När behöver man en större motor?

Silver Girl

Trådstartare
Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en 2-3 år nyare bil jämfört med de med mer utrustning och större motor. Den har alla tillbehör jag vill ha och använder, så utrustningsmässigt kommer jag inte sakna något. Men kan det vara en nackdel med en mindre motor? Det är en kombi på drygt 1700 kg. Ska inte användas som dragbil. Om jag tolkar specifikationerna rätt är motorn på 163 hästkrafter.
 
Större motor behövs om bilen är tyngre, eller om du vill kunna leka rallyförare.
Själv tycker jag det är trevligt om bilen är lätt att accelerera med, det gör det lättare att komma upp säkert på motorvägar, komma iväg i korsningar, göra omkörningar m.m. Men det är mycket mer än bara storlek på motor som avgör sådant.

Själv tittar jag inte allt för mycket på storlek på motor när det gäller bilar. Tittar mer på hur de känns att köra samt hur mycket bensin de drar eftersom jag vill ha en så bekväm men billig bil som möjligt. (Jag har aldrig haft annat än bensinbil)
 
Mycket generaliserat så slits en underdimensionerad motor hårdare än en som har lite reservkapacitet och inte behöver varvas lika hård. Men med det sagt beror det helt på vilken motor och märke man pratar om om det gör till eller från. Vissa motorer är skräp oavsett storlek pga dålig konstruktion och vissa är fullt tillräckliga trots att det är minsta motoralternativet för en modell.
 
Större motor behövs om bilen är tyngre, eller om du vill kunna leka rallyförare.
Själv tycker jag det är trevligt om bilen är lätt att accelerera med, det gör det lättare att komma upp säkert på motorvägar, komma iväg i korsningar, göra omkörningar m.m. Men det är mycket mer än bara storlek på motor som avgör sådant.

Själv tittar jag inte allt för mycket på storlek på motor när det gäller bilar. Tittar mer på hur de känns att köra samt hur mycket bensin de drar eftersom jag vill ha en så bekväm men billig bil som möjligt. (Jag har aldrig haft annat än bensinbil)
Jag ska såklart provköra om jag bestämmer att den är intressant. Jag har nu en lite större motor för modellen och gillar att den svarar vid omkörning m m. Men det är inte så viktigt för mig, jag kan anpassa min körning och hoppa över någon omkörning utan problem.
 
Jag föredrar en med lite större motor för att ha lite mer kraft att komma iväg med, framför allt ut på motorväg/omkörning. Sen lite mer kraft under vintern för att ta sig fram(även om mycket hänger på föraren). :) Allt hänger på vad man själv gillar, 2-3år nyare bil gör inte står skillnad för mig personligen. Vi gick upp i kapacitet men ner 5 år i årsmodell tex. :)
 
Mycket generaliserat så slits en underdimensionerad motor hårdare än en som har lite reservkapacitet och inte behöver varvas lika hård. Men med det sagt beror det helt på vilken motor och märke man pratar om om det gör till eller från. Vissa motorer är skräp oavsett storlek pga dålig konstruktion och vissa är fullt tillräckliga trots att det är minsta motoralternativet för en modell.
Det gäller volvo så det borde väl inte vara en dålig motor i grunden.
 
Jag har svårt att tänka mig att det finns några "normala" bilar som säljs med en motor som inte räcker för "normalkörning"? Alltså om det inte är någon utpräglad småbil e.dyl. och om du inte ska lasta eller dra, och inte har några speciella prestandakrav mer än att allt ska vardagsfungera...
 
Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en 2-3 år nyare bil jämfört med de med mer utrustning och större motor. Den har alla tillbehör jag vill ha och använder, så utrustningsmässigt kommer jag inte sakna något. Men kan det vara en nackdel med en mindre motor? Det är en kombi på drygt 1700 kg. Ska inte användas som dragbil. Om jag tolkar specifikationerna rätt är motorn på 163 hästkrafter.

Är det en diesel eller bensinare? Och hur tung är bilen?

Med det sagt, en motor på 163hk är inte en liten motor när det gäller personbilar. Min gamla V40 har 167hk och det är bra fart i den.
 
Är det en diesel eller bensinare? Och hur tung är bilen?

Med det sagt, en motor på 163hk är inte en liten motor när det gäller personbilar. Min gamla V40 har 167hk och det är bra fart i den.
Bensinare på drygt 1700 kg.
Jag kan väldigt lite om bilar och har ingen referensram men det låter ju bra att den inte är så liten.
 
Sen lite mer kraft under vintern för att ta sig fram(även om mycket hänger på föraren).
Tänker du för att plöja sig fram på oplogad väg? Jag tänker mest på att det inte är gasa mer man ska göra om det är dåligt fäste. Undrar bara vad det är för situationer du tänker på som jag missar?
 
Bensinare på drygt 1700 kg.
Jag kan väldigt lite om bilar och har ingen referensram men det låter ju bra att den inte är så liten.

Om den känns bra att köra för dig och du känner att du får den till ett rimligt pris hade jag inte tvekat. Men se till att testa den på motorväg så du kan gasa upp den rejält och se hur det känns.

Jag dubbelkollade nu och min Volvo väger 1400kg och har 164hk, inte 167hk, (bensinare). Den är rejält pigg trots sin ålder (2002).
 
Om den känns bra att köra för dig och du känner att du får den till ett rimligt pris hade jag inte tvekat. Men se till att testa den på motorväg så du kan gasa upp den rejält och se hur det känns.

Jag dubbelkollade nu och min Volvo väger 1400kg och har 164hk, inte 167hk, (bensinare). Den är rejält pigg trots sin ålder (2002).
Sambons bil har 94hk :p (Dock småbil, så den väger väl ca 1000kg)
 
Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en 2-3 år nyare bil jämfört med de med mer utrustning och större motor. Den har alla tillbehör jag vill ha och använder, så utrustningsmässigt kommer jag inte sakna något. Men kan det vara en nackdel med en mindre motor? Det är en kombi på drygt 1700 kg. Ska inte användas som dragbil. Om jag tolkar specifikationerna rätt är motorn på 163 hästkrafter.
Jag flyttade till bergen i Norge efter att ha bott på närkeslätten. Bilen byts ut för att den knappt orkar upp för backarna...
 
Det ska kännas bra. Provkör ordentligt och testa olika situationer. Jag har en 2.5 liter, 167 hk, 1900kg, den är rolig och det händer lite när man gasar på, utan att vara rallybil. Bra spann på växlarna så man inte behöver hålla mer i växelspaken än i ratten. Provkörde en 2.0 liter med 150 hk, och tyckte inte det skulle vara så stor skillnad men oj vad fel jag hade. Inte kul, växla hela tiden och tja, bara segare.
 
Tänk dig då en VW Polo med 300hk :angel: Mina testförarkollegor berättade att de hade haft en sådan ett år. Och ja, den var uppstyvad för annars hade det aldrig gått att köra den! :rofl: Det hade tydligen varit lite skållat popcorn över den :D
Det låter SÅ kul :D Minns fortfarande hur kul det var med en RS5 som hade 550hk V8, men eh, den bilen är ju något tyngre. Hade så gärna jobbat med att testköra bilar... Borde egentligen kolla upp det (inte för att jag har någon förhoppning om att få köra värsting-bilar dagligen, utan mest bara för att jag verkligen trivs med att köra bil).
 

Liknande trådar

Utrustning Då vår älskade XC90 sjunger på sista versen är det dags att se sig om efter något nytt. Just att dra hästsläpet med har den varit helt...
Svar
11
· Visningar
2 919
Avel Nu tänker jag inte på urvalet av avelsdjur, det har diskuterats i andra trådar. Utan på vilka förutsättningar man bör ha, för att kunna...
2
Svar
32
· Visningar
5 770
Senast: lilith
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut...
2
Svar
26
· Visningar
3 449
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp