När bör hunden avhysas?

Sv: När bör hunden avhysas?

Förstås finns tydliga regler om hundägaransvar och att alla hyresgäster ska kunna känna sig trygga när de vistas i allmänna utrymmen.

Här har du ju svaret: hundägarna i fråga tar inte sitt ansvar och de andra hyresgästerna kan inte känna sig trygga.

Jag undrar vad de andra hyresgästerna tycker?

Det jag undrar är att om hunden tidigare bitit någon, varför har de inte alltid hunden i koppel då där det finns allmänt folk?
Så jag tycker att hunden skall omplaceras. Det är ju uppenbart att dessa personer inte tar ansvar över sin hund.

Så har blev det: Vi beslutade att hunden inte får bo kvar, men var tydliga med att det inte hade med familjen att göra - utan hundens instabila beteende och den risk vi tycker den utgör för oss/övriga boende.
Familjen hade själva "känt av läget" och förstått att detta var på gång. De hade självmant börjat se sig om efter annat boende då de vill behålla hunden.

De kommer att flytta in i en lägenhet i höst, jag hoppas med hela hjärtat att detta kommer att fungera - men tror tyvärr att problemen "flyttar med" så att säga. Det kommer nog inte dröja länge innan de nys grannarna börjar undra... Jag tror familjen inte riktigt kan ta in att det inte hänger på omgivningen utan deras sätt att hantera hunden och vad en sådan här hund verkligen behöver. Svår fråga och jag är verkligen ingen expert. Nåväl, för oss blev det i alla fall en bra lösning på ett känsligt problem. Tack för alla synpunkter!

För mig är det totalt ofattbart att de flyttar till ett flerfamiljshus, igen. Har de fattat att hunden kan bita igen och ställa till med större skada? Att de kan bli polisanmälda?

Så har blev det: Vi beslutade att hunden inte får bo kvar, men var tydliga med att det inte hade med familjen att göra - utan hundens instabila beteende och den risk vi tycker den utgör för oss/övriga boende.
Familjen hade själva "känt av läget" och förstått att detta var på gång. De hade självmant börjat se sig om efter annat boende då de vill behålla hunden.

De kommer att flytta in i en lägenhet i höst, jag hoppas med hela hjärtat att detta kommer att fungera - men tror tyvärr att problemen "flyttar med" så att säga. Det kommer nog inte dröja länge innan de nys grannarna börjar undra... Jag tror familjen inte riktigt kan ta in att det inte hänger på omgivningen utan deras sätt att hantera hunden och vad en sådan här hund verkligen behöver. Svår fråga och jag är verkligen ingen expert. Nåväl, för oss blev det i alla fall en bra lösning på ett känsligt problem. Tack för alla synpunkter!

Jag är en sådan där elak typ, så jag hade faktiskt hört av mig till den nya hyresvärden och förvarnat om att det kan vara problem med det, så att dom är medvetna om det och tar itu med det vid minsta antydan till problem inte ger flera chanser för att hundägarna säger att hunden är så snäll så i vanliga fall.

/Camilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka