När bör hunden avhysas?

ElvisMatte

Trådstartare
Jag har en hyresfastighet där hundar är välkomna både att bo och hälsa på. Förstås finns tydliga regler om hundägaransvar och att alla hyresgäster ska kunna känna sig trygga när de vistas i allmänna utrymmen. Nu bor en ny (sedan ett år tillbaka) hyresgäst i fastigheten. De har adopterat en hund från Baltikum, som de försöker rehabilitera. Hunden verkar relativt orolig skäller högt och länge (30min+) när ägarna inte är hemma. I våras kom den lös och bet en snickare (oprovicerat) när han stog och skruvade trall. Rejält bett över låret som fick sys. De fick naturligtvis en tillsägelse och lovade dyrt och heligt att ta hjälp av någon proffs-hund-psykolog vilket de gjort, men sommaren har gått och inga framsteg kan ses direkt. Idag gick blev en man som intet ont anande gick fram till hunden biten i handen. Ägarna fanns i närheten men hann inte varna. Vad tycker ni? Är det hjärtlöst att avhysa hunden - eller självklart? Hundmatte-hjärtat lider med ägarna, men ungarna på gården måste ju kunna leka och icke-hund-vana vistas på allmänna ytor. Någon med erfarenhet?

Sv: När bör hunden avhysas?

Dem kan väl få ha hunden kvar om dem nu tycker om den.
Men dem får ju se till att den inte står å skäller hur mycket som helst när de inte är hemma.
Antingen får de lära hunden att vara ensam hemma och tyst eller ta med sig hunden när de ska iväg.
Sen måste de ju ha koll på hunden, den kan ju inte vara lös om den biter folk.
Övriga boende och andra måste ju också kunna vistas ute utan att riskera att bli sönderbitna för det är verkligen INTE okej!

Efter två bett tycker jag absolut att det är dags att be dem att göra sig av med hunden eller flytta.

Har betten polisanmälts?

Sen måste de ju ha koll på hunden, den kan ju inte vara lös om den biter folk.

Vill bara förtydliga lite att jag inte tycker det är okej med lösspringande hundar alls oavsett om de är snälla eller ej.

Enda gången jag tycker det är okej med lösa hundar är om ägaren har full kontroll över den så att den inte springer iväg och hittar på mer eller mindre otyg.

Jag kan ju tycka att en hund som bitit två gånger hör hemma i hundhimlen.

Och jag tycker att det minsta ni kan kräva är att hunden har munkorg när den vistas på era allmänna ytor.

Jag tycker en hund som har bitit två gånger hör hemma hos en ägare som får hunden att må bra och vara trygg så den inte biter.

Bättre med munkorg till vidare kan jag tycka. Och hålla en vettig, öppen kommunikation med ägarna angående situationen.

Jag hade nog inte tolererat varken hundskall så länge eller att någon hund biter människor..

Av skallen att döma när den är ensam verkar den ha stark separationsångest och då får de ordna så att den inte är ensam. Skällande hundar är ett problem och det stör väldigt lätt allmän ordning i hyreshus vilket kommer skapa osämja för eller senare..

Två oprovocerade bett är likaså ett för mycket..Hade det varit min hund hade det blivit hundhimlen alternativt ett väldigt bra hem med extremt kunnigt folk/experter men tyvärr är dessa så pass sällsynta att fler riskerar att göra sig illa/bli bitna vid omplacering..Vid första bettet skulle hunden minst ha fått munkorgstvång.
(Jag tycker inte att avlivning behöver vara det direkta alternativet men jag vet också att många inte tar hundbett på så stort allvar utan förnekar hellre och skyller på att man ska träna hunden men ibland räcker inte det på en osäker individ och därför borde munkorg vara absolut det minsta man gör för att förhindra att det händer igen)

Jag hade pratat med dem/ställt ett ultimatum och sagt att rehabiliteringen inte funkat som önskat och att hunden i detta fallet tyvärr är en fara för andra och hade bestämt att någon alltid måste ha uppsyn över hunden dygnet runt samt munkorg utomhus som krav, absolut koppeltvång och inget ihärdigt skällande som sista chans, annars får de eller hunden flytta.

Jag kan ju tycka att en hund som bitit två gånger hör hemma i hundhimlen.

Och jag tycker att det minsta ni kan kräva är att hunden har munkorg när den vistas på era allmänna ytor.

Jag håller med om allt. Dels tycker jag att det är direkt grymt att fortsätta in absurdum med rehabilitering av en hund som uppenbarligen mår så dåligt att den måste ta till tänderna, dels ska inte folk behöva utsättas för en angripande hund. I ett flerbostadshus finns alltid risken att en hund kommer lös och även en hund med munkorg kan skrämma och skada.

Är TS så snäll att hunden och ägarna får en chans till tycker jag att ovillkorligt koppeltvång + munkorg ska vara det som gäller och att man dessutom gör klart för dem att det blir en polisanmälan om hunden angriper igen.

Jag håller med om allt. Dels tycker jag att det är direkt grymt att fortsätta in absurdum med rehabilitering av en hund som uppenbarligen mår så dåligt att den måste ta till tänderna, dels ska inte folk behöva utsättas för en angripande hund. I ett flerbostadshus finns alltid risken att en hund kommer lös och även en hund med munkorg kan skrämma och skada.

Är TS så snäll att hunden och ägarna får en chans till tycker jag att ovillkorligt koppeltvång + munkorg ska vara det som gäller och att man dessutom gör klart för dem att det blir en polisanmälan om hunden angriper igen.

Håller med. Inte första gången det blir problem när folk ska försöka hobby-rehabilitera gatuhundar som ofta sprungit lösa hela sina liv och sen prackas in i en lägenhet. Att man ens ger sig på det.. stackars djur.

Tänk om det är ett barn som blir bitet i ansiktet nästa gång? Att hunden ens fick fortsätta springa lös när den bitit oprovocerat EN gång tycker jag säger en del om hur kasst man tagit ansvar här. Hade det varit min egen hund hade jag själv övervägt hundhimlen efter två bett av denna typ, inte bara för omgivningens skull utan för att hunden knappast mår strålande. Vi har själva tagit bort en aggressiv hund som var en kär familjemedlem, men när de blir farliga för omgivningen då är det inte läge att chansa längre.

Jag håller med Dandylinn till 100%. Jag hade själv inte velat bo i ett hyreshus där en hund av det här slaget finns. Man kan minst begära munkorg och koppeltvång.

Tusen tack för alla svar:)
Det är inte helt lätt. Våra hyresgäster är snälla, fredliga människor - men... Problemen har funnits från dag ett. Mitt eget hund-matte hjärta blöder, men tyvärr måste jag nog avhysa. De har sagt att de flyttar om hunden inte får bo kvar - och kanske är det bästa lösningen.

Jag har tidigt (sedan förra hösten)krävt koppeltvång (men inte munkorg), men dessa två olyckor har skett när 1. Hunden av okänd anledning kom lös. 2. När en nyinflyttad hälsade på hundarna och inte uppfattade varningen i tid.

Obevakade ögonblick kan så lätt uppstå, och här rör sig barn och vuxna som inte är hundvana eller känner till omständigheter.

Det är klart att en munkorg kan användas - men tänk om hon kommer lös igen?
:(

Betten är inte polisanmälda. Tänkte att kommunikationen med hundägarna skulle gå lättare utan det och i stället varna och be om en redovisning av hur de tänkte agera för att lösa problemet.

Jag tycker inte heller att det är min sak att avgöra om hunden ska avlivas eller ej. Men jag måste avgöra om det är en lämplig hyresgäst eller inte. Jag har full förståelse för att en gatuhund har saker i bagaget som tar tid att träna/läka/vadsomnukrävs, och tycker det är beundransvärt att någon vill "rädda" eller vad man ska kalla det, hunden. Men hur länge ska detta fortgå - och till vilken kostnad - vad det gäller andras ofrivilliga deltagande/drabbning?

Lurigt, lurigt...

Senast ändrad:

Det framgår att det första bettet var ett "riktigt" bett, men hur allvarligt var det senaste och vet du mer i detalj vad som hände? Var även det ett riktigt bett/hugg eller mer en markering av en hund som kände sig pressad och varnade på ett olämpligt sätt? Var den ute, i koppel tillsammans med ägaren och varför hann denne i så fall inte varna?

Jag bedömer det senaste som ett "riktigt bett". Det efterlämnade rejält blåmärke, svullnad samt sår som blödde.
Inte ett "nyp i skinnet". Ägarnas version av vad som hände är att de inte uppfattat att mannen tänkte hälsa på deras hund, och så skedde det snabbt. (Men jag undrar om inte alla inblandade även druckit ett par glas vin, ingen fylla, men..) Jag såg inte förloppet själv, utan har fått det återberättat för mig. Hunden var bunden i spårlina en bit bort från ägarna, med kanske 10-15 m lång lina.

Senast ändrad:

OK, då är jag fortfarande inte övertygad om hur illa det egentligen är med hunden, men ägarna verkar i alla fall inte kapabla att ta hand om den på ett tillräckligt ansvarsfullt sätt!

Jag tycker det även låter som att de har noll koll på vilken slags hund de har och vilka krav de fått på sig att hålla en sådan hund..Så absolut att du ska ställa ett ultimatum för sådär kan man inte ha det, att man riskerar att bli svårt biten för att de inte har koll på sin hund!

Lite OT:
Det finns en anledning till att jag är lite fördomsfull mot hundägare med fd gatuhundar, tyvärr och denna tråden är ett exempel. Folk vet inte vad de ger sig in på och en gatuhund som plockas hit till Sverige och blir instängd i en lägenhet kan bli riktigt tokigt..plus ägare som inte har en aning om vad de sysslar med!
Det allra bästa är i stället att sponsra de hundhärbärgen som finns i det aktuella landet än att ta dem hit är min åsikt, alternativt att bara riktigt kunniga hundmänniskor får ta hand om och rehabilitera hunden först så att den hinner testas för att se om den går att omplacera/byta miljö/levnadssätt på ett vettigt vis osv..

Senast ändrad:

Det är ett jättesvårt beslut - skönt med lite debatt och höra hur ni som inte är "personligt" involverade tänker... Jag tycker att jag redan ställt ett ultimatum, som de misslyckats med - frågan är bara vad som är bäst att göra från min sida nu. Jag lutar nog åt att hunden måste flytta. Men det känns inget kul precis. Som jag skrivit tidigare - ägarna är vänliga människor - kanske en del av problemet?

Senast ändrad:

Tyvärr tror jag inte du får ha personligt perspektiv i det här, det handlar om allas säkerhet och kanske dina kommande hyresgäster då detta kanske drar ner ditt rykte som hyresvärd om du inte tar ställning.

Om du har god relation till dem, hade jag bjudit på kaffe/fika, satt mig ner med dem och talat om som det är på ett sakligt vis, att det är ohållbart och att du inte vill att någon ska komma till skada samt förklarat att du som hyresvärd måste ta ställning/åtgärder nu..och att du inte vill behöva dra det till en polisanmälan, eller att någon annan gör det. Så får de bli deras allra sista chans att själva ta ställning för hur de vill göra.
Du kan ju förklara så som du känner, att det känns jättejobbigt men att du tagit ditt beslut nu och sen är det upp till dem.

Senast ändrad:

Jag förstår din poäng och ju mer jag läser svaren, så inser jag att det är dags att be dem flytta hunden, även om det innebär att de flyttar själva. Situationen är ohållbar och om jag ger fler "eftergifter" riskerar jag allas väl och ve. Det känns bara så sorgligt eftersom jag verkligen tycker att de hundar som bor hos oss (inklusive min egen) tillför positiv stämning generellt sett. Men i detta fall har hunden rakt motsatt effekt.:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka