när börjar man hoppa unghästen uppsuttet?

bondelinda

Trådstartare
Är ganska grön på hoppträning men är sugen på att hoppträna min unghäst, dock vill jag inte börja för tidigt utan hon ska liksom vara mogen för det.

När brukar ni börja hoppa uppsuttet? Vad ställer ni för krav på hästen innan dess?

Sv: när börjar man hoppa unghästen uppsuttet?

Jag hade löshoppat hyffsat regelbundet det ifrån att hon var 1 år gammal och när hon var 2 tömkörde vi 1-2 ggr i veckan. Sen satt jag in henne på hösten som 2 ½ och då red vi rakt fram mer eller mindre i alla 3 gångarter. Sen vilade hon hela vintern, åkte o löshoppade någon gång och tömkörde nån gång i veckan.

På våren som 3 fortsatte vi att rida ut och befästa gångarterna lite mer, galopp för galopphjälper osv. När vi kunde rida i paddocken utan problem med styrning eller bjudning tog vi ett par skutt innan det var dags för sommarbetet! :)

Hade jobbat en del med bommar samt hoppat henne på töm innan detta också.

Klarar du av att stötta henne i alla tre gångarter och hon bjuder fint och har koll på sina ben (testa med bommar först) så kan du börja skutta lite! :) Tycker dock att du skall ta hjälp av tränare! Man skall inte latcha runt på en unghäst!

så som Vogue säger, när hästen kan ridas av dig i alla tre gångarter själv på ridbanan. Förstår gas och broms. Är en stor fördel om hästen fått löshoppa innan, så den vet vad det handlar om.
En eller ett par bommar kan du lägga in och börja med att skritta över. Låt hästen fundera lite och bara stötta den :) :)

Min hoppade jag in i sommras (2013) då var han 4! Kanske lite "efter", men får oss känndes det rätt! :)

// Niikon92

Jag har själv en fyraårig fullblodshingst som jag ska rida in nu i vår. Först och främst ska du se till så att hästen känner sig säker och har en hyffsad balans i löshoppningen. När hästen är inriden och kan alla gångarter, broms och igångsättning ordentligt kan du börja med hoppningen! Börja med bommar på marken så hästen känner sig säker. När hästen är avslappnad med bommar på marken så kan du börja höja bommen lite. Var beredd på att hästen har dålig balans i början och beröm mycket. I början ska man bara vara nöjd om hästen hoppar rakt, lyssnar på hjälperna och är avslappnad. Kom ihåg att inte dra hästen i munnen! :)
Lycka till!

Kl..

Min reds in hösten som 2 åring och första hoppet eller vad man ska kalla det var på våren som 3 åring när det fanns ett nedfallet litet träd över stigen och efter det tog vi nära små skutt ute som kom naturlig i vägen.

Hösten när han var 3 och våren han var 4 år var jag iväg och pluggade 90 mil hemifrån med han kvar hemma så första gången över bommar blev inte av fören hösten som 4 åring.

Han var inte löshoppad innan men inkörd.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 031
Senast: Sel
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 806
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 331
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama