När började era gamla hästar få gråa hår?

Görel

Trådstartare
Moderator
Insåg idag att min 19-åring har börjat få fler vita hår i pälsen sen senaste tiden och nu har hon även några vita hår i svansen. Tänkte först att hon började bli stickelhårig i vinterpälsen som hon är i sommarpälsen men när jag såg svansen insåg jag att det inte var så.

Är det en normal ålder för hästar att gråna? Eller är hon onormalt sen eller tidig? Hon är halvblod.

Sv: När började era gamla hästar få gråa hår?

min häst har varit lite stickelhårig hela tiden sen jag köpte henne och det blir bara mer för var år, både i man och svans.har haft henne sen hon var 6 och nu är hon 17. hennes mamma var likadan. hon hade mycket gråa hår när jag träffade henne, 27 år tror jag hon var. det är säkert ärftligt, som med människor. fast sen kan ju kanske hennes matte :angel: ha gett henne lite gråa hår. eller var det tvärt om?

Senast ändrad:

Min arab/NF-valack började bli lite grå i pannan som 18-åring, och det blir mer och mer för varje pälsbyte, nu är han 22 och det blir spännande att se hur han ser ut när sommarpälsen kommer :D

Min häst hade inte ett enda vitt hårstrå på kroppen när vi köpte honom som 7 åring. När han var 14-16 eller så så började han få lite vita strån här och var på kroppen. Idag vid 21 år ålder så har han mycket vita hår i pannan och en hel del på rumpan också.

Kände en gammal islänning som vid 30-35 hade ett huvud som var nästan helt vitt, från att ha varit helt svart som ung.

Min häst har anlag för vandrande vita tecken från sitt fäderne (är e Ceylon 454) och när jag för 6-7 år sen upptäckte att hon blev stickelhårig i sommarpälsen trodde jag först att det var gråa hår p g a åldern men såg sen att hon inte hade dem på vintern. Nu i början av året hittade jag några vita hår vid flanken, sen på halsen och nu även ett par på nosryggen. Och idag såg jag några korta vita strån vid svansroten, hon har aldrig varit vit i svansen tidigare.

Känns lite tråkigt eftersom hon inte känns gammal på något annat vis;)

Jag vet ju vart min tant brukar vara stickelhårig i sommarpälsen så jag får väl och se fram emot hur hon ser ut den här sommaren med "spänning":D

Jag upptäckte i somras att min "gamling" (12 år i maj) börjar få vite hår på magen. Det beror då rakt inte på någon skavande utrustning då han inte använt någon sådan på flera år, så jag gissar att det är ålderstecken. :)

Polle är har ett (1) långt vitt strå i den övrigt svarta svansen - fruktansvärt irriterande :devil: Är dock inte åldersrelaterat då hästen bara är nio år gammal.

Ett strå kan man rycka bort;)

Min tant har en väldigt tunn svans och de gråa stråna är fler än fem så jag kommer att låta det vara, hon behöver varenda strå hon har...

Min gammeltant (89a) har börjat få en hel del vita strån i sin fuxman och jag tycker nog att de vita håren i ansiktet blivit fler. Men i manen så kommer det fler och fler för varje gång jag tittar tycker jag.
Men men, jag själv är inte gammal men har en hel del grå hår ändå ;) så vi får väl gråna tillsammans.:p

Min gammelfux (89a) har börjat få vita strån på huvudet. Han är flaxfux så jag ser nog inte dom vita i man o svans.

Min gammelpålla började bli grå på nosen när hon var runt 25. Det var för övrigt bara där hon var lite grå när hon dog, 28 år gammal.

En av fuxarna är 20+ och har inte ett vitt hår någonstans (förutom sin bläs och strumpor). En annan häst i stallet är bara 14 (också fux) men han börjar se stickelhårig ut på både mule och panna. Jag tror det är väldigt individuellt, det där.

Min gammelman (f.81) fick vita strån i pannan som 20-årig.
Nu som 28-åring har han en stor "stjärn":D i pannan och flera vita strån i man och svans.:love:

Tack till er alla!
Då verkar min tant vara normal. Har aldrig haft en så gammal häst förut men vi har delat stall med två olika herrar som blev över 30 så jag har ju varit i kontakt med gamla hästar.

Hoppas att jag får ha min tant hos sig tills hon blir riktigt grå:love:

Om min 20 åring skulle id tecknas (vad heter det egentligen?) idag skulle hon få signalementet "vita hår i pannan" Dom började dyka upp när hon var 18-19 innan var hon helt brun i hela ansiktet. Men det har bara kommit mitt i pannan så man kan mycket väl tro att det är en liten antydan till stjärn egentligen

Som 20 åring men bara i mann och svans och då bara enstaka så det var kanske 20 hårstrån i månaden som jag tog bort varje månad tills han avlivades som 26 åring;).

Alla trodde jämt att han var max 15 förutom veterinär och hovis som såg på senor,tänder osv att han var äldre....

Jag känner en svart gammal dam som är nästan vit på huvet. Jättefint.

KL

Min häst är "bara" 14 och har börjat få lite vita hår på huvudet. Fast det tycker jag bara ser sött ut. ;)

min 9 åring som är svart har några vita strån lite här och var i både päls och man.
16- åringen, han också svart, får fler och fler gråa /vita hårstrån i manen. Vid ID-kontroll för några år sedan skrev hon vita hår på nosryggen.

Varma sommardagar då jag inte har ngt annat för mig än att ligga på hästryggen och lata mig brukar jag plocka bort de vita strån som finns i manen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 061
Senast: Bison
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
993
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 912
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18