När är det lämpligt att stalla in unghästen?

Lahtel

Trådstartare
Vad finns det för åsikter om när man bör stalla in unghästar? Är det okej att stalla in en ettåring? Jag tycker själv att det naturliga är att de får gå på lösdrift de första ett-två åren, men det finns ju fördelar med att stalla in dem också.
Kan man ha en ett-två-åring enbart med lite äldre hästar? Eller bör de ha jämnåriga kompisar ända tills de är två-tre?

Sv: När är det lämpligt att stalla in unghästen?

Lahtel skrev:
Vad finns det för åsikter om när man bör stalla in unghästar? Är det okej att stalla in en ettåring? Jag tycker själv att det naturliga är att de får gå på lösdrift de första ett-två åren, men det finns ju fördelar med att stalla in dem också.
Kan man ha en ett-två-åring enbart med lite äldre hästar? Eller bör de ha jämnåriga kompisar ända tills de är två-tre?

Jag tycker att hästar ska gå ute, oavsett ålder. Man kan ju ändå box träna dem och ha dem inne några timmar på dagen, men kropparna mår bättre av att gå ute och utvecklas finare då. Jag har själv en två åring och jag har henne på lösdrift. Tycker att det ultimata är att ha jämnåriga så att de kan busa ordentligt, men det är viktigt med vuxna hästar också som uppfostrar. Annars kan jag inte se någon fördel med att ha dem uppstallade.

Min dam har varit installad nattetid hela livet. Skulle ha gått på lösdrift egentligen men sjukdom och skador gjorde att det inte blev så. Så hon har gått ute mellan 14 - 24 timmar/dygn och stått i stor box i kallstall på nätterna. Gått i stor, kuperad hage med lekkompis.

Ang kompis så om man kan ha en 2-åring med enbart en äldre häst - det beror HELT på hur hästen ÄR. Åldern är egentligen irrelevant, det viktiga är om hästen ä rlämplig som lekkompis till en unghäst.

Min treåring har hela livet gått med min valack (och i perioder även med andra unghästar, men det har varit kortare perioder, huvudsakligen har hon gått med valacken). Valacken är en MYCKET lekglad herre i hagen och är något så unikt som den perfekta kombinationen av lekkompis och uppfostrare, när det gäller bus i hagen blev han aldrig äldre än två år liksom *s*

Så, bara den äldre hästen är lekglad och vill busa i den omfattning ett - tvååringen vill och behöver så går det utmärkt att ha en sådan som sällskap! MEN, det är tyvärr rätt ont om sådana individer. Att ha en alldeles för lugn/icke lekglad kompis till en unghäst är ingen hit alls, oavsett ålder.

Så, slutsats - visst kan man stalla in en ettåring eller tvååring på nätterna, men då ska det vara så liten tid som möjligt den står inne, i stor box. Och visst kan man ha en äldre häst enbart som sällskap, men då ska det vara en häst som vill leka i samma omfattning som unghästen.

stalla in och stalla in, beror väl lite vad man har för förutsätningar osv. Jag tycker det är lagom att börja stalla in en 3-åring som ska börja jobba och utbildas. Medans 1 åring och 2 åring lugnt kan vara ute så mkt som möjligt, det stärker dom bara osv. :)

Men jag brukar säga så att när hästen fyllt 3 år börjar den bli stor och ska börja lära sig nya saker och att ha olika utrustningar på sig osv. Nu är det juh olika vad man tycker och tänker, och vad man ska ha hästen till eller vad det är för ras osv.

Men jag tycker om att hästarna får komma in i stallet. :)

Jag har en mycket lekfull 5-åring och en äldre häst, så lekbehovet borde nog vara tillgodosett. I övrigt har jag mina hästar ute 10-12 timmar/dygn (längre när det blir varmare) och alltid 3 månaders dygnetrunt utevistelse på sommaren.

Jag funderar dessutom på att köpa en tysk åring, så för den blir det väl mer utegång än vad den är van vid...

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar