När är rätt ålder för inkörning?

F

feliand

Hejsan allihopa. detta är mitt första inlägg på bukefalos, så jag förstår inte allt rätt riktigt, men får försöka.

Hursom, så är detta inlägget angående inkörning. När är det som tidigast man kan börja köra in en shetlands ponny (som kommer bli ca. 110-115 cm)? Är det vid en viss ålder de måste kommit upp i för att riskera att inte bli skadade? Har nämligen hittat ett jätte fint litet sto som är fött i april. Kan man börja med tömkörning redan till våren? Mycket taxam för svar.

En fråga till, måste man använda tömkörnings sele osv vid inkörning, eller kan man använda sin vanliga kompletta bröstsele men utan att haka på en vagn?

Vet inte riktigt om detta är rätt tråd för inlägget då jag är ny, men isåfall får ni ursäkta mig & hjälpa mig att hitta rätt! :)

Sv: När är rätt ålder för inkörning?

Jag kommer börja med inkörning av vår shettis till våren.
Han är född i juni 07.

Shettisar vet jag inte....men min halvblodskorsning körde jag in förra sommaren med mycket bra resultat! Då var han dryga året!

Klart du kan använda din bröstsele!! Nema problema!!;)

:idea:Gå in på Bukes hästforum: Tävlingsgrenar*....o klickar vidare på Körning! Där kan du få många bra tips och det finns flera som kör Shettisar.
Lycka till!

Shettisar växer långsamt jämfört med andra raser så belasta inte hästen de första åren. Men visst kan man träna mycket utan att det belastar hästen.

Inkörning för vagn; 2-2,5 år.

Innan dess, från 1,5 år ca, tömkörning ut i miljöer, trafik etc. Jag använder min vanliga selen när det handlar om tömkörning inför inkörning, funkar utmärkt. Brukar börja vid sidan och sen arbeta mig bakåt, när hästen är helt trygg med tömmarna så går jag rakt bakom. Sätter alltid innersta tömmen direkt i bettet för att snabbt kunna svänga in hästen mot mig om den skulle bli skrämd.

Arbete "på riktigt" i vagn när de är 3 år och uppåt.

Skulle hästen visa sig mkt bakskygg redan vid tömkörning, under en längre tid alltså, undviker jag att köra in dem ö h t för då tycker jag inte att de är att anse som lämpliga/trevliga körhästar.

Vad menar du med: Sätter alltid innersta tömmen direkt i bettet för att snabbt kunna svänga in hästen mot mig om den skulle bli skrämd

har du inte båda tömmar fast i bettet eller hur menar du?

Jodå, yttertömmen löper som vanligt, genom däckelns tömring och till bettet. Sorry om jag var otydlig!

Tack alla för hjälpen! :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 389
Senast: snajl
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 130
Senast: cirkus
·
Körning Jag skulle gärna vilja ha lite råd och tips inför förestående köp av diverse utrustning, främst sele då. Jag har en shirevalack som...
Svar
4
· Visningar
1 109
Senast: schelin_j
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 409
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka