När är ett sto för gammal för att betäckas?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LenaMoon
  • Startdatum Startdatum
L

LenaMoon

När är ett sto för gammalt för att betäcka??
Jag köpte mig förra augusti ett sto som då var 17 år. Blev gravid så jag har henne ute på foder just nu fram tills nov 05(saknar henne vansinnigt!!!!!!!)
Jag skulle gärna vilja ta ett föl på henne men har sådan besluts ånges när.. Hade tänkt i år men vill vänta tills nästa år, maj-juni 06.
Är det dumt?? Hon har fått ett föl sedans tidigare vad jag vet(reggisterat).
Hoppas på svar!!!
Kramisar
: ) L

Sv: När är ett sto för gammal för att betäckas?

Glömde ju skriva att hon är ett halvblods sto om det nu har någon betydelse *ler

Är hon frisk och i bra kondition så är själva åldern inget problem, speciellt inte om hon haft föl innan. En del ston blir svårare att få dräktiga i högre ålder, men det är indivuellt.
Har själv ett sto, visserligen ardenner, som haft föl tidigare som vi försökte få dräktig igen som 18-åring, blir 22 i år. Men vi hat fått ge upp de företaget för hon blir inte dräktig, trots att hon inte har något veterinärt fel. Så det är en chanstagning att vänta, men hela avelsbiten är ett lotteri med bättre eller sämre odds beroende på ens eget material.

De gamla hästkarlarna sa: Om hon är för gammal för att föda ett föl...så blir hon inte dräktig.
Jag har två gånger försökt att få våra gamla tävlingsston dräktiga,utan att lyckas..
Ponnyn gick med hingst på fribetäckning två år, brunstade bra, betäcktes fint, men blev aldrig dräktig... men hon hade varit hormonbehandlad mkt under sin hoppkarriär, så det satte säkert sina spår.
Halvblodet hade haft ett föl-97, när vi försökte få henne dräktig 04 igen. Trots bra brunster, alla möjliga behandlingar så tog hon sig inte...det kostade oss nästan 20.000:-...
så det tål att funderas på.
De ston vi betäckt i 10 - 12 årsåldern har aldrig krånglat, trots att de varit "förstafölare" då

17 år e ju ingen ålder ;)

Vår första märr e nu 25 år och betäckt med Akribori, fölade 2004 (e Wetano) och innan dess va de 1998 som fölet innan kom... Så trots att hon va 23 år (2003) och inte hade haft föl på 5 år var det inga problem att betäcka henne...

Min nuvarande märr e f 83 å kommer betäckas i år (går tom nu men har "föl" vid sidan) å tror inte jag kommer ha några problem med det...

Allt beror ju självklart på en MASSA saker men 17 är ingen ålder...

Jag har ett sto som fyller 18 år i maj, hon är högdräktig nu, det är bara 5 veckor kvar :) . Fast hon har 4 föl sedan tidigare.
När jag betäckte henne gick allt som smort, det har inte varit några som helst komplikationer, hon tog sig direkt. Så jag tycker inte att det är för gammalt bara dem är i bra kondition. Hon har aldrig varit i så bra kondition som hon har varit under dräktigheten. Jag har tränat henne för att hon skall bygga upp sina muskler för att fölningen skall gå lättare, mycket pigg och glad dam.
Lycka till. :D

Mitt sto fick sitt första föl som 15 åring och allt gick kalas.. sen tog det 4 år innan jag betäckte henne(första fölet var förra ägarens)
Fölningen gick väldigt bra.
Nu är hon 24 år i maj och ska ha sitt 3:e föl i juli. Hon är mkt fräsh för sin ålder ser ut att vara 14 hon har lätt för å föla och så länge hon tar sig så får hon ha föl=)
Kroppen säger ifrån till slut och då får man lyssna till det!

Mitt sto var 17 år när hon betäcktes för första gången. Tog sig med en gång. Klarade dräktigheten utmärkt. Nu är hon 20 och skall betäckas för andra gången i vår.

Min hästs mamma var21år,hon blev den sistfödde.

Äldre ston är svårare att få dräktiga (var gränsen går är individuellt, såklart), men jag tror också på den gamla kunskapen att blir de dräktiga är det inga problem för dem att föda. Om de vore för gamla för det skulle de inte bli dräktiga. Däremot ska man inte vänta för länge med att ta första fölet. Från ca 12 års ålder börjar "systemet" åldras om inte stoet har fått föl tidigare. Därefter blir det betydligt svårare att få henne dräktig. Om hon däremot fått ett föl som yngre avstannar åldrandet.

Carina på Silver Arabians

Vårat sto var 16/17 när hon betäcktes. var inga problem alls, tvärtom så ville hon ha tvillingar så de fick ta bort det ena ägget som blev befruktat :) Inga problem alls med födseln heller.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
Islandshäst Jag fick lite smått panik idag när jag stod i stallet med hovslagaren och pratade om hästar och föl och allt. Kom att tänka på att min...
Svar
9
· Visningar
3 706
Senast: ronda
·
Avel Ni som har läst min tråd under 'Hästmänniska' känner till hela historien, för er andra drar jag den kort. Jag har haft mitt sto...
2
Svar
25
· Visningar
6 273
Senast: Lona
·
A
Avel HEJ Köpte förra veckan av ett stuteri ett varmblodstravare 9 år dräktig i 8 mån och skall föla 1 juni ,hennes första så hon är ej så...
Svar
4
· Visningar
1 789
Senast: millus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna