När börja med unghästen/ponnyn?

beauspirit

Trådstartare
När börjar ni introducera terränghinder för bäbisarna?
Jag har en 3-årig d-ponny som är riden i 4 månader nu. Han är väldigt färdig i kroppen och mogen, har fått en bra grundkondis nu och allt går jättebra.
Vi kliver över/travar över/"hoppar" lite stockar och pinnar i skog och på ridvägar nu, aldrig högre än ja en stockhöjd ;) vad kan det vara 20 - 30 cm?

Han har en otrolig bjudning för hinder och älskar det. Jag har ft-kort sedan några år tillbaka och det här är min 3e ungponny. Brukar åka till en bana nära hemifrån som har bra alternativ där man kan välja ponny/häst hinder och många mindre låga hinder.

Så nu undrar jag, när introducerar ni småhindrena för era unghästar?
När var ni på en riktig bana första gången?

Tänkte mest om man ska dit och hoppa några få språng på dom minsta hindrerna och sen leka i vattnet lite?
:)

Sv: När börja med unghästen/ponnyn?

Leka i vattnet gjorde jag tidigt med mina 3 åringar. vi har sjön precis bredvid så varma dagar var de skönt för dom att gå dit o svalka av sig lite.

Terränghinder har jag inte introducerat för dom än, blir 4 i år.
Men då är dom inte tänka att gå som fälttävlanshästar heller.

Jag vande dom dock tidigt (redan som 1 åringar) att ledas över presenningar, vattenmattor o dylika "farligheter" så dom är inte brydd över såna saker utan skuttar glatt över.
Små stockar fick dom skutta/kliva över som 3 åringar, om de rasat nått träd över ridvägen mm.

jag tror de viktigaste är att ha med sig en rutinerad häst som draghjälp och sen bara ta de lungt och lyssna på hästen.

Jag tycker att man kan börja introducera terränghinder vid tillridningen. Jag vet inte vad du har för system i utbildningen, men jag rider in en häst och sen låter jag den vila i en månad eller två. Tex på sommarbete. Sen på hösten rider jag till den, då den är 3,5 år alltså. Då introducerar jag alla typer av hinder.

Det har funkar för mig. Men alla vägar bär till Rom.

Jag brukar göra ungefär såhär med unghästar som jag har en längre period.

Inridning under vinter-tidig vår. Vila Maj-juni och ev. juli , sen rider jag dem igen, brukar då börja introducera hoppning på bana med cavalettibommar och små hinder.
Under hösten börjar jag hoppträna lite mer och kanske då även ge mig ut på en terrängbana under senhösten tillsammans med TRÄNARE som är mycket duktig på så unga hästar.

Sen beror ju allt på hur hästen går, när den växer och vad för upplägg som passar just den hästen. Någon veckas vila hit och dit blir det alltid också, antingen för att de behöver det, eller för att jag behöver det :D
Från den dag jag börjar rida i skogen (vilket brukar vara ganska omgående, skulle aldrig rida in i ridhus...) så får de vada genom vatten, gå över broar, hoppa stockar och diken.

Liknande trådar

Hoppning Min stora unghäst har fått mig att fundera lite... Hon är stor, försiktig och väldigt hinderklok. På tävling blir hon taggad (på ett...
Svar
0
· Visningar
897
Senast: Docka
·
M
Fälttävlan Var ute på min yngsta lilla förmåga idag. Första gången som vi hoppade flera terränghinder i följd (bara hoppat några enstaka plus lite...
Svar
7
· Visningar
1 125
Senast: beauspirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka