Sv: När är det lämpligt att stalla in unghästen?
Min dam har varit installad nattetid hela livet. Skulle ha gått på lösdrift egentligen men sjukdom och skador gjorde att det inte blev så. Så hon har gått ute mellan 14 - 24 timmar/dygn och stått i stor box i kallstall på nätterna. Gått i stor, kuperad hage med lekkompis.
Ang kompis så om man kan ha en 2-åring med enbart en äldre häst - det beror HELT på hur hästen ÄR. Åldern är egentligen irrelevant, det viktiga är om hästen ä rlämplig som lekkompis till en unghäst.
Min treåring har hela livet gått med min valack (och i perioder även med andra unghästar, men det har varit kortare perioder, huvudsakligen har hon gått med valacken). Valacken är en MYCKET lekglad herre i hagen och är något så unikt som den perfekta kombinationen av lekkompis och uppfostrare, när det gäller bus i hagen blev han aldrig äldre än två år liksom *s*
Så, bara den äldre hästen är lekglad och vill busa i den omfattning ett - tvååringen vill och behöver så går det utmärkt att ha en sådan som sällskap! MEN, det är tyvärr rätt ont om sådana individer. Att ha en alldeles för lugn/icke lekglad kompis till en unghäst är ingen hit alls, oavsett ålder.
Så, slutsats - visst kan man stalla in en ettåring eller tvååring på nätterna, men då ska det vara så liten tid som möjligt den står inne, i stor box. Och visst kan man ha en äldre häst enbart som sällskap, men då ska det vara en häst som vill leka i samma omfattning som unghästen.