När "draghund" får en ny betydelse

Gry

Trådstartare
Funderar starkt på att montera rullskridskor under min ljuva ett-och-ett-halvt-åriga hanhund efter att i en halv veckas tid ha släpat detta liderliga, passionerade 25 kilo muskelstycket runt i kvarteret och i skogen. :banghead: Varje liten doftpartikel av vad jag förmodar är löptik ska slickas, omsorsfullt avnjutsluktas och dröjas kvar vid. En kvart gärna. Ska det fortsätta så här kommer jag att ha träningsvärk i armen och min "stackars" hund kommer att ha släpsår under tassarna. :sneaky:

Kan man ge ngt? Och då menar jag inte en stekpanna i huvudet. Utan ngt annat.

Ska det vara så här? Ska det det? Va? Va?

Sv: När "draghund" får en ny betydelse

Antingen lär du hunden att den inte får nosa och ha sig på det sättet annat än när den är lös, eller så kastrerar du. Båda alternativen lär göra att det blir bättre, men jag hade börjat med det förstnämnda och sedan tagit kastreringen om det inte fungerat. Hade det varit min hund hade jag väl stått ut ungefär 5-10 minuter innan jag bestämt mig för att försöka träna bort det.

När Billy var som värst (i samma ålder som din ;)) så höll jag också på att bli tokig.

Lösningar som fungerade för oss:
1) Jag "ägde" fläckarna, jag ställde mig helt sonika på dem och blockerade.
2) "Om du går riktigt fint i koppel och har bra kontakt med mig här så får du springa iväg och lukta på fläcken där borta"
3) Cykling. Min hund älskar fart och spring mer än något annat, tempot gjorde att han inte hann med fläckarna och han försökte inte ens, det var roligare att springa.

Cykla går bra! Min hund älskar också att cykla! Kanske ska cykla vanliga rundor också ibland, inte bara när vi motionerar, så att säga. Bra förslag!!

Har inte tänkt på att "äga" doftplatserna. Bra idé! Tack för tipset. Ska testa det. Han är väldigt lyhörd för när jag äger ngt, att jag inte tänkt på det! Tack snälla!

Okej. Är det bara så enkelt. Skönt.

:D

(alltså, vi kämpar på, vi kämpar på ;) )

Självfallet inte, men du skrev ingenstans att du tränar på att få det bättre heller ;) Jag ser dagligen folk som bara släpar runt sina hundar utan att på något sätt försöka att faktiskt träna dem, att du inte är sådan kan jag alltså inte veta något om ifall du inte skriver det :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka