När bör man ingripa vid slemhosta?

W

winytiny

hej! Har nyligen fått problem med en av hästarna då hon börjat hosta. Hon hostar kanske 3-4 gånger per ridpass, kan även hosta till på stallgången efter ridning. detta har hållit på i snart en vecka. Hon har inte hostat något nämnbart på det året som jag haft henne. Hostan verkar vara lätt slemmig, då det rasslar lite och hon tuggar och sväljer efteråt. Idag efter ridning rörde sig buken sig en aning mer än vanligt, kanske bara var jag som inbillade mig. Är det vanligt med lite förkylning nu när det börjar bli litek yligare och fuktigare (hon går fortfarande ute)? Hon är lite slö, men har normal tempratur och verkar annars väldigt glad och tillfreds. Slöheten beror nog på att hon redan börjar sätta vinterpäls, men vill ha det nämnt. Bör jag tillkalla veterinär eller vänta och se om det går över, isf hur länge? Är det någon som kan känna igen sig med lite små hostiga hästar såhär års eller vad kan det bero på? Och finns det någon bra huskur?

Sv: När bör man ingripa vid slemhosta?

Eftersom hästen verkar hängig och har slemhosta skulle jag inte försöka hitta orsaker till hängigheten på andra håll, utan jag skulle absolut ringa och åtminstånde rådfråga veterinär! Om hon dessutom bukandas eller har antydning till detta bör det kollas upp, kan utvecklas till kronisk bronkit om det är ngt som får fäste, eller ngn infektion.

Är du säker på att hästen är feberfri?

Ja, ringa bör jag nog göra, nu blir jag väldigt orolig. Lät allvarligare när jag läste ditt svar! Blir att ringa imorn bitti! Nja har tagit tempen nu i 4 dagar och hon har legat runt 37.6 grader och så vitt jag vet är det normalt. Tror du att det skulle kunna vara vanlig förkylning? Hon är dock inte snuvig eller liknande.

Om hon inte är snuvig så låter det ju inte som en förkylning, men det är inte att säga att det behöver vara ngt allvarligt så bli inte alltför orolig iförväg. Vet du vad hästens normala kroppstemp är, morgon och kväll? Den rör sig ju mellan 37-38 grader i regel men för att veta exakt så är det individuellt för den individuella hästen, så det är bra att veta sin hästs normala temperatur dvs tempa den regelbundet en period när den helt klart är helt frisk. det kan ju vara ngn infektion där hon bara har ngn tiondels feber. Men du ska absolut ringa och rådfråga vet i och med att hon haft det ett tag nu och det inte blivit bättre, och vill de titta på hästen så tar du det rådet. Det kostar inte att ringa och rådfråga, du har bara att tjäna på det.

Kolla gärna hästens slemhinnor i munnen också och bedöm färgen, de ska vara ljust-ljust rosa när hästen mår bra. Kan hända att veterinären frågar dig via telefon just om detta.

Jag skulle inte rida hästen tills du vet vad det är. Låt den gå i hage som vanligt om den inte verkar hängigare.

Senast ändrad:

det finns brustabletter som man kan ge dem och det brukar bli bra efter några dagar.min kompis häst åt sånna och det blev bra !kom dock inte ihåg vad de heter, men fråga vetrinären?:)

Mackan: Jag har ju tyvärr missat att tagit hennes normala temperatur, men jag trodde hästar hade reglerad temperatur alltså att det egentligen inte spelar nån större roll när man tar tempen. Stämmer det? I vilket fall har jag tagit runt tre tiden varje dag med dif. på nån timme. tack så hemskt mycket för all information! Skönt att kunna bolla lite.

det finns brustabletter som man kan ge dem och det brukar bli bra efter några dagar.min kompis häst åt sånna och det blev bra !kom dock inte ihåg vad de heter, men fråga vetrinären?:)

Är det alltså som löser upp om det bara beror på slem? kan ju fråga om det nu när jag ska ringao ch rådfråga imorn :) tack för tipset!

Precis som människor har de i regel en lägre temperatur på morgonen och en något högre på kvällen, och exakt vad den ligger på normalt är individuellt, även om ramen 37-38 grader stämmer generellt. Men någon kan ha en häst vars normal temp ligger på 36,9 i morgon temp och 37,2 i kvällstemp,medans en annan hästindivid har 37,4 morgon och närmare 37.9 i kvällstemp.
så det är viktigt och ett mkt bra redskap att ha dessa fakta på sin häst dokumenterat och kollat, för såna fall som du nu befinner dig i.

du kan väl uppdatera när du pratat med vet och fått koll på vad de säger om hästen och hur det fortlöper? sov gott nu och sen ringer du vet i morgon!

Ja det är ju så dumt att man inte tar tag i tempen med en gång! Det glöms liksom bort, men ska tänka på ett ta två gånger per dag. Jag ska försöka komma ihåg att skriva imorn, om nu min kära vetrinär behagar att svara (hästfolk alltså!). Men annars får det bli djursjukhuset! Haha ja somnar gör jag nog alltid :)

Hade veterinär ute idag för min pålle som hostar, inte allmänpåverkad, äter o dricker som vanligt, ingen temp. Fick diagnos virusinf., bronkit. Sattes på Hippotrim i 7 dagar o Ventipulmin för slemlösande.

En fråga bara, varför hippotrim vid virusinfektion? Antibiotika tar inte virus, och hippotrim är ganska "starkt" (bredspektaantibiotika).

Min är ett litet problembarn som alltid hostar på somrarna, och min första tanke när jag läste ditt inlägg var: Äter din häst torrhö? Och i så fall, hur brukar hon reagera på det? Min älskar sitt torrhö, men jag måste blöta det först (och eftersom jag har två hästar så får jag blöta den andras också, ifall de skulle byta hög), det räcker med att glömma en gång för att hon ska börja hosta. Hon har heller ingen feber, slemhinnorna är fina och hon är pigg och glad som vanligt.

Däremot hade hon en släng av slem i luftvägarna i vintras när det var så kallt p.g.a. att andra bommade igen stallet så ventilationen blev kass, plus spred ut möglig halm i gången. :cool: Då blev hon också riktigt slö och snuvig, veterinären tillkallades och hon fick stå på Ventipulmin i två veckor kanske. Plus reds minst en halvtimme varje dag för att hosta upp slemmet.

Jo, men luftvägsinfektioner orsakas ofta av just virus, och då finns det inget antibiotika som hjälper.

min unghäst har haft hosta i sommar då de dära störtskurarna kom! Hon fick först ventipulmin men de gjorde ingen nytta alls. Sen provade vi acetylcystein, som funkade direkt! Körtlarna krympte direkt o hon mår bra! :) Hon slukar dessutom maten med tabletterna i så jag kan verkligen rekommendera dig att prata med din veterinär om den medicinen!

Min häst fick för några år sedan problem med luftrören som tyvärr är kroniska.
Genom ändrade rutiner märks det knappt inte alls. Hon får numera blött hö och kraftfoder, går ute så mycket det bara går och stallgången vattnas alltid innan vi sopar.

Förra våren kändes det som hon blev pollenallergisk , men sedan dess har hon knappt hostat en gång.

Sen provade vi acetylcystein, som funkade direkt! Körtlarna krympte direkt o hon mår bra! :) Hon slukar dessutom maten med tabletterna i så jag kan verkligen rekommendera dig att prata med din veterinär om den medicinen!

Haha, det är nog den enda medicinen min häst frivilligt har stoppat i sig. Jättemumsigt! Men...sen är den ju gjord för människor också.

Synd att inte finadyne, butta osv är lika smakligt. Min häst ser ut sån här :mad: när jag behöver ge honom nåt sånt.

Ring veterinären. Jag har otrolig respekt för hosta sedan min förra medryttarhäst fick allergi av dålig stallmiljö och fick äta både luftvidgande och slemlösande. Hade vi inte tagit ut en vet hade det antagligen utvecklats till kronisk bronkit så vänta inte! Behöver ju inte bero på något sådant men det kan bli allvarligt om man ignorerar det som en förkylning.

Så! Nu har vetrinären varit här. Fick ringa in akut i förmiddags då min häst hade skurit upp innerlåret på en pinne eller nåt annat vast. Hon var väldigt svullen och stel i hela bakbenet. Så nu går hon på pencilin i fyra dagar. Han trodde att hennes hosta berodde på det fuktiga vädret och att det inte borde fortsätta efter pencilin-kuren. Om hon hostar även efteråt så skulle han antagligen skriva ut kortisontabletter. Men till er som har lite "halv-hostiga" hästar så bör ni nog (som många har nämt) kontakta vetirinären så fort som möjligt, så att man kan göra något åt det. Nu verkar det i mitt fall inte vara så allvarligt, som tur är...men det kunde ju lika gärna varit nåt värre!

Nu är jag ganska lugn igen! :)

min unghäst har haft hosta i sommar då de dära störtskurarna kom! Hon fick först ventipulmin men de gjorde ingen nytta alls. Sen provade vi acetylcystein, som funkade direkt! Körtlarna krympte direkt o hon mår bra! :) Hon slukar dessutom maten med tabletterna i så jag kan verkligen rekommendera dig att prata med din veterinär om den medicinen!

ja det var väl antagligen något liknande som min häst har. Det är inga sjöhästar direkt (höhö....). Vad är det i acetylcystein som verkar mot hostan? :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Den 24/12 vaknade jag och mådde inte alls bra. Hade haft en vecka med lite halsont och snor i näsan, som en vanlig förkylning. Sen...
Svar
16
· Visningar
1 333
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka