När det är dags att släppa taget!

Vala

Trådstartare
Nu är det dags för mig att göra det svåraste jag kan tänka mig.

Det är dags att släppa taget om min älskade Vala.:cry:

Hon fick -05 bli avelshäst då hon inte längre gick att rida pga av en skada, det var tufft och jag har saknat att rida, träna och tävla henne.
Men jag hade glädjen av att hon kunde skänka mig vackra föl.
Alla trodde att hon skulle kunna gå många år som avelshäst trots sin skada och att den inte skulle märkas något nämnvärt.
Tyvärr är det nu så att hon inte klarar att bli betäckt.
Frågan är nu kan hon ens gå som sällskapshäst eller hon har så ont att det är dags att släppa taget helt.
Innerst inne vet jag att svaret är att det är dags att släppa taget men sen vill man det ändå inte.
Kunde fått en bra start på min semester istället började den med att jag var tvungen att fatta beslut om min älskade vän.

Som tur är så kan jag glädjas åt Völuspá och Náttrún, dom 2 vackra ston som Vala skänkt mig.
Dessa 2 töser som jag har mycket hopp om för framtiden.

Men sorgen är ändå stor hos mig just nu.
Imorgon väntar veterinär undersökningen av Vala som säkert avgör om hon kommer få lämna mig för dom evigt gröna fälten eller ej. :crazy:

Varför blir det aldrig lättare med dessa beslut och dessa händelser?
Borde man inte ha vant sig vid att dessa saker måste ske?

Sv: När det är dags att släppa taget!

Fy vad trist!
Beklagar verkligen och
e045.gif

/Malin

Ursch vad hemskt :(

Massssor med tröstkramar!!!

Tack alla det behövs verkligen...är tungt här just nu!

Det är alltid lika ledsamt när man måste fatta såna beslut. Jag bävar själv när den dagen kommer för mig. Innerst inne tror jag ändå att du vet svaret, du måste lita på din magkänsla om hon har ont eller inte.
Jag hoppas jag kan vara så ärlig mot hästen/hunden den dagen jag måste fatta det beslut du står inför nu, och inte ha kvar djuret för att jag ska må bra. Jag tror ingen vill ha på sitt samvete att man behöll hästen trots att h*n led. Jag tror du kommer göra rätt beslut, jag har själv aldrig stått inför ditt beslut och det är svårt att säga hur man skulle ha reagerat.

Tröstkramar!

Jag vet att det är dags och att det inte finns någon återvändo även om jag önskar att jag kunde ha henne kvar.

Tyvärr är det inte första gången och inte heller sista gången jag står inför detta beslut.
Vala kom till mig precis efter att jag fått ta bort min gamla tävlingsponny så hon ersatte henne vilket gör detta ännu tyngre av någon anledning.

Att vara där innan och ta själva beslutet är så svårt och känns så tugnt, men efteråt när du vet att du har gjort det rätta så känns det ändå skönt att du hjälpte din vän bort från det onda. Man ser på blicken på ett djur när dom vill slippa, när livsgnistan är borta. Du gör det för hennes bästa och hon finns alltid kvar hos dig, i ditt hjärta och i form av sina avkommor. Men visst känns det som om hjärtat ska brista iaf! Massa tröstkramar

Släpp taget, var glad åt den glädje hon har skänkt dig under tiden hon fungerade som ridhäst, Var glad åt det hon lämnar efter sig, och minns henne för den hon var.

Åh, jag vet hur svårt det är att fatta det där beslutet om att släppa taget. Jag satt i den sitsen för drygt ett år sen snart, och jag vet att det var rätt beslut. Men det var så tungt, det är ju trots allt ens älskade häst som man haft i flera år. Var glad för att du har två avkommor, ta väl hand om dom!

Skickar en stor tröst-kram!

Borde varit inne och skrivit för längesedan...har fått beskedet om hennes öde.
Hon var inte det minsta skadad och inte det minsta sjuk hennes lustiga beteende hade helt andra betydligt mer positiva anledningar.
Hon var bara dräktig.

Vilket verkar helt otroligt då hon hela första brunsten slog mot hingsten och var tokig.
Det var därför vi hade ute equiteraput som fick behandla henne för vad som visade sig vara en vrickad svans.

Men tydligen har han fått betäcka när dom var lämnade ensamma i 1½ timme,
Så jag är lycklig, vi var ju helt säkra att det var den gamla skadan som kommit tillbaka.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603
Ridning Är ponnymamma nu för tiden! Har tävlat hoppning hela mitt liv men inte ridit de senaste 7 åren. (Är över 30!) Har en son som rider, han...
Svar
10
· Visningar
1 310
Senast: Billy
·
Hästmänniskan 5 Juni så avlivades min "sköthäst" som jag har haft i 4 år alla dagar i veckan. Jag saknar henne så himla mycket. Har skaffat ny...
Svar
6
· Visningar
1 169
Senast: Whiteangel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka