När är "strax/snart" för er?

Sv: När är "strax/snart" för er?

5-10 min strax
10-15 min snart

2 timmar = jag kommer senare ikväll

När jag skriver "kör strax" betyder det att jag har något snabbt att fixa och sen sätter jag mig i bilen. Alltså inom 15 min.

Tycker att har man bestämt en tid så har man, men säger någon "Du kan komma runt 19 nånting" så kan jag lika gärna komma vid 20 (men inte senare dock) för då väntar inte personen utan det är en ungefärlig ram.

Jag har vissa vänner som är konstanta tidsoptimister vilket är allmänt känt i vårat kompisgäng. En av vännerna missade t.o.m sitt flyg en gång och en annan gång höll hon på att borsta tänderna när sista incheckningen närma sig. "Men flyget går ju inte förrän om en halvtimme" svarade hon, suck ska kompisarna:D

Så jag är ganska okej med lite förseningar här och där, visst blir man arg ibland och bjuder på en utskällning (som med flygtider osv) men det är inget jag personligen tycker är så viktigt att jag kan säga upp bekantskapen med en god vän.

Däremot planerar man lite sådär halvstrategiskt vilket kanske låter lite hemskt egentligen:o Ska man äta middag/fika ser man till att tidsoptimisten hämtas upp av en icke tidsoptimist som kan "jaga igång" henne om hon är sen. Eller att tidsoptimisten själv måste hämta upp oss andra, för då skärper hon sig! Som barn planerade jag alltid att gå hemifrån 15-20 min efter avtalad tid om skulle mötas upp halvvägs någonstans.

Känner man däremot att det är för jobbigt med sådana människor så behöver man faktiskt inte umgås med dom. Man är inte en dålig vän för att man inte orkar med tidstjuvar.

KL

Jag håller med om strax = 10 min, snart = 30... men... Jag tillhör ju själv tidsoptimisterna! :o

En vän till mig uttryckte det en gång som att "Är inte Carisma först på plats så vet vi att hon kommer sist".

Det är ju så respektlöst att komma senare än vad man har bestämt, så jag jobbar på det och är 100 gånger bättre idag än vad jag har varit!

För mig är också strax/snart max en halvtimme, snart känns lite längre än strax av någon anledning :p

Strax: 5-10 min
Snart: 10-15 min

Alla har olika syn på snart och strax, så jag brukar kräva att tidspecificera sig så jag vet med säkerhet, jag verkligen HATAR att vänta :D

Räknar snart som: Ifall man ska få skjuts av någon - skjutsen är på väg + ev tid det tar att köra, far snart = ska bara släcka, ta på sig de sista och gå ut genom dörren, ev snabbrasta hunden - 0-20 minuter, absolut inom EN timme!

fy så irriterande! Jag och min sambo har också olika uppfattningar om snart och strax vilket kan göra mig galen ibland. För mig är "strax" om 5-10 min och "snart" är inom en halvtimme.
Men min sambo menar att "snart" är när man ska göra det samma dag och "strax" kan vara inom 1,5 timme..

kl

Håller med om att strax är inom 10min, och snart inom 30.

Gjorde en snabb googling på orden och där står det i nån ordbok under "strax" - anger att något inträffar inom en mycket kort tid
Och under "snart" - inom nära framtid

Hörde på ett radioprogram att "en strax" är 7 minuter och "en snart" är 7 straxar, alltså 49 minuter :)

Funderar på att ge upp denna vänskap, den suger mer energi än vad den ger. Tråkigt nog brukar vi ha riktigt kul tillsammans. :(

Tycker nog det är en dum idé om ni har riktigt kul tillsammans. I min mening riktigt bortskämt, då jag inte har så många vänner, att bra ge upp vänskaper bara för att det kärvar ibland.
Man får anpassa tiden lite kanske och förklara varför du upplever det irriterande.

:)

Liknande trådar

Kropp & Själ Gör en liten smygpremiär på senior, med en gnälltråd :o Jag är så trött på alltihop just nu. Jag försöker "gilla läget" som vanligt...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 982
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar