När behöver man sy/limma? (skadad)

Modig_Korn

Trådstartare
Jag pallar inte sitta 4-5 timmar och vänta på akuten eller motsv. ställe där risken för att bli smittad av något är stor :p Så.. Doktor Buke... Skar av en liten del av min tumme i fredags. Trodde till en början att det var rätt mycket som åkte av, svimmade av åsynen av allt blod. Men ringde till min mamma som kom och bedömde det som något som vårdcentralen hade satt dra ihop plåster på. Har skurit genom alla hudlager, en bit av nageln följde med. Totalt är det kanske 7mm långt, 5mm brett och 1mm som djupast. Är det något som egentligen skulle behöva sys? Skar av det med mandolinen så snittet är väldigt rakt utan något man skulle kunna dra ihop. Kan det läka utan detta? Hur lång tid borde det ta? (Har plåster på nu, byter plåster dagligen).

Jag pallar inte sitta 4-5 timmar och vänta på akuten eller motsv. ställe där risken för att bli smittad av något är stor :p Så.. Doktor Buke... Skar av en liten del av min tumme i fredags. Trodde till en början att det var rätt mycket som åkte av, svimmade av åsynen av allt blod. Men ringde till min mamma som kom och bedömde det som något som vårdcentralen hade satt dra ihop plåster på. Har skurit genom alla hudlager, en bit av nageln följde med. Totalt är det kanske 7mm långt, 5mm brett och 1mm som djupast. Är det något som egentligen skulle behöva sys? Skar av det med mandolinen så snittet är väldigt rakt utan något man skulle kunna dra ihop. Kan det läka utan detta? Hur lång tid borde det ta? (Har plåster på nu, byter plåster dagligen).
Du kan inte sy ett sår som inte är färskt. Om du är orolig så uppsök vc.

Dom syr nog inte det såret nu pga infektionsrisken, det när det gått så många dagar.

Min alldeles egna erfarenhet efter ha både ha huggit mig i handen med en kniv :o och spetsat knät är att de flesta såren läker så småningom även om det är så djupt att man kan se de olika "köttlagren". Man får dock vara beredd på att ärren kanske inte blir så snygga alla gånger :angel:

(Och ett tips till alla där ute från en som provat. Dela inte frusen/ skivad falukorv genom att försöka hugga en kniv mellan skivorna samtidigt som du håller de ihopfrusna skivorna i handen :banghead:)

(Och ett tips till alla där ute från en som provat. Dela inte frusen/ skivad falukorv genom att försöka hugga en kniv mellan skivorna samtidigt som du håller de ihopfrusna skivorna i handen :banghead:)
Kan ju komma med mitt egna tips till samlingen! Hyvla inte färsk morot ner i kokande vatten med felaktigt använd mandolin (väldig tur att det inte var tjockare skivor :p)

Gjorde samma sak för några år sedan. Bara plåster på. Det läker. Minns dock inte hur länge det tog.

Kan ju komma med mitt egna tips till samlingen! Hyvla inte färsk morot ner i kokande vatten med felaktigt använd mandolin (väldig tur att det inte var tjockare skivor :p)
Klipp heller inte ner Fuchsior utomhus i mörker och nollgrader, med rostig (men vass!) sekatör - en tumme med nagel och allt är ingen match för en sekatör som knipsar grenar... Just sayin´.... En stelkrampsspruta kan i såna fall vara ett tips!

och jag som tror att en mandolin är ett musikinstrument.
Vad är en mandolin som du hyvlar morot med???
Det ser ut som en skärbräda med ett rakbladsvasst blad monterat tvärs över som man skivar, river eller skär stavar som på ett rivjärn, bara väldigt mycket lättare att skada sig på om man inte använder den medföljande anordningen som man fäster det som ska skivas/hackas/skivas på så man inte skalar av skinnet i samma veva.

4288-medium.jpg
93548_1242645539.jpg

Korrekt använd är den oslagbar när man vill skiva, riva eller skära stavar a la julienne. :up: Den är oslagbar när det gäller blodviten och hudflängningar med. :eek:

Det ser ut som en skärbräda med ett rakbladsvasst blad monterat tvärs över som man skivar, river eller skär stavar som på ett rivjärn, bara väldigt mycket lättare att skada sig på om man inte använder den medföljande anordningen som man fäster det som ska skivas/hackas/skivas på så man inte skalar av skinnet i samma veva.

Korrekt använd är den oslagbar när man vill skiva, riva eller skära stavar a la julienne. :up: Den är oslagbar när det gäller blodviten och hudflängningar med. :eek:

Skriver under på det. Egen erfarenhet.:crazy::(:angel:

Undvik att skära ost med kniv samt åka efter skenande körponny på grusväg.

Båda ledde till akuten med sår som tejpades och ärr, det på låret-knäet-smalbenet är inte jättetjusigt.

Jag blev av med en bit av tummen mha en häst, ca 5mm av toppen. Ingenting annat än plåster då jag inte ville sys eller transplanteras för det kommer att läka fint ändå sa läkaren. Tummen vet hur den ska se ut. Det läkte fint men jag bytte inte plåster varje dag då jag fick prova nåt zinkplåster som skulle sitta flera dagar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka