När det dags o gå ner i täcke?

C

CrazyGirl

Har en D-ponny, som är av raserna fullblod/connemara.
Undra bara, när täcker ni av era hästar?

Menar nu, inte att jag ska slänga av min häst täckena.
Är mest nyfiken, för detta har jag fundera på lite.
Han är rakad.
Han har bara lite kvar där sadeln ligger, på huvudet och benen.
Går med stalltäcke, samt fodrat regnöver.
Det har han ute hela dagarna, går ute från 6 på morgonen till ca 8 på kvällen.
tillgång till hö, finns hela tiden.
men vid vilka, plus grader kan man börja täcka av?
till fodrat regn täcke?..eller ha, ett fleccetäcke, o sen fodrat regn m.m?
hur gör ni osv?..

Tacksam för svar. =)

Sv: När det dags o gå ner i täcke?

jag varierar alltid täcke efter väder och temperatur.
har många olika tjocklekar på täckena så det blir väl ungefär något sånt här...
kallare än - 15 grader = dubbla täcken
kallare än -5 grader = 400g täcke
- 5 till +5 grader = 300g täcke
+ 5 till 10 grader och mulet/regn = 200g täcke
+ 5 till 10 grader och soligt = 150g täcke
+10 till 15 grader och mulet/regn = 150g täcke
över 15 grader och regn = ofodrat regntäcke
annars inget täcke vid över 15 grader.

men sen är det ju svårt att följa det när vädret ändras hela tiden.

kallare än - 15 grader = dubbla täcken
kallare än -5 grader = 400g täcke
- 5 till +5 grader = 300g täcke
+ 5 till 10 grader och mulet/regn = 200g täcke
+ 5 till 10 grader och soligt = 150g täcke
+10 till 15 grader och mulet/regn = 150g täcke
över 15 grader och regn = ofodrat regntäcke
annars inget täcke vid över 15 grader.

Alltså jag menar inget illa, undrar bara, men är din häst en riktig fryslort eftersom du har täcke på till och med vid +10 ?

Senast ändrad:

om det är regnigt ja, då har jag täcke på vid 10 plus grader, eftersom min häst inte har den minsta antydan till vinterpäls och är väldigt "frusen" av sig.
Jag är egentligen inte någon som förespråkar att ha täcke på jämt, min andra har enbart täcke på sig vid typ snöstorm.

Ok.

Det är ju inte jag, som sköter ut/insläppt heller.
Så det ju lite jobbigt, för han som gör de.
Att veta vilket täcke, som ska gå just den dagen osv.
Därför har jag bara några o vilja på.
Och har oftast, samma stalltäcke, och samma fodrat regn osv.
Men eftersom han är lite äldre med, och rakad.
Får han nog gå några veckor till med dubbla :)
För på morgonen är det, kan de va någon minus grad.
Eller plus grad, men oftast när jag kommer ut framåt 1-2 på dagen.
Är de ju runt 5-10 plusgrader, visa dagar.
De är ju väldigt olika, just nu börjar vädret bli bättre.

Men då vet jag på ett ungefär :)

Lär dig hur hästen ska kännas när den är lagom varm under täckena, och hur den känns om den är för varm.

När hästen inte längre fryser kan man börja täcka av.

Och det är absolut inte nödvändigt att ha en jättegarderob med 5 olika täcken där det skiljer 50-100 gram mellan varje.
Hästar har en stor "komfortzon", så samma täcke som läggs på vid 0 grader räcker även vid ganska många minusgrader.

De verkar inte heller "lida" av samma fenomen som vi männsikor gör; när vi går för varmt klädda inomhus så fryser vi när vi kommer ut om vi inte klär på oss ännu mer.
Att ha ett tjockare stalltäcke på inne och bara slänga på ett tunnt regntäcke vid utsläpp brukar funka mycket bra. Enkelt för stallpersonalen blir det också...;)

Solen är viktig!

Låt även den klippta hästen gå utan täcke ett par timmar nu när det börjar ljusna. Passa på vid helg om du inte släpper ut/in själv.

Jag har ju kört med endast regntäcke nästan hela vintern (inget täcke alls när det inte varit så kallt, men började med det varje dag eftersom det är så svårt att förutsäga regn/snö). Men så är ju inte de klippta.
Kommer nog fortsätta med regntäcket en bit in på våren med den värsta leran, av lite lathet. Och sluta när det när det håller sig på minst 5 plusgrader varje dag. Inte för temperaturens skull.

Om hästen gått med väldigt varmt täcke på vintern tycker jag på ett sätt inte att man ska sluta med det för tidigt. Lätt att de blir förkylda då av omställningen. Däremot kan man trappa ner till tunnare täcke ganska tidigt.
Man märker om hästen fryser.

Solen är viktig!

Låt även den klippta hästen gå utan täcke ett par timmar nu när det börjar ljusna. Passa på vid helg om du inte släpper ut/in själv.

Jag har börja stå ute med honom, o borsta osv.
I solen, i stället för inne i stallet.
Och då står han rätt i solen.
För där är det även varmare än inne i stallet, men han känns väldigt varm.
har ridigt mycket barbacka, och han är ju varm i kroppen.
har stalltäcke, samt fodrat regn.
kanske ska lägga på ofodrat regn..
eller bara ha, fodrat regntäcke.
idag är det ca 2 + ute, men sol.

Jag har ju kört med endast regntäcke nästan hela vintern (inget täcke alls när det inte varit så kallt, men började med det varje dag eftersom det är så svårt att förutsäga regn/snö). Men så är ju inte de klippta.
Kommer nog fortsätta med regntäcket en bit in på våren med den värsta leran, av lite lathet. Och sluta när det när det håller sig på minst 5 plusgrader varje dag. Inte för temperaturens skull.

Om hästen gått med väldigt varmt täcke på vintern tycker jag på ett sätt inte att man ska sluta med det för tidigt. Lätt att de blir förkylda då av omställningen. Däremot kan man trappa ner till tunnare täcke ganska tidigt.
Man märker om hästen fryser.

Håller med, vill inte täcka av han för mycket.
Därför frågar jag om råd, jag har alltid haft hästar med vinterpäls förut.
dom har gått med täcke också, men där sköte alltid stallägarne.
de där med att ta av täcket när de var sol o sen på igen när den försvann osv.
men ingen av dom var rakad, som denna är.
första gången jag har en rakad häst.

Halvblodskorsningen och araben går båda så här:
Mellan +10 (beroende på) till -5 grader = 100 grams täcke.
-5 och kallare = 300 grams täcke.
Varmare väder och sol går dem nackna.

Skulle vilja släppa ut dem utan nu,
men inte med tanke på underlaget :crazy:..

Täcken?
Tja, mina går utan täcken i princip året om. Svettäcke om de ska vara ute och det är kallt och de är svettiga.
Jag har i och för sig lyxen att min "hästskötare" tar in hästarna tidigt om det är surt väder och om jag behövde ha dem ute långa dagar utan möjlighet att ta in tidigare, skulle jag lägga på regntätt täcke, men inte så mycket värme för de verkar klara sig fint ändå.
Min ena är en fjording som är torr och varm och go under pälsen (ja, jag har känt efter!) även om det är på nollan och har regnat i sex timmar¨.
Den andra är en frusen varmblodsmärr som inte gillar regn men tycker mycket om att stå ute och njura i vintersolen på -15 bara det inte kommer nederbörd, men som fryser året om om det är nederbörd.
Men som sagt, är det blött uppifrån så plockas de in innan det blir fruset.
Båda har lång och härlig vinterpäls som de börjar fälla nu.
Om man kan gå efter fällningen, verkar det ju som om de vill ha det lite svalare på kroppen nu när fällningen börjar!

Tacksam slippa höra att jag är hästplågare som inte har täcken på dem - ponnyn i stallet med tjock och fin vinterpäls och vintertäcke visade sig ha värmeutslag när de klippte den.

Täcken?
Tja, mina går utan täcken i princip året om. Svettäcke om de ska vara ute och det är kallt och de är svettiga.
Jag har i och för sig lyxen att min "hästskötare" tar in hästarna tidigt om det är surt väder och om jag behövde ha dem ute långa dagar utan möjlighet att ta in tidigare, skulle jag lägga på regntätt täcke, men inte så mycket värme för de verkar klara sig fint ändå.
Min ena är en fjording som är torr och varm och go under pälsen (ja, jag har känt efter!) även om det är på nollan och har regnat i sex timmar¨.
Den andra är en frusen varmblodsmärr som inte gillar regn men tycker mycket om att stå ute och njura i vintersolen på -15 bara det inte kommer nederbörd, men som fryser året om om det är nederbörd.
Men som sagt, är det blött uppifrån så plockas de in innan det blir fruset.
Båda har lång och härlig vinterpäls som de börjar fälla nu.
Om man kan gå efter fällningen, verkar det ju som om de vill ha det lite svalare på kroppen nu när fällningen börjar!

Tacksam slippa höra att jag är hästplågare som inte har täcken på dem - ponnyn i stallet med tjock och fin vinterpäls och vintertäcke visade sig ha värmeutslag när de klippte den.

:bow:
En häst klarar sig bra utan, det är bara vi människor som är fjantiga (tyvär är jag delvis en av dom)
Visst om det är en frusen häst så lägger man ju på täcke, men oftast klarar hästarna sig bra utan.

Min häst går oftast utan (har en härlig vinterpäls)
Men vid -10 har hon ett täcke på 200gr och vid regn går hon med ett ofodrat regntäcke samt fleecetäcke om hon blir svettig vid rid/kör-pass.
Igentligen skulle jag vilja skippa täckena men jag är så tjollrig :rofl:

:bow:
En häst klarar sig bra utan, det är bara vi människor som är fjantiga (tyvär är jag delvis en av dom)
Visst om det är en frusen häst så lägger man ju på täcke, men oftast klarar hästarna sig bra utan.

Min häst går oftast utan (har en härlig vinterpäls)
Men vid -10 har hon ett täcke på 200gr och vid regn går hon med ett ofodrat regntäcke samt fleecetäcke om hon blir svettig vid rid/kör-pass.
Igentligen skulle jag vilja skippa täckena men jag är så tjollrig :rofl:

Haha, jag då som har det enbart för att slippa rykta/sadla blöta hästar var och varannan dag! :rofl:
Annars hade de kunnat gå utan när som. Eventuellt att det hade behövts om det blåser rejält och samtidigt är runt 15-30 grader minus eller är typ snöstorm samtidigt som det är riktigt kallt.
T o m det tidigare regnkänsliga varmblodet (förr har man sett hur han stått och skakat vid regn, även på sommaren) klarar sig kanon numera!

.

använder du ofodrat regntäcke i minusgrader? det blir kallare än otäckat.

använder du ofodrat regntäcke i minusgrader? det blir kallare än otäckat.

Det är som sagt inte för hästarnas skull utan för min, för att de inte ska vara blöta när jag ryktar/sadlar. Denna vinter har varit så knasig att det en period blev blöt häst var och varannan dag utan att den täckats på morgonen (antingen för att man tyckt att det inte behövts eller för att det inte regnat på morgonen), pälsen på ryggen blev ruggad.

De fryser inte varken med eller utan täcke och har bra hull att ta av. Några minusgrader att tala om har jag inte varit med om den här vintern, som max runt -10 enstaka tillfällen.
Är det kallare än -10 får den ena fodrat vintertäcke "för säkerhets skull" men egentligen behövs inte det heller.

fast likväl är det ändå så att du om du täckar ofodrat i kallgrader, tar bort hästens egen förmåga att hålla värmen genom att resa pälsen, utan att erbjuda ngn värme i åtgäld. minus 10 grader är rejält kallt med ett regntäcke över. Jag debatterar inte att du inte skulle täcka för din egen skull, det är helt okej. men se till att täcka med ngt som är rättvist mot hästen isåfall.

Ser hästarna ut att frysa omvärderar jag såklart situationen då! :p
Har inte märkt någon skillnad med eller utan regntäcke, vilket jag har möjlighet att jämföra eftersom jag inte lägger på täcket igen när kusarna blivit motionerade, även om det skulle duggregna eller så.

Har varit en varm vinter i år..

Över 10 grader: Otäckad/Ofodrat regntäcke
0-10: Stalltäcke (200-300g?) + regntäcket
Under 0: Stalltäcket + Fodrat regntäcke

Hästen är klippt överallt förutom ben, huvud och sadelläge

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 601
Senast: Blyger
·
Utrustning Hallå Är lite nyfiken på hur ni gör med täcken till era klippta hästar som går ute hela dagarna Kan ni inte skriva vad ni har för slags...
Svar
10
· Visningar
1 071
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, har en gamling på 20 år som går ute 24/7 och han har haft lite problem med att fälla/vikten i vintras. Så nu i vår när han ska...
Svar
15
· Visningar
1 643
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 472
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka