När är det försent eller för tidigt...

Tussemaja

Trådstartare
... att inseminera? Har letat svar men hittar inget. Förra gången vi åkte in till semin då misstänkte jag redan att det var för sent. Gulkropp hittades. Sen kollades hon i söndags, gulkropp kvar, sprutades...Idag tisdag lite brunstslem (det enda sättet att se hennes brunst på, men jag vet inte när i brunsten hon utsöndrar det - när brukar det vara?) Ska tillbakka på UL i morron bitti. Så sperman kan komma tidigast torsdag (skickas) Hur länge är ägget befruktningdugligt på ett ungefär? och hur länge är spermierna aktiva? Är det säkrare att inseminera lite för tidigt än lite försent ? Eller måste det vara "på timmen"? Har alltså av olika skäl valt att åka fram å tilbaka till stationen - inte så långt att köra...Så att ställa henne där mer än från morron till kväll är tyvärr inget alternativ. Såå tacksam för svar. Det skulle lugna mina nerver. Eller möjligtvis göra dom ännu mer kännbara ;-)

Sv: När är det försent eller för tidigt...

Hur ser ägget ut? Stort?

Hon semineras torsdag, om ägget står kvar på fredag så kan det bli seminering igen fre el lör beroende på hingst och vart du bor.

Man seminerar helt enkelt ända tills ägget är borta. Nästa gång sen blir ju tisdag och det är ju inte troligt att det är kvar då om ni börjar på torsdag, men absolut inte otroligt heller utan man måste kolla igen.

Har ju inte sett nåt ägg än efter sprutan i söndags. Ska tillbaka i morron å kolla henne. Veterinären på stationen sa att det kunde ta mellan 2-4 dagar innan brunst kommer igång... OM den kommer igång...I morron onsdag är det alltså mittemellan, alltså 3 dagar sen sprutan...

Ok.

Om det finns ett ägg att seminera på och allt annat verkar bra så börjar man helt enkelt seminera. Eventuellt kan man "spruta iväg" ägget (om det är i bra storlek) så att det blir färre skick. Det beror lite på vilken hingst du har valt, hur långt den ska skickas och vart i Sverige du bor (eftersom det är krångliga fre/lör skick numer).

Jag är säker på att dín veterinär/station kommer förklara för dig när ni väl drar igång :).

Hoppas det... Usch, jobbigt detta! Hoppas det visar sig värt besväret! :-)

Oj vilka svåra frågor. Men du har ju redan fått jättebra svar!

Så här gjorde vi med mitt sto! Elvaårigt maiden sto. Stod med gulkropp halva våren och sprutades med PG. Kom i brunst redan två dagar efter och fick fina ägg. Inseminerades dag 5 på brunsten och dagen efter vi kollade höll hon på att släppa ägget. Dock vart hon inte dräktig på den brunsten:cry:

Nu innan midsommar kom hon i fin brunst själv. Dag fyra visade två stora ägg 42 och 43 stora. Inseminerades dagen efter och fick en inj receptal samma dag. (Dock skulle hon ju fått den dagen innan men min vet sa att om hon har mogna ägg kommer de att gå ändå.) Dagen efter ( på midsommar) hade hon släppt det största ägget och hade ett ägg kvar. PGA midsommar/lörd mm och problem med skick så håller vi nu tummarna att hon tog sig. Allt ser kalas ut där inne och inga bakterier.

Inseminatören tittar på spermierna i mikroskop för att kolla hur de mår. Han sa att vid bra kvalitet så lever de ca tre dygn där inne.

Jag hade ont i magen av alla beslut och väntan på alla dessa ägg, skick av spermier veterinärer etc. Har räknat och grubblat och hållt på....

Hoppas att det går bra för dig och din pålla

Vad är receptal...?

Oj glömde förklara! Det är ett medel som gör att äggen mognar snabbare. För min det behövdes det annars skulle jag ha behövs inseminerat på midsommar. Och eftersom hingsten står i danmark hade det då kommit upp i orimlliga kostnader för ett extra skick..... Så nu är det bara att vänta och se om det lyckades eller ej.

O, då var det nog det hon blev sprutat med för att komma i brunst. Hon fick ont i magen, och svettades opiöst, så det vill jag inte göra om..

Nej. De är inte samma. Din häst fick säkerligen Dinolytic för att komma i brunst.
Receptal är samma som Pregnyl, som används för att få ett rätt moget ägg att släppa.

Nej. De är inte samma. Din häst fick säkerligen Dinolytic för att komma i brunst.
Receptal är samma som Pregnyl, som används för att få ett rätt moget ägg att släppa.

Hur ofta använts detta igentligen och hur kan alla såna här hormoner som sprutas på stona inverka i nästa brunster ?

Har funderat på detta med att spruta så ägget släpper är det vanligare på vissa stationer som är kända för ett skick eller handlar det bara om en pricksäker vetrinär ?

Mia

Å hur påverkar detta stoet? Kan det bli liknande symtom som när man sprutar för att brunst ska starta upp? Vill helst inte utsätta henne för mer sånt som kan göra ont...

... i alla fall tre ägg på G nu, men för små än. Tillbaka på fredag. Skitorolig för att det ska bli under helgen. I värsta fall får jag åka å hämta, men det beror ju på hur dom samlar... Bekymmersamt...Åtålighetsnerverna kryllar i hela mig...

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 907
Senast: Nominous
·
Avel Hjälp! Jag har ett sto som vi har åkt med till seminstation 2-3 gånger i veckan sen 8 maj, och hon brunstar aldrig. Hon fick sin fjärde...
Svar
7
· Visningar
2 518
Senast: Masse
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 432
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka