När börja ni med täcken?

SnowY

Trådstartare
Hej,

Jag har en fråga. Jag har bott nu 3år i Sverige och den vädret är mycket annars den som i Nederländerna var jag kommer från.
Nu har jag en häst och det blir hans första gången med täcken i vintern.
Jag ha en tunn stalltäcken, 300g vinter täcken och en regn täcken.

Nu vet jag inte när jag ska börja med täcken. I Nederländerna jag har haft en häst på en stora ridskolan och när annen folk lägga up täcken du vet det blir tid.
Men nu står jag på en små stallet och det blir litten svår at veta.
Måste jag börja när det blir -graden på nat eller? Och i vilka ordning skulla jag lägga up täcken? I Nederländerna bara en vintertäcken är bra.

Tack på förhand.
MvH Sandra
( och förlåt för min Svensk )

Sv: När börja ni med täcken?

Jag har ett engelskt fullblod och bor i småland. Hon går utan täcke så ofta som möjligt. När det är regnigt (mer än nån skur) och ner mot 5-10 grader på dagen får hon börja ha ofodrat regntäcke ute. När hon klipps (i november nån gång) blir det fodrat täcke i stället.

Lägg på täcke när du ser att hästen fryser. :)

Min häst har börjat tycka det är kallt ute på nätterna nu och står med ofodrat regntäcke. I onsdags när det ösregnade, blåste storm och var +10 grader på natten så hade han behövt fodrat (100 g) istället. Så nu vet jag det. :p

Med vinterpäls klarar sig min häst med 100 g fodrat täcke rätt så länge. Men blir det riktigt kallt eller blåsigt (som det ofta är i Skåne) så behöver han tjockare täcke.

Täckar efter behov och väder
Alltså hur pass mycket hästen är klippt/resp. hur mycket päls hästen har hunnit sätta.
Om den klarar av att stå naken i ösregn när det är låg temp. ute.

Har klippt hela halsen och lite vid sadelgjordsstadiet på min islänning men han har resten av kroppen ca 2-3 cm tjock päls och vid kallt väder "burrar" han upp sig så jag ska inte lägga på täcke förens jag filtklipper honom i okt. och då kanske enbart nättern. Återstår och se hur vädret blir.

Vad duktig du är på svenska för att bara ha bott här i tre år! :bow:

Det beror helt på hästen och den miljö den lever i samt hur du använder hästen. Klipps den t.ex...

I övrigt kan jag bara tala om hur jag gör med mina och då är det utifrån mina hästar och den miljö de lever i. Jag har två stycken av olika typ, en ponnytyp (Welsh Cob) och en varmblodstyp (paintkorsning).

Jag täckar mina hästar när temperaturen ligger mellan minus fem och plus fem grader om det är regnigt och blåsigt, inte annars. När jag bodde i Småland (Tingsryd) använde jag täcken mer frekvent än jag gör här i Västernorrland. Detta för att temperaturen som regel låg just kring +-5 och det var blött och blåsigt i den delen av landet.

Sedan november förra året bor vi alltså i Västernorrland. I vintras var det VINTER med mycket snö och mycket kallt, -37 som lägst. Enda gången jag la på täcke då var när hästen jobbat och jag ville inte att den skulle kylas för fort. Torkades inomhus och sen ut med täcke på några timmar.

Jag klipper inte hästarna då de går på lösdrift. Vintertid rids dom regelbundet men mer som underhåll för den verkliga träningen under vår, sommar och höst... vi har viloperiod under vintern.

Mina hästar går ute på nätterna fortfarande, men här regnar som bara den så nu ska jag upp o lägga på araben och travaren tunna regntäcken. Shettisarna går ute hela vintern utan täcken.

När det regnar och blåser samtidigt är det lätt att hästarna fryser nu när temperaturen sjunker så nu har jag börjat med ett ofodrat regntäcke. Lägger hellre på ett täcke och låter dem gå ute på nätterna ett tag till!

Det brukar bli i april innan svidknotten kommer, de har sedan täcke fram till när knotten avtar i oktober. Sedan slipper vi eländet över vintern ;):rofl:

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

*Knapplån*

Ni som har på ofodrat täcke, regntäcke antar jag (?). Jag har ett ofodrat regntäcke men när jag har på det så blir hästen svett istället!!??

Min häst har Back on track fleece täcke inne på natten och ett ofodrat regntäcke ute på dagarna nu.

Kan det inte vara så att du har ett täcke utan andas-funktion? Då bildas det kondens... mycket otrevligt...
Skulle prövat med ett tunt flis eller ett nättäcke under...:idea:
Eller köpt ett bättre...
(Du kanske har prövat att ha en regnjacka på dig med bara en t-shirt under? Klibbar fast på armarna.. och utan andasfunktion känner du dig jätteäcklig....)

Senast ändrad:

Jo det är nog ett som inte andas, men för tusan sådana borde väl inte få säljas!! Har köpt många täcken på öb tex o de har varit bra men detta ska jag slänga!

Vi har haft ofodrade regntäcken på i två veckor nu när det är regn/blåsigt väder. Är det fint väder går dom utan.

Min går med ofodrat regntäcke på ute, har gjort i till och från i 2-3 veckor. Nu sista veckan har jag börjat med att det ska va på alltid ute, inte bara vid regn. Om natten står han inne, mest bara för att han inte skall bli spåning så stallägeren slipper borsta honom innan utsläppet. Fortsätter vädret som det är nu blir det inte många veckor innan han får gå med 100 g foder.

Jag börjar täcka när jag märker att mina hästar fryser. Vilket inte varit än. De går fortfarande ute.

ar det osregn/regn far de regntacke pa sig om det ar under 10+. annars gar det nakna aret runt.. 2 fjordisar och 3 araber. och alla har pals.. det ar bara i transition period nar det ar blott och kallt och wind som de behover regntacke, snoar det kan de ocksa fa regntacke pa sig. Men annars fryser de inte. Sa inga tacken just for att det ar kallt, sedan de har bra vinterpals.
Blir de ridna vintertid ser jag till att de torkar innan de gar ut igen, markservice tjanar man mkt pa.

Jag har min täckad i princip året om. I år är första sommaren hon gått utan täcke, men å andra sidan har jag en korsförlamningshäst också.
Detta har dock speglat av sig lite på mig när jag har haft flera hästar, jag täckar hellre i onödan än tvärtom.
Rent generellt åker vintertäckena fram i samband med snön eller ett par minusgrader. Vid ordentlig kyla blir det supertjocka vintertäcken eller vintertäcke + stalltäcke. Den här tiden på året är det regntäcke som gäller, dock inte helt ofodrat.

Jag har generellt sätt mina hästar klippta.

När vädret är som nu, ca 6-7 grader på morgonen och max 14-15 på dagen och det inte regnar går mina utan täcke. Är det regn har dom tunna regntäcken.

Den ena hästen är klippt och den andra har inte så mycket päls.

Mvh Domino_s

Jag har lagt på min gamla som fortfarande går ute på nätterna ett regntäcke. De andra hästarna går nakna ett tag till om inte vädret blir för eländigt.

Oke tack för alla svar.
Han står inne i stall på natten och från 08:00 till det blir mjurk uten. Han för mycket hår och jag gillar det inte så mycket.
Nu är det mycket regna i Östergötland så jag tycker jag ska börja med en ofodrad regntäcken. Och när det blir mer till 0 graden han ska få en tunn stalltäcken. Och sen när det är o och mindre det blir tid för vintertäcken. Jag tycker vi är den i Oktober. Jag måsta lära så mycket, vi har bara ingen snö i Nederländerna :p

Liknande trådar

Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 639
Senast: fejt
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 465
Senast: mackan
·
Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 670
Senast: mackan
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka