När börjar träningen?

straumur

Trådstartare
Undrar vid vilken ålder man börjar träna galopphästarna? Jag har hört att man sätter sig på dom vid 2 års ålder?

Sv: När börjar träningen?

va? herregud, jag tycker det är så fruktansvärt osjysst, hästen måste ju gå sönder otroligt snabbt!!

va? herregud, jag tycker det är så fruktansvärt osjysst, hästen måste ju gå sönder otroligt snabbt!!

jo, det är ju alldeles uppenbart att de gör. finns ju ingen galoppör över 3 år som fortfarande står på benen.:smirk:

fullbloden är avlade till tidig utveckling sen många hundra år tillbaka. ställ en fullblodsåring jämte en halvblodsdito, och se skillnaden själv. fullbloden är generellt långt mer färdiga.

dessutom belastas åringarna inte alls på samma sätt som ridhästana då de "rids in". det handlar om att gå rakt fram, ofta med en mycket lätt ryttare på ryggen.

skulle inte fullblodsåringarna börja tränas så tidigt som de gör, skulle de däremot gå sönder. såväl skelett som mjukdelar tar lång tid att anpassa sig för den maximala ansträngning som löpträning/tävling faktiskt utgör. att sitta in och börja träna en 3-åring, och förvänta sig resultat, vore däremot "fruktansvärt osjysst".

Det finns en mindre sjö av trådar i det här ämnet redan, där många många kunniga personer (både inom själva sporten och inom fullblodsavel) har uttalat sig och förklarat på bra sätt när,hur och varfrö man tar fullblod i träning så tidigt.

:) hoppas du hittar dem

Du behöver inte få mig att framstå en idiot och dig själv som en expert Intractable, tycker fortfarande att hästen är en "bebis" när den är ett år och att man inte låter den utvecklas som djuret hästen.

Senast ändrad:

Du behöver inte få mig att framstå en idiot och dig själv som en expert Intractable, tycker fortfarande att hästen är en "bebis" när den är ett år och att man inte låter den utvecklas som djuret hästen.

förlåt!:o
det var aldrig min mening att idiotförklara någon. försökte bara presentera befintlig fakta för att göra dig lite mer införstådd i fullblodets natur. påstår mig verkligen inte vara någon expert, men eftersom du verkade fått en del om bakfoten ville jag bara försöka förklara...

ber återigen om ursäkt om du missförstod min avsikt. gör gärna som supercassie här ovan föreslog och sök lite på ämnet :)

okej, jag förstår och tar tillbaka min anklagan. Det stämmer säkert att ur tävlingsperspektiv så är det säkert det bästa att sätta igång vid 1 års ålder. Men jag tycker fortfarande att ur hästen som individ och djurs perpektiv så är det aldeles för tidigt!

Hästarna anpassar sig mycket bra till den tidiga inridningen och allt nytt de behöver lära sig. De som kommer in sent som två och ibland treåringar är betydligt värre att rida in och har ofta svårare att acceptera sin nya miljö.

Hade de vart så hade det nog inte funnits så många "gamla galoppörer" som efter sin karriär skolas om till hopp, dressyr eller fälttävlandshästar.

Jag brukar ta Hilly Trip som exempel på vad man med rätt öga och rätt träning kan göra med en gammal galoppör ;) Och jag tror inte hon var något undantag, utan helt enkelt hamnade hos rätt ryttare.

Eller varför inte Magnus Gällerdals Keymaster! Startade som 3- och 4-åring och gick OS i Aten (fälttävlan).

Den hade jag faktiskt ingen aning om :bow: Hilly Trip vet man ju vem det är, trogen Min Häst läsare ;)

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 692
Senast: Jerseyite
·
Hundträning undrar lite då han har börjat tuffa till sig. Inte mot de lite starkare hundarna vi känner, där lägger han sig platt, men mot den...
Svar
13
· Visningar
659
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka