När blir hösilage plastat hö?

Targa

Trådstartare
Alltså - om TS-halten är 84% - är det då hösilage eller plastat hö? Och hur blir hållbarheten på en öppnad bal där TS-halten ligger på 84%?

Jag kom till att diskutera detta med en kollega häromdagen. Hon o hennes man har inga egna hästar men säljer eget hösilage till hästägare. Det hösilage de skördade 2008 hade en TS-halt på 84%. Nu under vintern har de upptäckt att mössen varit framme och bitit hål på plasten på några av balarna. Själva tror de inte att det är några problem att fodra med de balarna eftersom TS-halten är så hög att det snarare kan räknas som hö. Men jag som är hästägare skulle inte vilja köpa hösilagebalar med hål - oavsett vilken TS-halt hösilaget håller.

Men frågan är - om det nu kan räknas som plastat hö - då gör del väl inget att plasten är trasig - eller??
 
Sv: När blir hösilage plastat hö?

84 % ts är hö.

Lägg hö i en plastpåse, vänta en vecka och se & lukta hur det ser ut. Mögligt, äckligt och absoult inte som hästföda.

Ungefär detta är vad som händer när man får hål i platen på plastat hö. Risken för plastskador redan utan åverkan är jättestor, stråna är så torra att det bli mikroskopiska hål i plasten och man får in luft, fast man ofta inte ser det. Vissa kan inte få platat hö att hålla, andra får det att fungera men jag är otroligt tveksam.
 
Sv: När blir hösilage plastat hö?

min kompis köpte inplastat hö från ngt företag på gotland, det va en veterinär som är rätt känd som rekomenderade detta då de hade hackat det så att hennes gamla häst skulle kunna få i sig det lätt. Hon gav det mera som ett "kraftfoder" så hon hade en sådan bal jättelänge, och det fanns inga tecken på att den blivit dålig.

Kom själv över några hösilagebalar ett år, provtorkade från några balar och den ena va torr som hö, den hade jag inne på logen i flera veckor och verkade hålla sig fresh, men jag vågade ändå inte fodra den i mer än en vecka i fall det skulle ha funnit ngt blötare parti i den. Några andra balar var nästan hö, och i några av dem så va det både jäst och mögel, troligen berodde det på för lite lager med plast och möjigen att man inte kunnat pressa ut all luft då det va nästan hö torrt (82% ts)
 
Sv: När blir hösilage plastat hö?

Kom själv över några hösilagebalar ett år, provtorkade från några balar och den ena va torr som hö, den hade jag inne på logen i flera veckor och verkade hålla sig fresh, men jag vågade ändå inte fodra den i mer än en vecka i fall det skulle ha funnit ngt blötare parti i den.

Så skulle jag nog också ha resonerat. Även om det ser fräscht ut så är det ju inga garantier för att det verkligen är det.
 
Sv: När blir hösilage plastat hö?

kommer tyvärr inte ihåg vad gården/företaget heter som hade inplastat hö, men har inget minne av att det va ngt bäst före datum på dessa balar för då borde inte hon fodrat av den i så många månader, men det kanske är skillnad på sånt hö eftersom det torkades i speciella anläggningar,eller hur det nu va, så det är väl inte som om man själv hade torkat det ute på slag för att sedan plasta det
 
Sv: När blir hösilage plastat hö?

Blir lite nyfiken på vad detta är, låter som hackad strå i paketförpackning eller något i den stilen (som hackad strå alltså).
 
Sv: När blir hösilage plastat hö?

Blir lite nyfiken på vad detta är, låter som hackad strå i paketförpackning eller något i den stilen (som hackad strå alltså).

ja det är som hackat strå, men man kunde även köpa det som "vanligt" hö dvs inte hackat eller hur jag nu ska uttrycka mig, att min kompis tog den hackade varianten berodde på att han hade dåliga tänder o dåligt hull., det va sky höga värdn på både protein och energi, tror även där att man själv kunde välja hur näringsrikt hö man vill ha.

men med tanke på att man förvarar luzern (hackad strå) i plastsäckar, så blir det väl samma princip med detta, men i stor bal då. Tror inte att det va så¨hemskt dyrt heller?? Måste nog forska lite mer i detta själv, vet att för länge sedan så¨stog det inget om detta hö på deras hemsida, men om annat foder (tror jag)
 
Sv: När blir hösilage plastat hö?

Betydligt högre ts.

på luzern menar du? Men med tanke på hur de torkade detta hö så är det nog lite torrare än vanligt hö. För två år sedan då jag skickade in analys på mitt hö så tog jag även ts och det va en ts på 91% och det va även torkat på slag
 
Sv: När blir hösilage plastat hö?

min kompis kommer inte ihåg namnet på företaget just nu, men ska kolla upp det, hon har för sig att det kostade runt 4kr kilo inkl frakt, och att man kan välja olika värden på det efter behov
 
Sv: När blir hösilage plastat hö?

Det är det jag menar, med det som framkommer här är det ju inte jämförbart med hö på 84 %

som sagt de sa att det är som hö, men inplastat för att skydda o hålla hacket på plats, men samtidigt har de ju torkat det i sina anläggningar. Ska försöka ta reda på lite mera hur det egentligen är med allt
 
Sv: När blir hösilage plastat hö?

KL

Era slutsatser låter vettiga -ett hö som först har torkats ordentligt (precis om vanligt hö) och sedan plastas som skydd, har säkert en helt annan hållbarhet än ett "hö" som har hanterats som hösilage och plastats direkt på fält. För det sistnämnda blir hållbarheten densamma som för vanligt hösilage (eller ännu sämre ...) trots hög TS.

Nu ska jag bara övertyga min kollega också så att hon inte försöker kränga sina trasiga balar till någon okunnig hästägare ....
 
Sv: När blir hösilage plastat hö?

ja det är som hackat strå, men man kunde även köpa det som "vanligt" hö dvs inte hackat eller hur jag nu ska uttrycka mig, att min kompis tog den hackade varianten berodde på att han hade dåliga tänder o dåligt hull., det va sky höga värdn på både protein och energi, tror även där att man själv kunde välja hur näringsrikt hö man vill ha.

men med tanke på att man förvarar luzern (hackad strå) i plastsäckar, så blir det väl samma princip med detta, men i stor bal då. Tror inte att det va så¨hemskt dyrt heller?? Måste nog forska lite mer i detta själv, vet att för länge sedan så¨stog det inget om detta hö på deras hemsida, men om annat foder (tror jag)

Men Lucern blir väl inte dåligt på bra länge efter att man öppnat påsen? :crazy:
Jag tycker det både ser ut och luktar likadant väldigt lång tid efter öppnandet.
 
Sv: När blir hösilage plastat hö?

nä luzernen har ännu högre ts än tex vanligt hö så därför står det sig, men det hade varit intressant att veta hur hög ts det är på de höbalarna från gotland om det är 84% ts eller mer, förmodligen/gissar att det är högre ts
 
Sv: När blir hösilage plastat hö?

Hur hög TS ska ett hö ha för att klassas som "hö"? Och inte hösilage alltså.
Hur hög ska % vara för att det ska vara som bäst??
 
Sv: När blir hösilage plastat hö?

84% ts är vanligt hö, men ett år så hade jag en ts på 91%, så vill man plasta in vanligt hö sas så bör det nog vara torrare än 84%ts om det ska vara en längre hållbarhet än hösilage.
 
Sv: När blir hösilage plastat hö?

Undrar om det inte stod om det i ridsport förra året ngn gång? Känner igen det där! *rotar och ser om jag hittar*
 

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 884
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 461
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Kan man ens tänka tanken att fodra med 300 kg hösilagebal till 2 hästar (ev tre). Eller snarare en häst och en liten ponny. De har...
Svar
18
· Visningar
1 555
Senast: trofé
·
Foder & Strö Nu är det så att jag har köpt en häst och har den uppstallad hos andra i ett litet stall. De fodrar med hösilage, 9-10 kg till båda...
2
Svar
32
· Visningar
3 043
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp