När börja hoppa igen?

M

minnisjasmin

Har ju köpt ett varmblod för lite över 2 månader sedan, före jag köpte honom hade han stått i ca ½ år men före det ( i sommar) så reds han regelbundet och var på små hopptävlingar och så.

Då jag köpte han var han helt ur kondition och helt omusklad och jag började rida lugnt med skrittturer. Nu så är vi ute på skritturer på ung 45 min - 1 h ungefär 5 gånger i veckan. Vi brukar även rida dressyr på ridplan och hans kondition har blivit bättre. Han har även blivit mer musklad.

Så nu undrar jag, när kan jag smått börja hoppa? När skulle ni börja? då han är mer musklad och bättre kondition eller skulle ni börja redan nu lite i taget? ge tips :)

KALLESYOT4.jpg

Sv: När börja hoppa igen?

Hej har ni bara skrittat?? Efter som du tränat lite dressyr hemma med är det med bara i skritt?
Hade jag varit du hade jag tagit ut honom på lite roliga skogs promenader med blandade gångarter om du skrittar och travar en vecka nu. så att kan kan få upp sin kondis lite så kan du ju börja gallopera lite sen och då hoppa över det som kommer i vägen i skog och mark . Då kommer det ju naturligt men börja inte hård träna i padock förän han fått lite muskler av skogsridningen. min åsikt och vad jag hade gjort iallafall.:)

hej!
hoppning på låga höjder kan du börja med så fort du börjat rida i alla gångarter!
varje pass på banan kan du lägga in ett litet skutt, 40-70 cm, eller två, och utöka efter hand. Rid ett helt hopppass/träning sen när han är helt i kondition, men det borde vara rätt snart?

hoppning på så pass låga hinder sliter inte, det bygger snarare upp, så länge du rider hästen i balans både före och efter hindret, så var inte rädd att börja idag!

Har nog jobbat lite i trav och även lite galopp på ridplan, och lite trav i terräng. :)

Tack för tipsen båda två :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka