tack för svaren om foderstatsuträknare! har testat två av dem och kommit fram till att med 10 kg hö får jag ge 2 kg lusern (lusernet har 82 % ts, 8,5 MJ och 105 smältbart rp). Jag har hackat strå och 2 kg får man ju nästan stoppa i en hösäck, så mycket är det! Jag har ju knappt gett något innan, kanske 100 gram? Det måste ju bli galet dyrt, så små de säckarna är.. nu har jag inte räknat på det, men köpte ett foder på lantmännen som heter protein special (12 MJ energi, 330 g smältbart rp) och med 11 kg hö kan jag ge 0,5-0,6 kg av det istället för lusernet - borde bli billigare
dock har jag först och främst valt en medelväg som säger 10 kg hösilage, lusern 1 kg och protein special 0,3 kg. jag fattar dock inte hur jag skall se hur kvoten är med allt sammanräknat? men foderstatsprogrammet verkar gilla kombon. det kanske är det man har programmet till förresten, att slippa räkna själv?
dock klagar foderstatsräknaren fortfarande på selen, skall jag köpa en sådan där burk med bara selen och komplettera med, eller finns det mineralblandningar med selentillskott? finns säkert en egen tråd med detta annars..