när byta till sittvagn?

Hyacinth

Trådstartare
När började ni med det? Dottern är fem månader och sover för det mesta inom fem minuter när hon läggs i vagnen. Gör hon inte det är hon väldigt missnöjd. Jag tycker hon är för liten för sittvagn eftersom hon inte kan sitta själv även om hon är stadig i kroppen. Å andra sidan finns det yngre barn som sitter i vagnen uppallade och verkar hur nöjda som helst. Just nu tar jag med selen och bär henne o hon ledsnar på att ligga och det funkar väl hyfsat.

Jag vill ha Mall A:1 för vad som är rätt och fel:D

Sv: när byta till sittvagn?

Jag började byta runt 6 månaders ålder, sen höll jag på å byta beroende på om han skulle sova eller om han skulle titta. Efter ett tag blev det mindre sömn och mer titta och det blev liksom naturligt att det blev för farligt med liggdelen (när de kan ta sig ut själv, eller helst innan :D)

Med fullt liggläge kan du ju ha henne ligga större delen av tiden, i åkpåsen blir det nästan ingen skillnad. Och när hon verkligen inte vill ligga kan du sätta henne upp, om du inte vill bära henne förstås. :)

Jag väntar mest på att snön ska försvinna så ska pruttan få prova vagnen. Sittdelen då för att hon ska kunna turas om med storebror. :)
Tillägg: I liggläge förstås eftersom hon inte kan sitta själv än. Men det finns ett mellanting också som skulle kunna funka.

Jag förstår dig! Men har den inte ett ryggstöd? Vissa liggvagnar har som ett litet ryggstöd under madrassen som man kan fälla upp. :)

Tillägg: Varför köpte du inte retrosittvagn då? ;)

Vi bytte till sittvagn innan sonen var fem månader (minns inte exakt), men det var ju för att han HATADE liggdelen. Har ju aldrig gillat det där med att sova på rygg så varför skulle det funka i vagnen?
Innan jag bytte så pallade jag upp honom med kuddar så han halvsatt (?) och då funkade det för Lilleman att somna.
Jag älskar nya vagnen, den är stadig med vändbar sittdel (eller egentligen drar man över handtaget till andra sidan) och vill man kan man fälla ryggdelen till fullt liggläge, det gör vi bara om vi råkar vara borta och har den med oss men då lägger vi honom på mage givetvis, annars vaknar han ju :p

Jag undrar varför du tycker hon för liten för sittvagn? Det är ju inte så att dom kan ramla ur. Spänna fast dom kan man väl göra i de flesta modeller nuförtiden?

den lilla ryggen är :love: för mig och Matilda!
hon är bara 11 veckor, men tycker jättemycket om att halvsitta. ett fårskinn sm är upprullat vid fötterna och två små kuddar på var sida huvudet ger henne precis det stöd hon behöver för att sitta bekvämt!
nu har hon dessutom fått en liten kudde bakom huvudet åxå, så att hon inte faller bakåt med det.

hon har absolut inga problem med att sova s och vill ja, är det bara jag fäller ner ryggn och vecklar ut fårskinnet, så kan hon ligga! ska se om ja hittar något kort på det....

Vi tog bort liggdelen när Theo var fem månader. Han ville INTE ligga, han ville titta! Blev han trött vad det bara att fälla ner ryggstödet så det blev fullt liggläge.

30265403.jpg

30330809.jpg

syns inte så väl, men hon sitter riktigt bra när jag väl orkar bulla upp under benen så att det blir en skål åt henne.
annars blir det lätt att hn kanar.

Nu kan vi resa ryggen i vår liggdel;) Sonen är 9 månader och vi har fortfarande liggdelen.

Hade ingen bild nu när han ligger i vagnen. Men här har vi tagit bort liggdelen när han åler hundsläde:

30397806.jpg

30397805.jpg

Lokes första riktiga sittvagn (framåtvänd) köptes när han var 1 år gammal. Innan dess så hade han en Teutonia Rocky som man kunde ha fram och bakvänd. (liggdelen var bortplockad, så den hade en bäddad sittdel)
Ryggstödet gick bara i 3 lägen, så när han ville sitta upp så var ryggen på det mittersta läget och det tyckte han var mycket roligare än helplant läge. Tyvärr minns jag inte hur liten han var då, men det funkade alldeles utmärkt. Han var bakåtvänd och halvlåg. Det såg riktigt skönt ut faktiskt:p.

När han blev lite större, så vändes han framåt om han ville.

Senast ändrad:

Jag förstår dig! Men har den inte ett ryggstöd? Vissa liggvagnar har som ett litet ryggstöd under madrassen som man kan fälla upp. :)

Tillägg: Varför köpte du inte retrosittvagn då? ;)

Tro mig, jag har letat som en TOK efter en snygg sittvagn från 60-70-tal, men antingen är de fula och saknar sufflett, eller så kostar de 3000:- och uppåt. Eller så finns de i Abisko.
Jo, den har ett litet ryggstöd man kan fälla upp, men det är extremt bökigt att fälla ner igen om hon somnar. Det sitter så hårt.
Jag tänkte försöka klara mig utan sittvagn till påsk om det går...

Anledningen till att jag undrar är att min bvc-tant predikar så strängt om att man inte bör använda sittvagn eller liknande innan ett års ålder för att inte överbelasta ryggen på bebis. Man försöker ju använda sunt förnuft, men ibland blir man fjantig:D

Jag tror vi bytte till liggdelen (EL Edge) när sonen var runt 5 månader. Han låg gärna men han fick helt enkelt inte plats längre! Och ingen annan varkar haft det problemet!?!? :eek:

Anledningen till att jag undrar är att min bvc-tant predikar så strängt om att man inte bör använda sittvagn eller liknande innan ett års ålder för att inte överbelasta ryggen på bebis. Man försöker ju använda sunt förnuft, men ibland blir man fjantig:D

Men haha, från vilket århundrade stammar din bvc-tant? Det har jag aldrig hört. :p

Haha för en månad sen? :angel: Luckan är fett missnöjd med att bara ligga ner, men hon har alltid ordentligt med stöd under sig och så, och ja nöjd vet du ju att hon är :D Kan du inte prova att ha en kudde snäckan kan luta sig mot? Det har Luckan hos morfar för han fattar inte hur man fäller upp och ner :p

Åh jag som haft två jättefina retrosittvagnar på span i stockholm. Men det var ett tag sen nu, typiskt.
Sittvagnen belastar ju inte ryggen mer när hon ligger än liggvagnen. Men va bra att det funkade med en kudde. :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 348
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar