När börjas det räknas som halvblod?

Krockodil

Trådstartare
Mitt Svenska Halvblod är import från Danmark där pappan är Hollensk och mamman dansk halvblod. Efter det är det bara en sabla massa blandningar av raser bla holstainer, hanoveranare, eng fullblod, oldenburgare och något som heter selle francais. Och det är bara i 4 led bakåt.

Så när börjar dom räkna det som Halvblod? Och speciellt ett SVENSKT halvblod? Han är ju inte född i Sverige med Svenska föräldrar?
Är halvblod ett finare namn för korsning? :angel:

Sv: När börjas det räknas som halvblod?

Först så finns inte benämningen halvblod offeciellt utan den det heter Svensk varmblodiga hästen med förkortningen SWE.
För att räknas dit så ska hästen finnas registerad hos ASVH och prefixet (SWE) efter sitt namn. Är det avelsdjur så ska det finnas i stamboken.
Så din häst är inte ett svensk halvblod, han är i så fall istället ett dansk halvblod eller mer korrekt varmblod.
Blir ett föl fött i Sverige och får sin registering i ASVH med gröna papper så är det också ett svenskt varmblod även om föräldrarna är importer. Mer om registrering och krav för stamboksföring finns på ASVH:s hemsida http://www.asvh.se/

Det som i dagligt tal kallas halvblod är en blandning mellan många olika varmblodiga ridhästraser precis som din häst är. Hannoveranare, trakehnare och engelskt fullblod är vanligast.

Selle Francais är den franska varmblodiga ridhästrasen.

Jo självklart så vet jag att det egentligen heter varmblod men detär en inbiten vara att kalla dom halvblod. :o

Så hur kan det då stå i passet att det är ett svensk halvblod? (varmblod jaja :P) För jag antar att det inte är nya regler då passet är ca 6 år gammalt?

Därför att hästen är registrerad hos Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen.

Din häst är ett danskt varmblod;)

Så det ska alltså stå i passet att hästen är ett Svenskt varmblod fast det egentligen är ett danskt? :confused:

Den ras din häst tillhör är Dansk Varmblod, Danmarks motsvarighet till det som kallas svenskt halvblod.

Fram tills för bara något år sedan var alla importerade varmblodiga ridhästar tvugna att registreras i ASVH (avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen) oavsett vilken ursprungsras de tillhörde.

Svar både till dig och Görel!
Det händer ju lite misstag ibland och jag skrev mitt svar i smyg på jobb. Så det fick väldigt snabbt när ingen såg.:angel:
Tur att nu finns så ni kan korrigera när det går för fort;)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag håller inte på med avel alls och är totalt okunnig, så om inte annat så kanske denna tråden ger er ett gott skratt! :D Dock...
2
Svar
30
· Visningar
8 926
Senast: Anki Lundberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023