När börja ta hand om benen?

the_connemara

Trådstartare
Det finns ju mer eller mindre lika många metoder att sköta tävlingshästens ben som det finns ryttare men generellt kyler man ju först o värmer under natten efter ett ansträngande pass.

Men jag undrar nu hur ni gör/gjort med yngre hästar? När anser ni att ni ridit såpass mkt att ni behöver ta hand om benen mer än den sedvanliga avskrittningen? Känns ju som att unga hästar som behöver kylas o lindas mm har gått lite för hårt för kroppens bästa, de ska ju byggas upp inför framtiden. Men när passerar man gränsen eg?

Själv var jag äckligt pedantisk med ponnyns ben när jag tävlade trots att vi bara red deb/lätt och hon hade säkert mått lika bra utan. Nu fegar jag som attan med unghästen (3 år) och vill inte han ska vänja sig vid div "daltmetoder" i onödan och då dök ju såklart frågan upp när det är "i onödan" och när det faktiskt kan göra nytta?

Sv: När börja ta hand om benen?

Jag tycker inte att det är fel på något sätt att ha hand om unga hästars ben EFTER ett hårt pass, absolut inte!

Däremot anser jag att man ska vara försiktig med förebyggande vård som att linda hästarna varje natt osv, om de verkligen inte behöver det pga medfödd defekt/skada.

Jag tycker inte det är något fel med att ta hand om hästens ben även när dom är unga.. Bra i förebyggande syfte! Sen kanske en äldre häst behöver mer "omvårdnad" än en ung häst...(?).. Fast o andra sidan är ju unghästar rätt känsliga när det gäller hård ridning..så det är nog bara bra om man tar hand om benen..fast det kanske räcker med liniment eller nått liknande...

/C*

Jag gör inget med unghästarnas ben, gör iof inget i onödan med gammla heller...
Jag tycker det är dumt att hålla på och linimenta och kyla när det inte finns någon skada, vad ska du då göra om du verkligen får en skada? Och ser de fina och torra ut i benen och inte jobbar riktigt hårt (så mycket går inte så unga hästar) så gör jag inget i förebyggande heller, det finns ingen anledning.

Skulle de inte hålla utan liniment och lindor som så unga så är det ju något fel, antingen på hästen eller ridningen ;)

Svar till alla men jag citerar Nyrelski:

Och ser de fina och torra ut i benen och inte jobbar riktigt hårt (så mycket går inte så unga hästar) så gör jag inget i förebyggande heller, det finns ingen anledning.

Skulle de inte hålla utan liniment och lindor som så unga så är det ju något fel, antingen på hästen eller ridningen ;)

"Så mycket går inte unga hästar". När går (ska gå för tävling o dyl) unga hästar så mycket så man faktiskt behöver kyla efteråt ex?

Jag tycker inte heller det är fel att ta hand om benen efter ett hårt pass men jag undrar NÄR resten av kroppen är redo att gå såpass hårda pass så man har ngn anledning att ta hand om benen. Är det galoppjobb vid 4 år, terrängträning vid 5 eller ja, typ hur mkt anstränger ni era unga hästar eg?

Unghästar är ju som Carro88 sa känsliga för hård ridning, de är ju under uppbyggnad o inte färdiga att gå hårda pass. Hade jag ex ridit min treåring så han haft stora gallor dagen efter ett pass så hade ju garanterat resten av kroppen oxå tagit rejält stryk, benen är kanske inte det viktigaste i det här läget. Men när kan man börja godta att det känns lite i benen efter ett pass utan att kroppen tagit stryk annat än kanske lite träningsvärk?

Våra fyraåringar går debutantfälttävlan på våren/sommaren om de är redo för det, innan det så hoppas de rätt mycket i terrängen några dagar i veckan och galopperas för att få bjudning och kondition.
De brukar inte vara några problem med benen för det utan de är torra och fina, så varför hålla på att kyla då?
Blir det problem med benen och de blir galliga brukar det vara för att de har gått lite mycket och för fort fram, då får de några dagars extra vila och sen jobbas de lite lugnare.

När de sen börjar tävla lite mer regelbundet som fem och sex-åringar och kanske blir lite galliga lindar vi med Back on Track på natten efter tävling/hård träning. Men det är faktiskt sällan vi kyler. Det är mer om de har haft en gammal skada eller så och efter terrängen om de går större klasser.
Enda gången jag är lite överbeskyddande med benen är innan stora tävlingar, då kyler jag om hästen har jobbat lite hårade eller hoppat och lindar benen. Man vill ju göra allt för att verkligen komma iväg :angel:

När hästen är redo för att gå mera är ju jätteolika för varje individ, det måste du själv kunna avgöra. Precis som bara du som ser hästen och benen kan avgöra om du behöver linda eller kyla. Det är ju också väldigt olika från häst till häst, vissa är mer hållbara än andra.
Men jag tycker inte man behöver göra något om benen ser fina ut, även om man har jobbat lite hårdare än vanligt.

överlag så tycker jag att man ska undvika att ta hand om unghästars ben så de inte "vänjer" sig.

Men har vi ridit ett riktigt hårt träningspass (händer väl iofs inte så ofta) så brukar även unghästen kylas lite men inget märkvärdigt. Lite kyl linement eller bara kallt vatten. Sen utsätts ju inte en 4åring för samma arbete som en 5/6 åring inte här iaf. Har t.o.m valt att lägga debuten som 5åring och ta det lungt i år.

Senast ändrad:

*kl*

Nej jag ser heller ingen anledning till att göra ngt om det är ok. Men nu fick jag ju lite hum om när era unghästar börjat gå såpass att ni ansett det behövts :)

Liknande trådar

L
Träning fysiskt.. vet inte om tråden hamnar rätt nu men känner att jag bara behöver skriva av mig lite och kanske få några råd av kloka...
Svar
16
· Visningar
1 719
Senast: Kika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka