När började ni?

Golden_Heart

Trådstartare
När började ni bada er baby oftare än 1-2 ggr / vecka?
Hur gammal var barnet då?
När ni började låta dem bada ofta, vad hade ni i vattnet då för de små?
:confused::confused:

Sv: När började ni?

Våra barn föddes i april 06. Sommaren det året var enormt varm så barnen låg i bara blöjan och svettades. Så vi badade dem varje dag.

När hösten kom så gick vi över till en gång i veckan ungefär.

Sen hade våra barn en period på ett år då de helt plötsligt tyckte det var vedervärdigt att bada och duscha. Bara vi tog av dem kläderna eller nämnde ordet dusch så blev de helt hysteriska. Så under detta året blev de inte badade så ofta.

Nu är de världens blötdjur och ber om att få bada! :)

Som bebisar hade vi lite olja i vattnet. Nu tvättas de med barntvål.

/Timsetim

Vet inte riktigt när vi börja.

Brukar oftast ha i Änglamark i badet. Just nu Allt-i-ett för baby.

Min son som hade kass hud badades så sällan som möjligt. Varannan vecka ungefär.
Dötttrarna som hade bättre skinn badade en gång i veckan. Detta höll i sig ungefär till sde var 3-4 år, sedan blev det oftare, ffa på somrarna då badade i stort sett varenda dag.

Vår tremånaders badar 3ggr/v och har så gjort sedan födseln. Har enbart olja i vattnet (förutom något enstaka bubbelbad när pappa badar :D). Han fullkomligt älskar att bada och är hur fin som helst i hyn. :)

*kl*
Anledningen till att jag startade tråden är att det finns just en annan gällande sovrutiner och där en länk, där de rekommenderar att typ bada varje kväll innan nattning.
Men jag känner mig lite osäker just när ett litet barn verkligen kan börja typ bada varje kväll före de går och sover. I artikeln under den länken som var verkade de vara rätt små.
Lilltösen min är en liten kvällsuggla men hon klarar sova i sin säng och har gjort det länge. Det är ibland som det är behov av att sova mellan oss på en specialbädd. Jag tror inte att det skulle påverka henne speciellt om hon skulle få bada redan nu varje kväll. Jag tror mer att hon skulle sluta älska att bada då. Hon fullkomligt älskar att bada. Hennes pappa sitter i badkaret och håller henne och hon får plaska. Så snart vi märker att humöret förändras så tar vi upp henne, just att badet ska vara positivt för henne hela tiden. Jag tror just nu när hon är så liten att detta skulle förändras om hon fick göra det för ofta.
Vad anser ni? När anser ni att barnet kan tex börja bada varje kväll innan nattmat o sänggående?

Senast ändrad:

Rasmus badar normalt 1-2 ggr i veckan då vi är på babysim!

Han badade väldigt sällan i sin balja, mkt på sommaren för att svalka sig men inte för att tvätta och bli ren.

Min dotter är 9 månader. Hon badar varje kväll innan hon ska sova. Har badolja i vattnet. Hon är hur fin som helst i huden. :)

När anser ni att barnet kan tex börja bada varje kväll innan nattmat o sänggående?

Det beror väl kanske mest på vilken hudtyp barnet har. Våra barn hade nog kunnat bada ofta, men jag tycker det är onödigt och tar tid.

På sommaren badar de ibland varje dag utomhus, för de tycker det är så roligt. Men nu badar eller duschar de bara när de är kladdiga. Vi tvättar håret på vår 2,5-åring i snitt var tredje vecka, skulle jag tro. Däremellan duschar eller badar han ibland när lillebror (11 månader) ska spolas av.

Bada ofta ? Varför då egentligen ? 1-2 ggr/veckan är fullt tillräckligt, åtminstone för oss. Så skitig blir hon inte så hon behöver bada ännu mera än vad hon gör.

Den verkliga vitsen med ett lugnande kvällsbad skulle jag säga är när barnen är kanske 2-3 år och uppåt, när de har en massa spring i benen och blir mer smutsiga under dagen. Saga och dämpad belysning är ett annat alternativ. Små bebisar blir förvisso sömniga av ett bad men de behöver ju inte varva ner på samma sätt. Vill man få lugnare kvällar med en bebis kan man försöka hålla dem vakna lite mer under dagen och aktivera dem så mycket det går. Själv tycker jag det är svårt, min minsta telning slocknar så fort vi går ut för att göra nåt...

Dottern (6 mån) badar 1-3 ggr/vecka. Då har vi i lite olja som är inköpt på apoteket. Jag tycker det är onödigt att bada för ofta eftersom jag är väldigt känslig i hyn och vill försöka undvika det för hennes del. Oftast badar vi henne för att hon ätit mat med hela kroppen :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
681
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 727
Senast: Ninnurur
·
Hundhälsa Min hund blir inte av med e-coli. En gammal dam. Njurprover visar inga förhöjda värden. Vad gör att hon inte blir av med det...
2
Svar
28
· Visningar
2 399
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar