När är det dags att kastrera brorsan?

L

Lolou

Jag har två halvbröder; Figge på 1,5 år och Pico på 6 månader. De har kommit bra överens sen lillebror flyttade in i oktober, och jag vill ju att det ska fortsätta så! Då storebror är kastrerad så undrar jag nu ifall det kan uppstå problem eller ej med lillebror nu när han så småningom blir könsmogen. Figge kastrerade vi vid ca 9 månaders ålder. Bör lillebror kastreras tidigare än så? Det är ju så olika riktlinjer tycker jag.
Då Pico börjat bli större så visar ju storebror lite oftare vem som bestämmer genom att "sätta honom på plats". Men de är aldrig elaka, men det har blivit lite mer viftande med tassar mot huvud och ansikte.

Vad tycker ni, borde lillebror kastreras så snart som eller är det lungt att vänta tills han växt till sig lite mer?
 
Sv: När är det dags att kastrera brorsan?

bättre att göra de nu innan de blir problem tex kaxar upp sig, klättrar i rang mm
 
Sv: När är det dags att kastrera brorsan?

Det vanligaste är att man kastrerar vid sex månaders ålder så kastrera du så snart det går.
 
Sv: När är det dags att kastrera brorsan?

Mina två killar (bröder) kastrerade jag vid 6 månaders ålder. Då började den ena bli riktigt skrikig och dum mot den andra, då var det dags!
 
Sv: När är det dags att kastrera brorsan?

Min grabb blev könsmogen vid 4½-5 månaders ålder, kastrerade honom vid 6 månader - jag skulle göra det asap om jag vore du.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp