När är man redo för en egen ponny?

Häst_

Trådstartare
Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag två gånger i veckan och hjälper till i stallet ibland. Då brukar jag släppa ut hästarna i hagen, ger dom mat och mocka. Jag undrar nu om jag är redo för egen ponny. Min pappa är alltid med mig i stallet och kan lite och kommer hjälpa mig. Jag försöker lära mig så mycket som möjligt och brukar lästa böcker om sjukdomar osv. Men var bör man absolut kunna innan man skaffar en ponny? Hur vet man att man är redo för en ponny?
 
Om din pappa är delaktig och du har andra runt om som kan (hovslagare, stallägare, andra i stallet, veterinär, sadelutprovare osv) så tycker jag att det låter som ett utmärkt tillfälle att skaffa din första egna ponny. Man lär sig väldigt mycket på vägen oavsett, se bara till att skaffa en lämplig ponny som inte ger mer utmaning än nödvändigt :)
 
Om din pappa är delaktig och du har andra runt om som kan (hovslagare, stallägare, andra i stallet, veterinär, sadelutprovare osv) så tycker jag att det låter som ett utmärkt tillfälle att skaffa din första egna ponny. Man lär sig väldigt mycket på vägen oavsett, se bara till att skaffa en lämplig ponny som inte ger mer utmaning än nödvändigt :)
Håller med. En enkel och schysst ponny och ett bra ställe att stå uppstallad på är nog det viktigaste när man är ny :)
 
Det viktigaste är att ha så mycket kunskaper att man förstår när djuret inte mår bra och att man skaffar rätt hjälp.

Man behöver också vara medveten om hur mycket tid och hur mycket pengar det kostar. Själva ridningen brukar vara mindre än hälften av all tid man behöver tillbringa i stallet med skötsel och fix. Och man ska inte vara dumsnål och spara in på saker som hästen behöver för att må bra. Sånt kan straffa sig i längden och bli dyrare och ge hästen större besvär.
 
Det viktigaste är att ha så mycket kunskaper att man förstår när djuret inte mår bra och att man skaffar rätt hjälp.

Man behöver också vara medveten om hur mycket tid och hur mycket pengar det kostar. Själva ridningen brukar vara mindre än hälften av all tid man behöver tillbringa i stallet med skötsel och fix. Och man ska inte vara dumsnål och spara in på saker som hästen behöver för att må bra. Sånt kan straffa sig i längden och bli dyrare och ge hästen större besvä
 
Är din pappa redo för att ha en ponny? Oavsett hur duktig man är när man är 12 behöver en kunnig förälder ta ansvaret både för ponnyn och för den unga ryttaren. Vara med i stallet varje dag (eller ha gjort upp med en annan kunnig vuxen om att vara det), betala, vara den som beslutar om tränare, foderstat, om ifall veterinär behöver tillkallas/uppsökas etc. etc. Varje dag. Om ponnyn t ex får kolik och behöver vandras med en hel natt (i regelbunden kontakt med veterinär) kan inte det ansvaret läggas på ett barn.
Om din pappa kan ta det ansvaret och har möjlighet att ta och prioritera alla kostnader (det kan bara dina föräldrar avgöra) så spelar det egentligen inte så stor roll hur mycket du kan. Sorgligt men sant.
 
Är din pappa redo för att ha en ponny? Oavsett hur duktig man är när man är 12 behöver en kunnig förälder ta ansvaret både för ponnyn och för den unga ryttaren. Vara med i stallet varje dag (eller ha gjort upp med en annan kunnig vuxen om att vara det), betala, vara den som beslutar om tränare, foderstat, om ifall veterinär behöver tillkallas/uppsökas etc. etc. Varje dag. Om ponnyn t ex får kolik och behöver vandras med en hel natt (i regelbunden kontakt med veterinär) kan inte det ansvaret läggas på ett barn.
Om din pappa kan ta det ansvaret och har möjlighet att ta och prioritera alla kostnader (det kan bara dina föräldrar avgöra) så spelar det egentligen inte så stor roll hur mycket du kan. Sorgligt men sant.
Pappa kommer vara med i stallet varje dag. Och har växt upp med djur. Och vi har råd. Vi kommer också ha hästen i ett stall med många kunniga vuxna.😄
 
Flera här skriver att det är viktigt ha många hästkunniga vuxna runt sig, och det håller jag med om.
Men en aspekt man behöver vara medveten om är att man kanske kommer sakna den sociala delen ifall det inte finns flera i samma ålder i stallet. Sett så många barn och ungdomar tappa intresset då de fått egen ponny då det blivit för ensamt i stallet och man saknar sina kompisar och det sociala umgänget.
 
Som alla skriver så är det viktiga att man vet när man behöver kunnig hjälp och ta den. Man behöver inte kunna allt själv, det är faktiskt helt omöjligt. Det finns massor med barn som har häst som själva inte kan så mycket men har bra föräldrar runt.
Senast var jag på hoppträning där en 6-åring var med på sin fantastiska lilla ponny som bar runt barnet med stor känsla och ärlighet. Sååååå snäll och bra ponny! :heart
Mamman är hästmänniska och givetvis kan barnet inte speciellt mycket alls annat än att borsta och ge lite mat.

Vi kunde inte heller mycket när vi (14 och 12 år) skaffade häst men hade mycket kunnigt hästfolk runt oss som dessutom var ödmjuka och snälla.
Har man en förälder som är djurkunnig så är det ett jätteplus. Min far var inte hästkunnig men hade mycket sunt förnuft och ett bollplank i stallchefen.
 
Pappa kommer vara med i stallet varje dag. Och har växt upp med djur. Och vi har råd. Vi kommer också ha hästen i ett stall med många kunniga vuxna.😄
Är pappa införstådd med HUR mycket det kostar ?

Sätt er ner och gör en budget.
Vad kostar stallplats, hö, strö. Hovslagare.? Försäkring. Träning. Eventuell transport om det inte finns att hyra.
Är pappa beredd på att utrustning kan bli dyrt? En passande sadel kan hamna allt mellan 5-30'000 kr beroende på häst, och kanske behöver bytas om något år eller åtminstone stoppas om för 2-3000 kr per år.
En uppsättning täcken kostar x antal tusen. Sen råkar pålle bli knottkönslig och behöver speciella täcken och medel, x antal tusen till.
Tandkontroll och vaccination x antal tusen per år.

Är det något jag lärt mig så är det att hästar kostar mer än man tror , och att de är duktiga på att hitta på extrautgifter 😅 så det är bra att vara förberedd.

Lycka till med hästeriet ! 😄
 
Är pappa införstådd med HUR mycket det kostar ?

Sätt er ner och gör en budget.
Vad kostar stallplats, hö, strö. Hovslagare.? Försäkring. Träning. Eventuell transport om det inte finns att hyra.
Är pappa beredd på att utrustning kan bli dyrt? En passande sadel kan hamna allt mellan 5-30'000 kr beroende på häst, och kanske behöver bytas om något år eller åtminstone stoppas om för 2-3000 kr per år.
En uppsättning täcken kostar x antal tusen. Sen råkar pålle bli knottkönslig och behöver speciella täcken och medel, x antal tusen till.
Tandkontroll och vaccination x antal tusen per år.

Är det något jag lärt mig så är det att hästar kostar mer än man tror , och att de är duktiga på att hitta på extrautgifter 😅 så det är bra att vara förberedd.

Lycka till med hästeriet ! 😄
Vill också poängtera träning (precis som nämnts här)! Att skaffa egen ponny betyder inte att man inte behöver rida för ridlärare/tränare så att det blir billigare, tvärt om. Vill man ha en ponny som håller och är rolig att rida behöver man rida för tränare regelbundet
 
Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag två gånger i veckan och hjälper till i stallet ibland. Då brukar jag släppa ut hästarna i hagen, ger dom mat och mocka. Jag undrar nu om jag är redo för egen ponny. Min pappa är alltid med mig i stallet och kan lite och kommer hjälpa mig. Jag försöker lära mig så mycket som möjligt och brukar lästa böcker om sjukdomar osv. Men var bör man absolut kunna innan man skaffar en ponny? Hur vet man att man är redo för en ponny?
Frågan är om din pappa och hans plånbok är redo... stalla upp i ett stall med mentor/ridlärare/tränare så går det bra. Du är ett barn och inte redo för ansvaret men rider säkert tillräckligt bra
 
Jag var elva år när jag fick min första ponny och jag kommer inte från en familj med hästintresserade föräldrar eller äldre syskon som hade ridit. Min pappa var dock alltid med på ridskolan och gick själv två terminer på ridskola när jag precis hade börjat. Den enda "hästvana" person vi hade i familjen annars var farfar men hans hästvana kom från tonåren så det var ganska daterade kunskaper.

Det funkade tack vare att vi dels stallade in ponnyn i ett stall där det fanns vuxna som hade koll, eftersom det var pappa som tog ansvar för att släppa in och ut hästar och inte la över det på mig och framför allt att jag fortsatte rida på ridskola. Om man väljer att fortsätta rida på ridskolan eller börjar ta lektioner på sin egen ponny är nog lite sak samma men att fortsätta ta lektioner är jätte, jätteviktigt.

Jag var verkligen intresserad, för att inte säga besatt, och jag tycker verkligen inte att bara barn med hästintresserade mammor ska få ha egen häst.

Jag har aldrig känt behov av att ha jämngamla i stallet. Jag tyckte tvärtom att det var jätteskönt att ha en fristad där jag slapp mina jämngamla och kunde hänga med vuxna på ett jämställt sätt, så alla barn är förstås olika även ur det hänseendet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 430
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 184
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 113
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
847
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp