När börja longera?

SkorpSmulan

Trådstartare
Vid vilken ålder kan man börja longera en häst?
Jag läste en annons nyligen nämligen där dom skulle sälja en 8 månaders som var longerad några gånger.
Tyckte det lät tidigt..
 
Sv: När börja longera?

Man skall vara mycket försiktig med att longera, speciellt unghästar. Att tvinga en unghäst springa på en volt kan vara direkt skadligt. Däremot så kan man behöva lära en häst att longeras i uppfostranssyfte, dvs att göra hästen lyhörd för kommandon och kommunikation, inte för att den skall arbeta och den skall absolut inte spännas in.
 
Sv: När börja longera?

Är åtta månader en bra ålder för att longera dom i utbildnings syfte då?
Det borde väl i så fall handla om högst några minuter åt gången?
 
Sv: När börja longera?

Jag är helt emot att ha hästen i lina,hästen arbetar inte korrekt med kroppen.
Det bygger inte upp en häst.
löslongering o tömkörning är enligt min uppfattning mkt. bättre.
Jag hade inte börjat så tidigt ,hästen är ju inte färdigväxt ,promenera med honom istället.:bow:
 
Sv: När börja longera?

Hej!
Jag började löslongera min unghäst vid 2 års ålder. Det gick mycket bra och nu vid 4 års ålder rider jag på volt i alla gångarter. 2 år är kanske lite sent men man får en hållbar häst!
 
Sv: När börja longera?

Det är inte jag som ska göra det. Jag bara läste annonsen och tyckte att det lät väldigt tidigt. Den är ju som sagt inte ens i närheten av färdigväxt och bara barnet i huvudet också.
Funderade på om det är något man brukar göra.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 391
Senast: Cs218
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
643
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp