När behöver man INTE tokosel?

Hagens_Zorba

Trådstartare
Satt och funderade på det idag.
För selen finns väl inte i hö?
Och hur många kraftfoder innehåller tillräckligt mkt selen?
Innehåller mineraler tillräckligt mkt?
Känns konstigt att ge mineraler och inte tokosel om man har alla andra mineraler men inte tillräckligt selen, som verkar vara väldigt vanligt.

Min undran är alltså, behöver man alltid tokosel eller?

Sv: När behöver man INTE tokosel?

För selen finns väl inte i hö?

Nej och inte andra svenskodlade foder heller (spannmål o dylikt) eftersom svenska jordar är väldigt selenfattiga.

Och hur många kraftfoder innehåller tillräckligt mkt selen?

Färdigfoder brukar oftast tillsatts selen och om det räcker eller inte beror på hur mycket det är i det aktuella fodret. Ofta är det bara typ 0.15-0.3mg per kg och då måste man alltså ge flera kilon för att det ska täcka selenbehovet. (t ex behöver en 500kg häst 1mg per dag och i så fall krävs alltså typ minst 3-5kg av färdigfodret om man ska räkna med att hela selenbehovet ska komma därifrån)

Innehåller mineraler tillräckligt mkt?

Mineralfoder brukar innehålla betydligt mer däremot (ofta 15mg per kg) och om man ger 100g per dag (1.5mg selen) täcker det mycket väl de flesta hästars selenbehov. (upp till 700kg häst iaf)

Min undran är alltså, behöver man alltid tokosel eller?

Nej. Men ger man inget mineralfoder (och inga stora mängder färdigfoder) så behövs det.

Min häst är konvalescent och får ca 1.5kg kraftfoder (pellets) vilket ger en del selen, men jag får komplettera med 0.5 del mineral för att få tillräckligt med selen. Så de hästar som får normala givor av färdigfoder typ pellets brukar inte behöva extra selen, och annars kan man ge mineralfoder. Men det beror ju naturligtvis på foderstaten i övrigt.

Om man ger 0,8-1kg krafft färdigfoder per dag och endast ca en halv dl mineralpellets (vet tyvärr inte vad det väger) till en häst på ca 450kg så borde det alltså behövas selentillskott? Eller mer mineraler då, men risken borde ju vara stor att hästarna dissar mineralerna om de inte behöver resten.? :confused:

Kanske, men det beror på vilket foder du ger, hur mycket hästen väger osv. 0.5 dl mineraler brukar väga ca 40g. Selenhalten i mineralfoder varierar också en del, så om jag ska gissa så får din häst troligen lite för lite selen.
Kraffts och Vitafor mineraler kan jag ge min häst rent, det är lika gott som pellets tycker min häst.

Kanske, men det beror på vilket foder du ger, hur mycket hästen väger osv. 0.5 dl mineraler brukar väga ca 40g. Selenhalten i mineralfoder varierar också en del, så om jag ska gissa så får din häst troligen lite för lite selen.

Ger Krafft Grund och Krafft Miner Grön. Kollade innehållet och 0,4mg ska kraftfodret innehålla och 15mg i mineralerna... Får det till 1mg/dag på ett ungefär...

Kraffts och Vitafor mineraler kan jag ge min häst rent, det är lika gott som pellets tycker min häst.

Ja, det skadar ju inte att prova. Öka på mineralfodergivan alltså, kan ju inte bli värre än att det ligger kvar en massa i krubban :p

Ger Krafft Grund och Krafft Miner Grön. Kollade innehållet och 0,4mg ska kraftfodret innehålla och 15mg i mineralerna... Får det till 1mg/dag på ett ungefär...

1mg räcker till en häst på max 500kg. (behovet är minst 0.2mg per 100kg häst)

Så de hästar som får normala givor av färdigfoder typ pellets brukar inte behöva extra selen

Jo, det behöver dom. 1-2kg färdigfoder (i mina ögon "normala givor") till en stor häst på över 500kg täcker sällan behovet av selen. Som du själv skrev så får du ju ge mineralfoder utöver färdigfodret! DÅ blir det tillräckligt.

Senast ändrad:

Jag håller med om att "normal giva" nog inte var det mest exakta ;-) Jag ger 2 kg Hippo Grow Alfa till min konvalescent som inte ens skrittas, så jag anser att normalt är mer, han faller ur lätt. Jag hittar inte Hippos web just nu, men t ex Krafft Grund får väl anses som standardfoder, har 0.4mg selen, och deras utfodringsanvisning säger normal arbete 2-4 kg, dvs 0.8-1.6 mg selen. Har man ett bra hö, och/eller lättare arbete, och därmed ger mindre, så håller jag med om att man får ge selentillskott, t ex genom mineralfoder.

Ja, det skadar ju inte att prova. Öka på mineralfodergivan alltså, kan ju inte bli värre än att det ligger kvar en massa i krubban :p

För stor mängd mineraler och tokosel kan leda till förgiftning! Så var försiktig med mängden- överdosera inte!

För stor mängd mineraler och tokosel kan leda till förgiftning! Så var försiktig med mängden- överdosera inte!

Precis, selen används ju trots allt som gift i rätt små doser! :p

Nu när dom får mindre kraftfoder har jag börjat ge tillskott av vitamin E istället (med selen i också men inte så koncentrerat som jag förstått), eftersom vitamin E ska samverka med selen. Skulle de få liite för lite Selen tycker man att de borde klara sig ändå mao!

Någon insatt som har synpunkter på det?

Men toleransgränsen är ändå så hög att det är liten risk att överdosera så det blir giftigt. Det sker t ex inte om du bara råkar ge 1-2dl för mycket av ett mineralfoder...

Selenförgiftning är vanligare i länder där jorden är selenrik - här i Norden finns det nästan inget selen i markerna.

superbra tråd!! nu slipper jag vara nervös för överdosering av selen iaf... tackar:D

Och mina som tränas lätt träning, lite mer på sommaren, hobbyhästar får mellan 0.7 och 2 kg per dag... Vuxna varmblodstravare, lättfödda :D

De som har överdoserat, vilket händer enl en veterinär jag pratat med, hade då selen i kraftfodret, saltsten med selen och gav både tokosel och mineraler.
Man får tänka på allt som innehåller selen.

De som har överdoserat, vilket händer enl en veterinär jag pratat med, hade då selen i kraftfodret, saltsten med selen och gav både tokosel och mineraler.
Man får tänka på allt som innehåller selen.

Ja, givetvis ska man ju inte ge selen från alla håll o kanter! Ger man flera kilo färdigfoder (och/eller av något annat kraftfoder som är selenrikt t ex soja) och dessutom ett mineralfoder på det så ska man ju inte ge Tokosel OCKSÅ! :crazy: För att inte tala om seen i saltstenen dessutom.
Men jag tror det är vanligare att man är för rädd för att tillsätta tilrläckligt av selen för att det varnas för överskott överallt - och många tror att bara för att ett foder INNEHÅLLER selen så täcks behovet oavsett vilken mängd man ger.

Någon som vet om selenmängden är annorlunda i flytande mineraler?
Ger chevinal plus (ett pumpslag) 2 dl foderjäst lite krafft grund (några nävar) och har saltsten i hagen. (är de foder jag ger som innehåller selen) Funderar om selen behovet täcks av detta..

Någon som vet om selenmängden är annorlunda i flytande mineraler?
Ger chevinal plus (ett pumpslag) 2 dl foderjäst lite krafft grund (några nävar) och har saltsten i hagen. (är de foder jag ger som innehåller selen) Funderar om selen behovet täcks av detta..

Hu mycket innehåller Chevinalen då? (per pumpslag) Sen beror det på hur mycket saltsten dom får i sig... Men Grunden och foderjästen, i sånna små mängder, täcker mycket liten del av behovet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 552
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka