När en äldre häst får en senskada

I

ishbel

Min 26 år gamla arab har nu lyckats dra på sig en senskada efter en olycka i hagen. Han har inte riktigt förstått att man inte kan fara runt som ett yrväder när man är en gammal gubbe. :angel: Hur som helst, nu ska han stå på boxvila och det lär ju ta några månader innan han är bra.. om han blir bra, men det hoppas vi på. Han har aldrig haft några tidigare skador förutom en lättare vrickning för 10 år sedan och han är riden regelbundet och fick av veterinären mycket beröm över hur fräsch och fin han var.

Om han inte blivit bättre innan måndag ska jag åka iväg och göra ett ultraljud på honom för att se hur pass svår skadan är men veterinären trodde inte att den var så jättefarlig men han kommer aldrig mer kunna ridas mer än någon lättare skrittrunda då och då men kan fungera som sällskapshäst. Det gör inte mig ledsen att han inte kan ridas mer i trav och galopp. Han skulle väl ändå börja pensioneras lite smått så det gör detsamma. Huvudsaken är att han blir så pass bra att han kan gå med de andra hästarna utan att ha ont. Det är målet vi har ställt in oss på.

Jag skulle gärna vilja diskutera med andra vars hästar haft eller har senskador. Berätta gärna om era hästar. :)

Sv: När en äldre häst får en senskada

Min 5-åring har fått en senskada för ett antal månader sedan, vi har ultraljudat, behandlat med chockvågor osv.

Tyvärr har det inte läkningen gått bra så nästa vecka ska han vidare till de evigt gröna ängarna...

En fråga bara, är det verkligen värt att ställa en så pass gammal häst på boxvila för att ändå bara skrota i hagen de sista åren ?

senskador behöver sällan långvarig boxvila. senan måste belastas för att läka! så sjukhage+promenader i skritt på hårt undelag är mkt bättre. en så gammal häst tål väldigt sällan boxvila i längre tid.

min var inte riktigt så gammal när han drog båda gaffelbanden men dom läkte som dom skulle. :)

Det är värt varenda sekund. :love:

Veterinären tyckte inte att han skulle ut och gå såhär tidigt utan svullnaden måste gå ner först. Lägger in en bild på min vackra kämpe som stått vid min sida i över tio år nu!

/Isabel

du skriver ju i ditt inlägg att han ska stå på boxvila och att det kommer ta flera månader. men du kanske inte menar att han ska stå inne hela den tiden??

men bygg en sjukhage precis utanför stallet så han kan få frisk luft och stimulans isf.

Nu i början fick han inte lämna boxen men sen får han givetvis gå i sjukhage och ut och gå på promenader men i dagsläget ska han stå på boxvila, precis som jag skrev. :)

/Isabel

Min 17 åring fick tre allvarliga senskador på samma ben för två år sedan. Han fick väldigt dålig prognos, men är fullt igång mot alla odds.

Det beror lite på vilken sena din har skadat?
Vanligt är att de drar av förstärkningsbandet när de är äldre.
Vilken sena det är som är skadad, och hur allvarlig den är, kan man endast se via ultraljud för att vara helt säker, och innan det är gjort är det klokt att ha hästen på boxvila.
När den kritiska tiden är över, behöver hästen läkas under rörelse, just som centauer skriver.
Underlaget är också viktigt, både där man går med dem, och i hagen. Det får inte vara djupt, och de får inte halka.

Det svåra är tycker jag, att hålla balansgången mellan att de ska leva häst liv, mot att de inte får fara och yra runt i hagen. Risken är stor att de skadar sig igen.

Mitt gamla sto skadade senorna på båda fram ute i hagen när hon var 23 år. Vi jobbade med nedkylning och lindade med zinkbandage. Då hon gick bärsärkagång i boxen om hon lämnades inne själv så valde vi att släppa ut henne tillsammans med de andra hästarna i en något mindre hage än den hon skadade sig i, hon höll sig lugn där ihop med kompisarna. Efter några månader började jag skritta henne, efter ytterligare några månader lite trav då och då. Min gamla aktiva dam hade kunnat fortsätta som promenadhäst, svullnaden i det ena frambenet gick dock aldrig ned riktigt. Tyvärr skadade hon sig på samma sätt igen sommaren efter. Jag insåg då att hennes tid som ridhäst var över. Eftersom hon var enormt aktiv så var inte ett liv i hagen något hon hade trivts med och jag valde att låta henne somna in.

Ja, var och en gör ju som den vill men för mig får Zadek gärna gå som sällskapshäst. Det kvittar liksom. Jag har inte häst bar för ridandets skull. Det som var rätt för dig behöver ju inte vara rätt för någon annan.

/Isabel

Vad skönt att höra att er häst blev frisk! Det ska min också bli! :) Han är en kämpe utan dess like!

/Isabel

Nu får någon rätta mig om jag har fel men är det inte så att man brukar få avvakta 1-2 t.o.m. kanske 3 veckor tills den värsta hältan lagt sig, låta de stå på box och sedan åker man in och gör UL för att se vad/vilken sen som ev. är skadad och utefter det gör man upp en plan för hur konvalecensen ska se ut? Även om man vill låta den få en chans o.s.v. är ju det ingenting man faktiskt kan bestämma förräns man vet något om själva skadan.
Och inte heller hur lång tid hästen ska stå på box, om den ens får gå o.s.v.
Vi har en gammal häst som har brusten sena i stallet, den får gå i sjukhage och promenera men det är riktigt dålig prognos och på tisdag ska de tillbaka efter 6 veckor på smärtstillande och se om det läkt alls, vilket verkar otroligt med tanke på att hästen blivit haltare återigen.
Blir lite nervös när folk innan de vet storleken på skadan och vad det ens är för skada bestämt att det ska bli si eller så, det känns inte rätt för hästen. Sen funderar jag alltid på för vems skull man är beredd att låta en så gammal häst ev. stå så länge, hursomhaver kommer den ju tappa muskler hull o.s.v. och det kan ju leda till att något annat i kroppen kommer fram.
Menar inte det som något personligt påhopp men det är ju inte direkt dåligt att försöka tänka igenom allt både en två och fjorton gånger.

Ja, var och en gör ju som den vill men för mig får Zadek gärna gå som sällskapshäst. Det kvittar liksom. Jag har inte häst bar för ridandets skull. Det som var rätt för dig behöver ju inte vara rätt för någon annan.

/Isabel

Ja, det var rätt för min häst. Du efterlyste berättelser om andra hästars senskador. Det har du fått. Jag har inte någonstans talat om för dig hur DU ska göra, det får du avgöra själv. Jag förstår inte hur du kunde tolka mitt inlägg som någon sorts instruktion över hur du ska göra med din häst??

Det var just den tanken som gjorde att jag tog beslutet att låta min gamla häst somna in, att hon inte skulle må bra som haghäst, varken fysiskt eller psykiskt. Hon hade behövt regelbunden motion, eller snarare lättare arbete, för att må bra i sin kropp. Hon hade också varit otroligt aktiv och energisk hela sitt liv, fram till slutet faktiskt. Det var en dam som inte klarade av att bara gå utan hon behövde verkligen aktivitet, både kroppsligt och mentalt. Det kändes helt fel när detta inte gick längre, jag ville inte låta henne gå ned sig psykiskt bara för att jag skulle få behålla henne ett tag till. Det hade känts egoistiskt för mig.

jamen VAD är "dagsläget"? är det två dagar eller är det två veckor? förstår du? dagsläget säger inget alls om hur länge du tänkt ha hästen i boxen.

ingen hästkropp mår bra av boxvila men för en 26 år gammal häst är det förödande. du risikerar en mängd följdproblem om boxvilan blir långvarig.

jag tycker dessutom din veterinär resonerar konstigt. för det första kan man inte se på utsidan hur allvarlig skadan är, hur halt och svullen hästen blir är inte alltid proportionalt till hur allvarlig skadan är. och så säger han att skadan ej är allvarlig men samtidigt att hästen aldrig kommer kunna ridas igen. det är en prognos man ej kan göra utan att se vilken sena som är skadad, vart skadan sitter och hur mkt fibren i senan har trasats sönder. så jag håller med breccia om att göra ultraljud oavsett så man vet vad man har att förhålla sig till!!

Jag har den bästa veterinären i världen! Jag hade inte tänkt skriva ut allt vad veterinären och jag har sagt om min häst eller hur hans prognos såg ut.

Hur som helst, min veterinär kände igenom min hästs ben och konstaterade senskada men efter att ha hört min berättelse om hur han fått senskadan, alltså efter en olycka i hagen, så trodde hon inte att det var så farligt. Hon ringde även till Helsingborgs Djursjukhus och diskuterade med dom om vi skulle åka iväg till klinik direkt eller avvakta med det. Tillsammans kom de underfund med att vi skulle vänta och se hur han är om ett par dagar. Om han inte förbättrat sig tills på måndag skulle vi åka iväg till klinik och ultraljuda men annars var det bara till att fortsätta låta han vila.

Jag kan säga som såhär att han har fått en liten sjukhage utanför som han går i ett par timmar om dagen och sedan så får han komma in i sin stora box (en fölningsbox) och han pysslas om flera gånger om dagen. Det går ingen nöd på honom.

Veterinären sa i alla fall att efter en sådan här senskada så kommer han inte kunna ridas på så sätt att man arbetar honom men han kommer alldeles säkert att hålla för promenadridning och som sällskapshäst. Jag hade ändå tänkt trappa ner på ridningen på honom så det där med att jag inte kan rida honom mer gör detsamma. Han får gärna gå och ha mysigt i hagen framöver med kompisarna.

/Isabel

Snälla, gör inte en höna av en fjäder. Det var inte meningen att få inlägget att låta negativt. Jag skrev bara att det den ena gör kanske inte är rätt för någon annan och tvärtom.

/Isabel

*KL*

Min var iofs 'bara' 12 när han fick sin senskada, men han var redan T-märkt för ett annat problem då, och var promenadhäst helt enkelt. Det som var besvärande i hans fall var dock att han även hade en ditintills oupptäckt, hopläkt spatt som blev aktiv igen i samband med att han slog på hasen samtidigt som han fick senskadan. Han rullade fast i boxen, kom loss själv men man såg tydliga spår på morgonen. Fick en skada på djupa böjsenan på ena bak (det som redan var dåligt :crazy:). Prognosen var mkt avvaktande då skador på just djupa böjsenan inte har direkt strålande prognos.

Han var likt din en spelevink i hagen och busade och brallade. Det är inte helt idealiskt med en senskadehäst sen när de ska ut, de ska läka under belastning ja, men kontrollerad dito.

Hursom, jag hittade honom på morgonen med två supersvullnad bakben. DV var ut men kunde ju inte säga mkt alls dessvärre. Fick om jag inte minns galet antibiotika (då vi inte kunde utesluta sticksår) samt smärtis och antiinflammatoriskt. Svullnaden la sig snabbt men inte hältan, rejält halt. Åkte till klinik där de först misstänkte fraktur men rtg var ren. De kunde ändå inte utesluta spricka då det var såpass färskt, och ville ultraljuda ledkapseln för att kika på den. I samband med det upptäcktes senskadan, ingen hade trott på senskada.

Hursom, det gavs ingen prognos då, utan 'vi får se'. Strikt boxvila i 6 v, han fick efter ett tag börja skritta 5 min/dag på hårt, fast underlag. Sen ÅB och UL visade ingen direkt skillnad men ingen försämring. Så fick långsamt utöka promenaderna, fortsatt boxvila.

Efter ett tag (minns inte) kunde han få gå ut i boxhage OM lugn. Han var kolugn på box, men kunde få bock- och sprattelattacker i boxhage så det beslutades om ingen boxhage. Dessutom var det höst och lerigt. Och det var superviktigt att han INTE varken slant på slipprigt underlag eller bockade och brallade.

Så han stod i sin box, och gick sina promenader i snöre. Var uppe i 90 minuter när det gått 3 månader, uppdelat på 1-5 gånger/dag beroende på hur jag jobbade. Var hela tiden livrädd spatten skulle förvärras ännu mer, han behandlades två ggr för det.

Vid jul, då han stått dryga 3 månader på box började han bli väldigt deppig, och med tanke på att han var T-märkt och det 'bästa scenario' han hade att komma tillbaka till var hagliv och promenadridning, och jag i hans fall viktade livskvalitet FÖR DAGEN mycket högt valde jag att släppa ut. Med beh veterinärs stöd i ryggen. Jag var väl medveten om och informerad om risken, han kunde slå upp allt på några sekunder och då skulle vi behöva börja om. Men vet talade också om att det kunde gå bra (och tog en av sina egna som ex), och både stöttade och förstod beslutet ang släppa ut i min herres fall.

Så på julafton sederade jag honom och hans ena kompis (den andra kompisen kan man muta med mat), och släppte ut dem i beteshagen (= grön och borde vara intressantare att äta än att springa).

Han sprang, och bockade, och busade. Men avhöll sig från slidestops och tvärvändningar. En månad senare ULades han igen, drygt 4 mån efter skadan. Som det inte fanns ett SPÅR av. Veterinärerna var positivt överraskade av rekordläkningen. Naturligtvis var senan inte redo att belastas fullt ut bara för han var 'ren' på UL dock.

Senan höll hela vägen, han gick i hage konv ut, slog aldrig upp skadan och senan klarade pensionärslivet fint (dvs fritt hagbus, samt skritt, trav och galopp rakt fram utan större krav ridningsmässigt ett par - tre ggr/v). Däremot så blossade spatten upp en gång till, och fick behandlas. Antagligen spelade det där in att han stod helt såpass länge där.

Han togs dock bort 1½ år efter senskadan när spatten återigen blossade upp, och där valde jag att låta honom somna, han hade gjort sitt och ställt upp nog och förtjänade inte en till klinikresa och behandling utan att få äta på de evigt gröna ängarna och galoppera på friska, starka ben. Hade han inte haft spatten hade han brallat runt i hagen och traskat runt med matte i skogen än. Lilla gubben.

Ca 6 månader efter senskadan (du ser på VB att senan är rakad för ultraljud, och även att samma bens has är rakad sen det behandlades för spatten. )
Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

OBS, bara så folk inte börjar yla. Jag rekommenderar INTE folk att bara för att och hursomhelst slänga ut senskadehästar i förtid på fri rörelse. Jag ville bara berätta hur jag gjorde och varför, och att det KAN gå bra 'ändå'. (Det kan gå åt skogen med, men jag hade tur)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?