När är katten fullvuxen?

Sv: När är katten fullvuxen?

Det varierar från ras till en ras. En del raser anses inte vara färdigvuxna förrän vid 3 års ålder, medan andra anses vara färdigvuxna vid 1 års ålder. Rent generellt tror jag dock att man kan säga att de flesta katter är fysiskt vuxna vid iaf 1½ års ålder.

Ett och ett halvt år :eek: Jag som tyckte de börjar se fullstora ut vid 9-10 månaders ålder. Men du menar alltså att de växer och blir större så länge?

Mabuse skrev:
Ett och ett halvt år :eek: Jag som tyckte de börjar se fullstora ut vid 9-10 månaders ålder. Men du menar alltså att de växer och blir större så länge?

De växer kanske inte så mycket mer på höjden efter ett år, men de fortsätter att bygga upp muskulatur ett tag efter, och som sagt, det varierar från ras till ras.

Britten räknas inte som färdig förrän vid 4 års ålder. Skelettet är färdigväxt runt 1 år på alla, men det finns mycket mer än så som ska utvecklas. Ju större och bredare katt, desto längre tid på sig att utvecklas färdigt.

Skogisarna växer i 3-4 år, och på denna tiden utvecklas de fantastiskt mycket, vissa kan vara fula ankungen och efter ett tag så é det en svan :love:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har haft problem med getingar på min uteplats. Varje år spreyar jag med radar i hålen i teglet för att de inte ska bygga bo. Det har...
Svar
9
· Visningar
340
Övr. Katt Chimera eller chimär är vad det kallas om två foster i ett tidigt stadium slås ihop till ett. När jag läst om det tidigare (och på...
Svar
17
· Visningar
1 165
Senast: Asko
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
541
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som rubriken säger så har nu vår stallkatt kommit på att han kan döda grannens höns. Hur ska jag få den att sluta? Tror ni det fungerar... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
4 590
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka