när är det för sent...

NightRain

Trådstartare
Att klippa sin häst?

Min häst blir nog klippt i slutet på månaden.. Han är inte frusen av sig. Kommer att bli en typ av Islandsklippning. Han är inte Islandshäst. Vi har ca 12 grader på dagarna å står inne på natten.Han kommer alltså inte ha täcke på sig.

När tycker ni de är för sent?

Sv: när är det för sent...

När anlaget för sommarpälsen börjat sättas, framåt vårkanten. Då klipper jag inte. Nu är det ju knappast för sent, härnere har vi fortfarande 15 plusgrader.

Man kan klippa året runt men innan nyår hade jag åtminstone haft sista klippningen för att låta sommarpälsen komma ut ifred.

För sent för vadå? Så att inte sommarpälsen blir rubbad menar du? Isf brukar man väl säga inte klippa efter nyår, men jag klipper året runt så för mig är det inget problem :)

förlåt var lite otydligt kanske:P menar mer för sent så att han kommer att bli typ kall.. känns ju inte så snällt att typ klippa honom i -20 grader då han ska gå utan täcke.. mer så jag tänker:P

Fast Islandsklippning är väl typ halva halsen och då bör ju hästen absolut kunna gå utan täcke?

Hade fullblodet gått utan täcke i sådan klippning hade två timmar räckt innan spänningarna sabbat ridmöjligheterna.

Beror på häst, men som regel tycker jag att man ersätter det skydd man klipper bort.

Förut var jag helt övertygad om att det fanns tidsgränser för att klippa men blev senare övertalad, "det man klipper växer ju tillbaka" och så är det faktiskt oavsett om det är höst/vår/vinter eller sommarpäls man klipper i.

Jag ändrade min syn när jag fick klippa min gammelman nu sent i våras för att han fäller för sakta numera att det blir för varmt för honom, så här blir det klippning i slutet på maj och efter 2 veckor hade han perfekt "sommarpäls" som inte blivit ruggig eller ful alls.

På nyklippt häst bör man nog täcka vid dåligare väder, i alla fall de första veckorna.

Jag tror det är väldigt individuellt från häst till häst. Min häst (Nordsvensk bruks) spårklipptes under sena okt. Hon gick i hagen utan täcke i kallare än -15. Hon stod och sov stundtals om dagarna och visade inga tecken på att frysa. Funkade för henne men för en av araberna i stallet var det helt kört. Hon hade full päls, stalltäcke plus ett redigt tjockt vintertäcke. Hon frös som en galning, ibland skadade hon så kraftigt att hon inte ens kunde få i sig kraftfodret ordentligt. :cry:

Ska hästen inte ha täcke på hela vintern trots att du ska klippa den?

Annars säger jag som Lovisaeleonora_, beror ju på hur frusen hästen är, är den frusen av sig, strunta i att klippa överhuvudtaget. Är den inte så frusen kanske det kan funka med en liten islandsklippning om du nu absolut nödvändigtvis måste klippa den.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
164
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur