den gamla stammen

Den familj som jag direkt tänker på, som dokumenterat har kallblod bakåt i stammen(låååångt bak) ärHuledgårdsstammen(45) härifrån Halland.

Okej - tack alla som svarat - jag får väl sluta kalla henne för min lilla nordis då :D

Intressant dock att få veta att det faktiskt finns dokumenterat kallblod långt bak i rullorna!

Stofamilj 46 sägs ha ett ardennersto i botten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka