När blir de könsmogna?

Kickis

Trådstartare
Jag har en snart ett årig hingst. han år just nu med en gammal valack. Har just nu även ett re årigt sto. Hade ju varit roligare för honom att gå med denna då det är mer fart i henne. Men jag vet inte om han är könsmogen. För jag är inte sugen på att få några föl! Hur märker jag om han är det?

Sv: När blir de könsmogna?

En ettårig hingst är med allra största sannorlikhet könsmogen nu eller mkt snart. Man brukar inte ha hingstar över 10 månader tillsammans med ston. Katrera eller låt dem gå på varsitt håll, annas är riken för föl nästa år överhängande.

mitt råd; släpp inte ihop dem! det har faktiskt hänt att det blivit föl på åringar... :crazy: det spelar ingen roll om man går efter några speciella tecken, för när du ser dem är det troligen redan försent...

Släpp inte ihop dom.
Är han inte könsmogen nu så kan han blir det över en natt om hon tex brunstar.

Min lille var tidigt utveckald och sjövild som 7 månader då han försökte betäcka. :smirk:
Nu mera är han 11 månader och valack. :D

Jag tog isär fjolårsfölen/åringarna 7:de maj.
Hingstungen var då 8½månad (född i slutet på augusti) och alldeles för försigkommen.
Småstona bestegs med glädje när de vuxna valackarna var ur hagen.
Jag trodde att det skulle hålla tills att han blev 9 månader, men det blev litet bråttom där.
Nu så är stona 1 år resp 9½ månad, så det blir nog inget i alla fall.
1 åringen har varit i brunst efter delningen.
Och jag väntar på att den andra skall komma i brunst.

Sära på dom nu.

För några år sedan fick en bekant till oss en överasknig när dom kom till hagen då dom hittade ett dö fött föl i hagen (som tur var) men dom komm inte på hur i he??ete stot hade blivit med föl, men sedan kom det fram att stot hade gått med sin 11 månaders hingstföl året innan.

Vet även 2 st 2årigar som har fölat för att dom har gått i blandad hage fram på vårkanten för att sedan sära på dom.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 976
Senast: fio
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 813
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
789
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama