När behöver man sy/limma? (skadad)

En vecka in i det hela ser det ut så här *bild*
Har haft på ett (inte bytt plåster på flera dagar) väldigt skyddande plåster (för skoskav). Har underlättat livet massor, men nu när jag tittar på det så känns det väl kanske inte så jätteläkt?

Jag har skurit av flera centimeter hud totalt med hjälp av alla möjliga olika verktyg. Rakblad, osthyvel och en förvånande vass metallbit. För att inte tala om den gången när min då treåriga lillebror klippte av en bit av mitt finger med en kökssax.

Har haft på ett (inte bytt plåster på flera dagar) väldigt skyddande plåster (för skoskav). Har underlättat livet massor, men nu när jag tittar på det så känns det väl kanske inte så jätteläkt?
Jag håller med övriga svaranden, ser ut att läka hur bra som helst. Det tar ju tid att läka när man skalat bort en bit hud, såret i sig är ju större när det inte finns hudkanter som ska läka ihop utan det måste bildas ny hud.

Jag hade fortsatt som tidigare med skyddande plåster och använda även det "onödiga" fästet nästa gång jag skivar något annat än mig själv på madolinen. :angel:

Det ser ju fint ut! Oavsett hade det inte gått att sy eller limma eftersom det fattas en stor bit. Det där blir hur bra som helst om ett par dagar.

Jag rev av en bit på tummetoppen på en pappershållare, sån man drar papper ur o river av mot tandad kant. Tyvärr hängde biten kvar i lite hud vilket gjorde lite extra ont innan den dog och trillade av. Det läkte jättefint av sig själv och idag finns inte ett spår av det. Förutom en hälsosam rädsla för pappershållare :cautious:

Jag rev av en bit på tummetoppen på en pappershållare, sån man drar papper ur o river av mot tandad kant. Tyvärr hängde biten kvar i lite hud vilket gjorde lite extra ont innan den dog och trillade av. Det läkte jättefint av sig själv och idag finns inte ett spår av det. Förutom en hälsosam rädsla för pappershållare :cautious:
Sånt klipper jag bort direkt. Det kommer ju ändå trilla av och är bara till besvär innan det gör det så ett litet snipp och det läker bättre. :idea: :D

Jag pallar inte sitta 4-5 timmar och vänta på akuten eller motsv. ställe där risken för att bli smittad av något är stor :p Så.. Doktor Buke... Skar av en liten del av min tumme i fredags. Trodde till en början att det var rätt mycket som åkte av, svimmade av åsynen av allt blod. Men ringde till min mamma som kom och bedömde det som något som vårdcentralen hade satt dra ihop plåster på. Har skurit genom alla hudlager, en bit av nageln följde med. Totalt är det kanske 7mm långt, 5mm brett och 1mm som djupast. Är det något som egentligen skulle behöva sys? Skar av det med mandolinen så snittet är väldigt rakt utan något man skulle kunna dra ihop. Kan det läka utan detta? Hur lång tid borde det ta? (Har plåster på nu, byter plåster dagligen).
Jag skar av mig lillfingertoppen när jag styckade förra året- snittet gick hela vägen in till benet och det var inte jättevackert.

Spolade rent med koksalt, tejpade ihop och lindade fingret med vetflex för att jag skulle komma ihåg att hålla det stilla. Har bara ett litet streck kvar som ärr efter det.

Sånt klipper jag bort direkt. Det kommer ju ändå trilla av och är bara till besvär innan det gör det så ett litet snipp och det läker bättre. :idea: :D

Jag försökte men det var väldans mycket känsel kvar i det som satt fast och jag var (är) inte tillräckligt modig för att genomföra det ändå :arghh:

En liten uppdatering kanske kan vara på sin plats :D
Iaz57YR.jpg

Detta läker på bra, saknas bara riktig hud på stället nu men det verkar vara på väg att infinna sig. Vet inte hur det blir i skarven mellan ytterhuden och den nya men det löser sig väl så småningom.
PbFBCUQ.jpg

Detta hände idag :p med samma verktyg, det är betydligt mindre skadat men satte plåstret medan det blödde så det ser större ut än det egentligen är. Gör inte heller lika ont som förra gången, men hade inte samma inställt läge heller så det blev mindre avskalat :devil:

En liten uppdatering kanske kan vara på sin plats :D
Iaz57YR.jpg

Detta läker på bra, saknas bara riktig hud på stället nu men det verkar vara på väg att infinna sig. Vet inte hur det blir i skarven mellan ytterhuden och den nya men det löser sig väl så småningom.
PbFBCUQ.jpg

Detta hände idag :p med samma verktyg, det är betydligt mindre skadat men satte plåstret medan det blödde så det ser större ut än det egentligen är. Gör inte heller lika ont som förra gången, men hade inte samma inställt läge heller så det blev mindre avskalat :devil:
Jag har hört talas om en uppfinning som håller fast det man ska riva/skiva på mandolinen så man slipper köpa så mycket plåster. Testat att googla? :angel: :idea:

Jag har lyckats med det fantastiska konststycket att skära av mig samma(!) fingertopp tre (3!) gånger med en potatisskalare. (den fingertoppen ser en smula.. egen.. ut vid det här laget!)
Dessutom har jag skurit av halva tummsidan med en hovkniv (löstes enkelt med ett rejält lager silvertejp, på med handske och verka klart ett par pållar innan det undersöktes närmare. Den läkte fast igen btw!) samt hyvlat av mig knogen med en osthyvel.. :o:rofl::up:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka