När börjar ni boa?

B

babyfoal

Hej alla och Glad Påsk på er!

Jag har nu gått in i v.29 (28+1) :love: och jag längtar så efter vår lilla räka!

Drog precis fram kläderna jag har köpt och tittade på, men la snällt tillbaka dom i 'lådan' igen.

På lördag ska vi iväg och titta på / handla spjälsäng.
Allt annat till sängen är inhandlat och nerpackat i 'lådan'.

Nu undrar jag när ni började boa..?
Jag vet att jag fortfarande har en lång tid kvar, och jag kommer att vänta.
Men hur gör man? En vecka innan beräknad förlossning? Två? Efter förlossningen?
Vilket tvättmedel ska jag tvätta kläder och sängkläder i?

Sen är jag lite osäker på vad vi mer behöver inför lillens ankomst..

Har som sagt allt i sängväg. Lite kläder. Filtar. Beställt vagn med tillbehör. Bärsele.

Nappar och flaskor och sånt, behöver man det på en gång?
Babysitter på en gång?

Eller är jag för tidigt ute...?

Sv: När börjar ni boa?

Oooh jag har börjat boa för fullt nu, i vecka 30 (29+2) idag! :)

Kläder, sängkläder och filtar, samt det som går på barnvagnen är tvättat en gång, tänkte hinna tvätta ett par gånger innan barnet kommer så det är mjukt och mysigt.

Har tvättat i vårat vanliga tvättmedel och så, tänkte börja så och om barnet reagerar på det så byter vi!

Har börjat tänka och fundera hur vi ska göra inne i sovrummet, vart vaggan ska stå, sänghimmel, skötbord och en hylla till grejer och kläder.
Snart blir det en tur till IKEA och handla lite av dom grejerna som vi inte har, (sänghimmel, skötbord och hyllan) och sen sätter jag fart och fixar!

Vagnen har jag bäddat i, kunde inte låta bli!! Så nu längtar man ju ännu mer! :)

Vi har det mesta vi behöver, TROR jag..men jag tänker som så att man märker ju sen om något saknas, och då kan man ju skaffa det då!

Och ja, kanske är jag tidigt ute, men jag tycker det är så kul och det kan väl inte skada? :D

Jag började ställa i ordning någon vecka innan BF tror jag (alltså skötbord, vagga och sånt). Alla kläder försökte jag tvätta samtidigt som jag köpte/fick dem så att det var färdigt inför Mys ankomst. Jag tvättade alla kläder några gånger i grummes parfymfria tvättsåpa.

Du bestämmer själv när du tycker att det är dags, det är ju så olika hur man vill ha det!

Babysitter skaffade jag för någon vecka sedan (fick låna av några kompisar) men det är inte direkt favoritmöbeln här hemma. Då är fårskinnet, hundkojan från ikea, skötbordet med leksaker ovanför och vaggan med en ljudmobil mycket mera uppskattat (från ca 1 månads ålder, innan det var det bara mamma o pappas famn som gällde!). Babygymmet är också rätt kul!

Bärselet, vagnen, lite kläder och skötbordet är jag glad att jag hade införskaffat innan hon kom, resten kan lika gärna komma med tiden...

Nappar o nappflaskor behövs ju inte i början om man ammar, men eftersom man inte vet hur det fungerar med amningen innan,kan det kanske kännas skönt att ha en nappflaska o lite ersättning hemma (jag hade inte det, men vet många som tycker att det känns bra så). Napp började vi med när My var ca 1 månad.

//Julia

Senast ändrad:

Glömde...

FILTAR, FILTAR, FILTAR! Vi hade My naken med bara blöja hela första veckan i princip och gosade in henne i mysiga filtar och låg hud mot hud hela dagarna och myste. Helt underbart! Filtarna har också varit ovärderliga i babyskyddet, i vagnen, på sovplatser och för att bära ute en kort stund och slippa krångla på med overaller. Vi har säkert 10st olika filtar till henne + våra "egna" i soffan.

Ikeas frottétvättlappar har också varit mycket bra att ha, vi köpte tre förpackningar med tio st i varje. Suveräna kräkshanddukar och bra till att torka den lilla rumpan med.

//Julia

Glömde...

FILTAR, FILTAR, FILTAR! Vi hade My naken med bara blöja hela första veckan i princip och gosade in henne i mysiga filtar och låg hud mot hud hela dagarna och myste. Helt underbart! Filtarna har också varit ovärderliga i babyskyddet, i vagnen, på sovplatser och för att bära ute en kort stund och slippa krångla på med overaller. Vi har säkert 10st olika filtar till henne + våra "egna" i soffan.

Ikeas frottétvättlappar har också varit mycket bra att ha, vi köpte tre förpackningar med tio st i varje. Suveräna kräkshanddukar och bra till att torka den lilla rumpan med.

//Julia

Så bra, jag har lite filt-mani, älskar filtar, hehe, så det lär ju passa utmärkt då.
Ja, lill-räkan är beräknad 2:e Juli, så en massa kläder är kanske inte det man kommer att använda mest av :)

Ska till IKEA imorgon, får proppa på mig lite fler filtar och dom där tvättlapparna!

Om du kommer på fler grejer som är bra att ha från IKEA, säg gärna till. :laugh:

jag började handla redan i vecka 20 tror ja.. är nu i vecka 36+6 och ja ska göra planerat kejsarsnitt den 20/4, jag har princip allt klart nu.. bara nappar (om de behövs) blöjor, amningsinlägg och sånna praktiska saker till mig som saknas... :)

Oooh jag har börjat boa för fullt nu, i vecka 30 (29+2) idag! :)

Kläder, sängkläder och filtar, samt det som går på barnvagnen är tvättat en gång, tänkte hinna tvätta ett par gånger innan barnet kommer så det är mjukt och mysigt.

Har tvättat i vårat vanliga tvättmedel och så, tänkte börja så och om barnet reagerar på det så byter vi!

Har börjat tänka och fundera hur vi ska göra inne i sovrummet, vart vaggan ska stå, sänghimmel, skötbord och en hylla till grejer och kläder.
Snart blir det en tur till IKEA och handla lite av dom grejerna som vi inte har, (sänghimmel, skötbord och hyllan) och sen sätter jag fart och fixar!

Vagnen har jag bäddat i, kunde inte låta bli!! Så nu längtar man ju ännu mer! :)

Vi har det mesta vi behöver, TROR jag..men jag tänker som så att man märker ju sen om något saknas, och då kan man ju skaffa det då!

Och ja, kanske är jag tidigt ute, men jag tycker det är så kul och det kan väl inte skada? :D

Skönt att höra att det inte bara är jag som är så innerligt sugen på att börja boa om för räkans hemkomst :love: På något sätt känns det som att det är 'närmare' då, ändå håller jag mig i kragen lite till. Handlar gör jag, boar snart.. hehe..
Och så har jag sytt ett Lapptäcke, nästan färdigt iallafall, det var jätteroligt!:bump:

IKEAS spöklampa röstar jag för :)

Ger behagligt lagomt ljus ( den blåa ) så man kan amma nattetid utan att behöva dra igång vanliga lampor..

Jag började boa rätt sent, men då hade vi köpt hem det mesta.

Jag tror det mest var för att jag hela tiden trodde att det var så lång tid kvar, att jag hade god tid på mig ;)..

Filtar är bra, i olika tjocklekar :)

Napp och flaska är också bra att ha hemma tycker jag, vi har fått ge Ella ersättning på nätterna ( hungrig som en liten tok ).
Hennes snuttbehov har också varit stort = napp har varit guld för annars hade nog mina bröstvårtor ramlat av ;)

Senast ändrad:

Jag boade aldrig, utan fixade alla saker för jag var tvungen!
Håller med Calazirya om spöklampan, den är helt perfekt som nattlampa :bow: absolut bland de bästa köpet jag gjorde.

Nu är det dock helt tvärt om, vi har inte ens startat någon bebisverkstad och vaggan står redan framme och jag spanar bebiskläder så fort jag är i en klädaffär :rofl:

Jag är beräknad till den 5 juli och det har börjat klia i fingrarna vad gäller babyshopping :)
Jag vet inte riktigt i vilken ända man ska börja...Hittills är barnvagn, spjälsäng, sängkläder och lite kläder inhandlade.
Det börjar kännas mer "verkligt" nu. Magen är stor och det sparkar och snurrar rundor ordentligt där inne :d Ska också en sväng till Ikea i dagarna och kolla på skötbord osv.... Spännade!!

började redan innan jag var gravid att måla rummet. det skulle målas om oavsett, men tänkte på kommande bebis med färgvalet.

Runt v 15 eller nått började jag samla på mig ärvda bebiskläder och så. runt v 20-25 beställde vi vagnen. vek och sorterade kläderna några gånger i månaden i garderoben som införskaffades i samma veva som jag fick alla ärvda kläder.

jag var arbetslös och satt bara hemma på dagarna, så jag hade inte så mycket annat förmig=)

Nu har vi köpt säng!
Så tråkigt att den ska stå kvar i förpackningen.....!!
Hur snabbt går 11 veckor? :p

Nu glömde jag kolla spöklampan, vi for dit mellan allt ätandet igår när vi var på Påskmiddag.
MEn, det ger mig ju en anledning att susa dit igen innan det är dax :D

Varför ska ni ha den kvar i förpackningen ? :D

Vi skruvade ihop sängen direkt vi kom hem med den *skrattar*

Hej! Jag ska ha den 5 juli och vi har köpt lite i taget nu sen efter ultraljudet, är på ikea varje helg i princip : ) Min sambo släpade hem en spjälsäng som nu är bäddad och klar (dessvärre upptäckte katten den, tips på hur man få katten att fatta att det inte är hennes???) Sen har min systrar småbarn så jag har varit och plockat hem lite av varje från dem men det är ju kul att handla nytt också! Tycker dock att det är lite svårt med färger då så det är rätt neutralt med vitt och ljusgrönt, är så nyfiken på vem det är som gömmer sig där inne men barnmorskan som gjorde UL ville inte avslöja det...

Varför ska ni ha den kvar i förpackningen ? :D

Vi skruvade ihop sängen direkt vi kom hem med den *skrattar*

Den var kvar i förpackningen, och gissa vem det var som tyckte att vi lika gärna kunde skruva ihop den?
Min älskade Sambo! :love:

Den var kvar i förpackningen, och gissa vem det var som tyckte att vi lika gärna kunde skruva ihop den?
Min älskade Sambo! :love:

Vad mysigt! Har ni bäddat i den än?

Ett lapptäcke håller min moster också på att sticka till oss, så mysigt med hemmagjorda saker!
Tyvärr är jag inte riktigt för att pyssla med sånt själv, så det är ju tur att man har snälla släktingar :)

Vad mysigt! Har ni bäddat i den än?

Ett lapptäcke håller min moster också på att sticka till oss, så mysigt med hemmagjorda saker!
Tyvärr är jag inte riktigt för att pyssla med sånt själv, så det är ju tur att man har snälla släktingar :)

Ja, visst är det härligt med hemmagjorda handgjorda saker!
La lapptäcket ovanpå sängen, och det ser faktiskt himla gulligt ut! Är rätt så nöjd med det, om man får vara det över sina egna gjorda saker (fast helt klart är det inte, har bakstycket kvar och stoppa det) :o

Men bäddat har vi inte gjort ännu. Vi la i madrassen, men plasten får vara kvar ett tag till ifall att våran katt får för sig att sängen är till honom :p

Måste tvätta alla saker först, bäddmadrassen, sängskyddet, lakan och påslakan. Det får vänta lite till. :bump:

Klart man får vara stolt över det man gjort!! Lite extra stolt till och med tycker jag! :D

(Helt of topic så har jag faktiskt gjort en häst, torr-tovad i ull, som jag är otroligt stolt över! :angel:)

kul! Var först beräknad till den 30 juni men flyttades fram lite...Nu ska jag åka och planera ett bo, ska åka och kolla tomter på öland att bygga hus på :) Vi har kollat på många hus vid det här laget men inget duger så nu är vi inne på att bygga istället.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka