När avvänja föl från sto?

L

lacessere

Vid vilken ålder bör/kan föl och sto avvänjas från varandra?

Följdfrågor:
  • Hur går man tillväga?
  • Något speciellt man bör tänka på?

Jag är tacksam för alla svar ifrån kunniga och erfarna människor.
Andra tips och synpunkter läses gärna!

Tack på förhand.

Sv: När avvänja föl från sto?

Fölet ska vara minst 6 månader och det gör inget om det är äldre. Ofta beror det på om man har sålt fölet eller man har det kvar. Vi har behållit vårt föl så vi tog det så lugnt med avvänjningen. Vi började med att ställa dem i olika boxar vid eftermiddags fodret (kraftfoder) och när de ätit upp så fick fölet gå in till mamman igen. Sedan sträckte vi ut den tiden mer och mer så att hon även skulle äta sitt hö i egen box. Det sträcktes ut till kvällsmaten och sedan hela natten. Det tog inte många dagar förrän hon självmant vände mot sin box när det var matdags. När maten var slut var hon lite orolig men man får slå dövörat till och ha dem under uppsikt så de inte skadar sig. Jag märkte också att hon var mer orolig i egen box när vi var i stallet än när vi gick därifrån, trodde hon. Vi stod bakom knuten för att kolla. Efter ett tag märkte man att stoet blev irriterat när vi släppte in fölet till henne. Tilläggas bör att sto och föl alltid gått tillsammans ute och det är inga problem. Hon diade ganska länge för vi betäckte inte om stoet men runt 10-11 månaders ålder sa stoet till att nu får det vara bra. Vi har inte gjort så stor affär av det hela utan tänkt att de löser det själv precis som i naturen, vilket de också gjort.

Tilläggsfråga:

• När kan man börja separera föl och sto under kortare stunder? (Mycket korta till att börja med.)

Så brukar vi också göra.
Vill bara tillägga: När man låter sto och föl gå tillsammans på dagarna måste man ha klart för sig att inte alla ston avvänjer sina föl själva. Jag har haft en snart tvååring som tog sig en slurk av sin mamma då och då.... Så numera ser vi alltid till att separera sto och föl på våren!

(Förresten har jag ett annat sto som tillät en unghäst som kom helt ny till gården att börja dia på henne! Så vissa ston är oerhört moderliga och säger inte ifrån till "de små barnen"....)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
868
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat