När brukar brukar hunden löpa?

H

Heira

När på året är det vanligast att hunden löper? Min tik löpte för första gången i höstas, är det snart dags igen då?

Här i grannskapet löper de flesta hundar runt jul och midsommar, om det var det du menade? Man brukar säga en gång i halvåret, men innan tiken har fått ordning på löpcykeln kan det bli både oftare och mer sällan. Det är även vanligt att tikarna reagerar om de är med om något drastiskt under året, flytt, trauma e.dyl. När jag fick min tik vid 16 månader dröjde det nio månader mellan löpen, men nu går hon oftast som en klocka, oftast ett halvår emellan på dagen.

okej... grannens hanhund verkade nämligen väldigt intresserad av henne igår (i vanliga fall bryr han sig inte så mycket), så vi får väl se om det är på gång...

Min tik löper när det är vinter o när det är sommar, inte vår eller höst, av nån anledning...
Hennes löpcykel blev lite rubbad när gammeltiken gick bort i höstas - senare än vanlgit i år... Snö o kyla spelar nog oxå in...

Ja, hanhundar kan vara bra indikatorer på när löp närmar sig!

första löpen kommer runt 9 månader eftersom hundar når könsmognaden då. alla tikar har förlöp också som slår in olika och visar sig på olika sätt också, men det är fullt normalt. sedan brukar det vara var 6:e månad, om det inte är pga yttre omständigheter som får det att rubbas men de har en cykel.
men om de löper speciella årstider beror på när de är födda. vår tik löper vår och höst men rubbade förra året för att hon inte tyckte det passade och löpte sommar istället men verkar löpa vår nu igen som vanligt. skitknasig hund =)

Vår tik löper var nionde månad, varken mer eller mindre. Uppenbarligen blir det vid olika årstider från år till år. Också mysko vovve. ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Jag undrar när en tik brukar få en regelbunden löpcykel? Min tik, en golden, hade sitt första löp ganska sent. Hon var då 15...
Svar
3
· Visningar
319
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
562
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 007
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
972
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur