När börja ni med täcken?

Sv: När börja ni med täcken?

Snö är oftare lättare för hästen att isolera sig ifrån än regn men ofta innebär ju snö också kallare väder. Min har ofodrat regntäcke vid regnrisk. Sen kommer han få ett fodrat på sig när det går ner runt 0 grader (han går ute om natten fortfarande). Förra året la jag på vintertäcket vid -10 grader, +5 till -10 klarade han sig bra på ulltäcke+regntäcke.

kl

Jag hade tänkt börja använda täcke på mitt sto nu som ska sättas igång efter mammaledigheten, men det funkar inte pga fölet får panik när hon ser mamman i täcke! Har provat flera gånger men fölet får panik och försöker ta sig ut ur hagen. Så det får nog tyvärr bli täckeslös vinter här.

Går det att klippa ett fullblod? Vår fullblodsvallack är så tunn pälsad att det finns inget att klippa:D Han har ofodrat regntäcke även på grönbete om det regnar ihållande:D, sen har han täcke när det blir så att vi har jacka på ungefär, svårt att säga exakt när täcke åker på. Bor ca 2,2 mil från stallet så ibland har han stått en stund i regn å blåst (värre när det blåser) och då står han i skjulet å skakar, väldigt svårfödd så man vill inte han ska frysa i onödan.

Går det att klippa ett fullblod? Vår fullblodsvallack är så tunn pälsad att det finns inget att klippa:D Han har ofodrat regntäcke även på grönbete om det regnar ihållande:D, sen har han täcke när det blir så att vi har jacka på ungefär, svårt att säga exakt när täcke åker på. Bor ca 2,2 mil från stallet så ibland har han stått en stund i regn å blåst (värre när det blåser) och då står han i skjulet å skakar, väldigt svårfödd så man vill inte han ska frysa i onödan.

Det går att klippa dem! Men om er är så tunnpälsad lär ni väl inte behöva klippa, måste va skönt ;)

Bra att han har ett skjul att gå in i, men täcke och fri tillgång på grovfoder är väl det mesta man kan göra för dem om de är fryslortar :D Har dock en vän som har fullblod, de går på lösdrift otäckade med fri tillgång på hösilage hela vintrarna.. ser ut som små nallebjörnar :rofl:

Liknande trådar

Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 639
Senast: fejt
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 465
Senast: mackan
·
Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 670
Senast: mackan
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka