Det här med foderanalys?

Vad har ditt lusern för värden?

Öka mycket hellre lusern till några kg istället för att ge mer olja eftersom det ffa är protein som saknas :)
 
tack för svaren om foderstatsuträknare! har testat två av dem och kommit fram till att med 10 kg hö får jag ge 2 kg lusern (lusernet har 82 % ts, 8,5 MJ och 105 smältbart rp). Jag har hackat strå och 2 kg får man ju nästan stoppa i en hösäck, så mycket är det! Jag har ju knappt gett något innan, kanske 100 gram? Det måste ju bli galet dyrt, så små de säckarna är.. nu har jag inte räknat på det, men köpte ett foder på lantmännen som heter protein special (12 MJ energi, 330 g smältbart rp) och med 11 kg hö kan jag ge 0,5-0,6 kg av det istället för lusernet - borde bli billigare

dock har jag först och främst valt en medelväg som säger 10 kg hösilage, lusern 1 kg och protein special 0,3 kg. jag fattar dock inte hur jag skall se hur kvoten är med allt sammanräknat? men foderstatsprogrammet verkar gilla kombon. det kanske är det man har programmet till förresten, att slippa räkna själv?

dock klagar foderstatsräknaren fortfarande på selen, skall jag köpa en sådan där burk med bara selen och komplettera med, eller finns det mineralblandningar med selentillskott? finns säkert en egen tråd med detta annars..
 
oljan tänkte jag fasa ut förresten, i takt med att han får mer av höet och lusernet nu, det var mest för att han hade dåligt hull i somras.
 
Strunta i kvoten, det är bara ett snabbt sätt att se hur väl fodret täcker behoven.

När du väl räknar foderstat handlar dem om vad hästen har för behov, och om dessa är fyllda. Jag tycker du tänker rätt, sparsamhet med proteintillskott är vettigt med tanke på riskerna.
 
tack för svaren om foderstatsuträknare! har testat två av dem och kommit fram till att med 10 kg hö får jag ge 2 kg lusern (lusernet har 82 % ts, 8,5 MJ och 105 smältbart rp). Jag har hackat strå och 2 kg får man ju nästan stoppa i en hösäck, så mycket är det! Jag har ju knappt gett något innan, kanske 100 gram? Det måste ju bli galet dyrt, så små de säckarna är.. nu har jag inte räknat på det, men köpte ett foder på lantmännen som heter protein special (12 MJ energi, 330 g smältbart rp) och med 11 kg hö kan jag ge 0,5-0,6 kg av det istället för lusernet - borde bli billigare

dock har jag först och främst valt en medelväg som säger 10 kg hösilage, lusern 1 kg och protein special 0,3 kg. jag fattar dock inte hur jag skall se hur kvoten är med allt sammanräknat? men foderstatsprogrammet verkar gilla kombon. det kanske är det man har programmet till förresten, att slippa räkna själv?

dock klagar foderstatsräknaren fortfarande på selen, skall jag köpa en sådan där burk med bara selen och komplettera med, eller finns det mineralblandningar med selentillskott? finns säkert en egen tråd med detta annars..

Visst är det så att programmen räknar åt dig. Jag hatar black boxes så jag räknar själv :p

Ditt hösilage: 30 g smältbart protein och energi 8,4 MJ

Förutsätter att alla värden är per kg foder.

Om du vill kolla kvoten så lägger du helt enkelt ihop smb rp för dina 3 fodermedel och sedan delar du det med energi för dina tre fodermedel:

(10*30 + 1*105 + 0.3*330) = 504 g --> mängden smb rp hästen får i sig
(10*8,4 + 1*8.5 + 0.3*12) = 96.1 MJ --> mängden energi (MJ) hästen får i sig

Kvot smb rp/energi = 504/96.1 = 5.24

Selen finns nog tillsatt i ditt proteinspecialfoder? Men eftersom du ger så lite så täcker det inte dagsbehovet. I princip alla svenska mineralfoder och många färdiga kraftfoder innehåller tillsatt selen så håll koll om du byter något fodermedel. Annars är det vintertid ofta lämpligt att ge ett selentillskott med e-vitamin (finns mängder med e-vitamin i växande gräs o alltså inte så mycket vintertid), tex SeloE. Sommartid (eller året om om man så vill, selen o e-vitamin kan till viss del ersätta varandra) ger jag Selevitan från Apoteket, det innehåller mycket lite e-vitamin och mycker selen. Hästens minimibehov är 0.2 mg/100 kg kroppsvikt.
 
vet inte om alla värdena är per kg foder eller p kg ts? jag tror att det var det som gjorde mig förvirrad..

annars begriper jag ju din uträkning, men kvoten är ju fortfarande lite låg om man kanske vill ligga på 5,5-6 iaf

ja, selen finns i proteinspecialfodret, men jag kom bara upp i ca 0,1 mg på en dag, fattas alltså 0,8 för en häst på ca 450 kg!

frågan är ju fortfarande vad jag skall göra med mineralerna innan jag får den analysen från hösilaget? i foderstatsprogrammet räknade jag med ett medianvärde av mineraler från andra anlyser jag hittade på nätet, mest för att programmet inte skulle tjata om ca/p-kvoten. i verkligheten har jag ju ingen aning om vilka mineraler som finns - så de fyra veckor som det tar att få en ny analys gjord, bättre att ge några mineraltillskott eller inga alls? han får ju lite från proteinfodret, men mkt lite från lusernet.
 
På lusernet och proteinkoncentratet står det. Och så står det ju på hösilageanalysen men du verkar ju inte få den så det är ju lite svårt då.

Ja, jag gillar SeloE :) Den finns i 1.8 kg men många affärer har bara 900 g hemma. Bra kvot på selen o e-vitamin (passar bra om man inte ger något annat foder som innehåller selen eller e-vitamin, vilket jag inte gör).

Jag hade inte gett mineraler, har inte gett vanliga mineraler på över 1 år nu eftersom de innehållt på tok för mycket järn för mina grovfoder (de flesta grovfoder innehåller alldels för mycket järn och ändå tillsätts järn många mineralfoder eller innehåller mycket iom orena andra mineraler).

Men om du vill ge mineraler (samma sommartid om hästen går på bete, då är det ju typ omöjligt att veta vad de äter - även om man analyserar gräset så är ju hästar väldigt selektiva så jag gav upp den tanken även om jag var nyfiken på våra hagar :D) så ge mineraler med en bra egen kvot Ca/P. Då drar de ju åtminstone jämnare.

Ger du mycket lusern (Ca-rikt), havre (P-rikt) eller annat foder med en väldigt skev kvot kan man ju alltid räkna lite på hur skev foderstaten blir och om man kanske borde ge någon mineral som jämnar ut åt något håll. Men så kort tid tror jag det är i princip försumbart.

Tänk på att ha lite koll på om du räknar på minimibehov (0.2 mg/100 kg kroppsvikt jag skrev ovan är som sagt minimibehov, ge gärna typ 25 % över) eller rekommenderad mängd. Gissar friskt att programmen inte borde räkna på absoluta minimum men jag är inte alls säker.
 
Nu har jag köpt SeloE och bestämt mig för att inte ge mineraltillskott (än så länge iaf). Jag har satt stallägaren på att jaga mannen med hösilaget, men han påstår sig ha "tappat bort pappren", så även om de tagit mineralanalys lär jag inte få se den. Jag har börjat samla prover i frysen från balarna, men vi har bara tre, fyra balar kvar och stallägaren börjar fundera på att köpa ett annat hö/hösilage med bättre kvoter för att slippa ge proteintillskott till sina hästar, så det är ju inte värt att ta en mineralanalys för 700 kr isf.

foderstatsprogrammet räknar med hans behov till 0,9 mg och jag har fört in att han väger 450 kg, så den räknar nog med minimibehovet i detta fall. Med proteinfodret kommer jag bara upp i 0,1, så egentligen borde jag väl kunna ge den rekommenderade mängden som står på burken? hur lätt överdoserar man selen, för det är väl rätt farligt?
 
äh, jag blir tokig. nu påstår han som gav mig analysen på hösilaget att det "inte kan stämma". det är minst 40-45 smb råprotein i hösilaget. inte 30. jaha? vad svarar man på det. nickar ler och litar på gubben eller gör en egen analys? jag har frysen full med hösilage nu iaf.
 
Jag hade inte litat på någon som tror sig veta värdena på smbr utan analys. Min höbonde är mycket van och vill själv ha höga proteinvärde men misslyckades i år. Han var helt chockad när analysen kom. Så det är svårt att veta utan analys. Han vill ligga på smrp på >70 men låg i år på <40. Hoppas ni får tag i balar med värde som passar er.
 
ja, jag litar inte heller på hans uppskattning, men det gör ju stallägare. aja, jag skickar en analys imorgon..
 
  • Gilla
Reactions: Sam
hehe, vem hade rätt? Inte var det jag i alla fall. smältbara råproteinet är 49!! eller vänta, skall man kolla per kilo foder eller per kg ts? är 66 per kg/ts? iaf är kvoten 6,7 så nu är det bara att slänga in allt proteinfoder i skrubben igen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 766
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 461
Senast: lil-sis
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 859
L
Hästvård ..om någon inte lyssnar när man ger tips? Min syster har en shettis som är väldigt bukig och väldigt mager över rygg och revbenen...
Svar
4
· Visningar
1 160
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp