Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Både och. Är hästen inte lösgjord så pass att den inte skrittar taktmässigt eller travar taktmässigt så kan det bli nedslag på båda... Jag har tyvärr varit med om det, F spände till, jag lyckades inte få henne att skritta på och det ledde till en fyra på skritten och 5,5 på lösgjordheten tror jag det var...Oki, trodde det gick på lösgjordhet och inte gångarter
Felridning??? Det var en klubbtävling för barn och barnet gör allt vad det kan för att ta sig ur situationen - varför skulle skulle inte domaren kunna ha överseende med det? Många vittnar ju om hur de känner sig vid sådana tillfällen i början av sina tävlingskarriärer, de tappar viljan att fortsätta. "...tror fick ekipaget fick typ en 6:a..." m a o så vet du inte.
Ja, du får göra så och ta två poängs avdrag men det ska vara första ridningen som ska bedömas. Är du säker på att det verkligen gick till så?
Nu är ju detta bara återberättade saker då jag själv inte tävlar dressyr. Det kan absolut vara så att det är lite saltat.
Men om jag förstår det rätt så kan man som i det fallet jag fick berättat för mig styra ifrån diagonalen om man får ett tidigt galopp inslag på en mellantrav (=låga poäng, 3 kanske?) göra om diagonalen och sätta en 8a och sen få avdrag på 2 poäng och den sammanlagda poängen för mellantraven hade ju då blivit 6 poäng? för då tjänade ju ekipaget på att styra ifrån och göra om
Precis som jag tidigare skrev så får man inte göra så.
I det ovan beskrivna fallet hade man fått -2 för felridning och på mellantraven betyg 3. Oavsett hur bra det andra försöket skulle bli. Man ska inte gynnas av att göra om en rörelse.
Var faktiskt med på en tävling där en häst strulade rejält i en galoppfattning. Domaren hojtar då till ryttaren att hon ska avbryta och göra om det, och då bara få -2 få felridning och andra försöket bedömdes. Blev lätt förvånad men det finns domare som tolkar reglerna lite annorlunda.
Var faktiskt med på en tävling där en häst strulade rejält i en galoppfattning. Domaren hojtar då till ryttaren att hon ska avbryta och göra om det, och då bara få -2 få felridning och andra försöket bedömdes. Blev lätt förvånad men det finns domare som tolkar reglerna lite annorlunda..
En annan gjorde en sen fattning i ett LB-program, betyg 0. Nästa galoppfattning blev först i fel galopp men rättades, betyg 0 där med.
Precis som jag tidigare skrev så får man inte göra så.
I det ovan beskrivna fallet hade man fått -2 för felridning och på mellantraven betyg 3. Oavsett hur bra det andra försöket skulle bli. Man ska inte gynnas av att göra om en rörelse.
Ah, det var ju när jag red! Första och enda gången jag lyckats får två nollor i ett program.
En gång fick jag kommentaren "Åk hem och träna", jag var typ 17 och sprattlade väl runt en LB. En sån kommentar hade jag aldrig låtit gå förbi mig idag.
Har även sett folk komma in med spö som dom fått lämna, sen fortsätta rida. Benskydd på första momenten, sen avblåst och travat bort till kortsidan, plockat bort dom och sen fortsatt ritten. Ibland känns det som det varit "värsta" LC klubbtävlingen, inte lok/reg LA.
Det har min tränare pratat om, som är domare. Att det finns folk som inte får in hästen på banan öht utan spoö, så att dom "tar" en felridning med poängavdrag för att kunna starta alls.
Det borde man lätt kunna ordna upp i TR genom att skriva att man diskas om man rider in med spö.
Ja det var en riktigt surtant till domare!
Fast så är reglerna enligt TR. Du blir sedan flera år tillbaka inte utesluten för spö eller benskydd utan får en felridning.Har även sett folk komma in med spö som dom fått lämna, sen fortsätta rida. Benskydd på första momenten, sen avblåst och travat bort till kortsidan, plockat bort dom och sen fortsatt ritten. Ibland känns det som det varit "värsta" LC klubbtävlingen, inte lok/reg LA.