När är det dags att fatta beslutet?

aiquen

Trådstartare
Ja, när ska man egentligen ta det svåra beslutet och avliva sin älskling?

Det gäller min shetlandsponny M som har haft fång flera ggr. Under åren hos mig har han aldrig haft ett akut anfall utan det har som mest gått till varma hovar med svagt ökad puls och knagglig gång. Jag försöker vara beredd varje vår och släpper honom aldrig betet, och greenguarden åker i regel fram så fort gräset börjar komma o.s.v. Ändå hann jag inte plocka fram greenguarden förrän det var för sent i år igen (och det grämer mig så :(). Tydligen har det redan kommit såpass mycket gräs i vinterhagen att ponnystackaren inte klarade det. Så nu står han på boxvila inne i stallet.
Dock brukar de här anfallen aldrig vara längre än någon vecka på vårkanten, sedan brukar han klara sig hela sommaren och kan framåt sensommaren t.o.m. gå upp på betet ett par timmar varje dag (med greenguard).

Jag har dock varit väldigt orolig för hur de här anfallen tagit på honom och har varit i kontakt med veterinär vid varje anfall (för konsultation och smärtstillande) men ingen har ansett att det är särskilt "allvarligt". I höstas hade jag ut veterinären för en lite grundligare koll och han tyckte att M var i ett fint skick. Bra hull, ren gång och hade väldigt fina hovar för att vara en fångponny. Jag passade också på att fråga om jag kunde träna något med honom, eller om det var ett pensionärsliv som gällde, men det var enligt vet. inga problem om jag ville köra honom lite. Så allting verkade okej då.

Men, nu när vi hamnat i samma sits igen börjar jag fundera. När ska jag låta M vandra vidare? Han är 22 år gammal och även om de här fånganfallen inte verkar ta så hårt på honom är det klart att de känns, speciellt när de fortsätter år efter år trots att jag gör vad jag kan för att vi båda ska slippa eländet. Och även om han blir bättre igen sedan så undrar jag ju hur roligt det egentligen kan vara för honom att gå ensam i en grushage hela sommaren när de andra lattjar på betet? Jag tycker synd om honom! :( Samtidigt som han mellan anfallen verkar vara en pigg och frisk gubbe. Och mattes lilla sötnos...

Åh, det känns så svårt. Jag vet varken ut eller in. Jag vill givetvis inte ta bort honom, men det går ju inte att vara hur ego som helst heller när det gäller sådant här. Utan det gäller ju att ta rätt beslut, för Ms skull... Frågan är bara VAD som är det rätta beslutet.

:confused: :(

Sv: När är det dags att fatta beslutet?

Om han verkar pigg och glad för övrigt kanske du kan skaffa en till shettis som kan vara hans sällskap i grushagen på somrarna? Hans ålder är ju inte så jättehög för en shettis, trots allt, och jag tycker inte att detta låter som en pålle som lider. Du verkar sköta fångproblemen mycket bra, tycker jag.

Ja, när ska man egentligen ta det svåra beslutet och avliva sin älskling?

Det gäller min shetlandsponny M som har haft fång flera ggr. Under åren hos mig har han aldrig haft ett akut anfall utan det har som mest gått till varma hovar med svagt ökad puls och knagglig gång. Jag försöker vara beredd varje vår och släpper honom aldrig betet, och greenguarden åker i regel fram så fort gräset börjar komma o.s.v. Ändå hann jag inte plocka fram greenguarden förrän det var för sent i år igen (och det grämer mig så :(). Tydligen har det redan kommit såpass mycket gräs i vinterhagen att ponnystackaren inte klarade det. Så nu står han på boxvila inne i stallet.
Dock brukar de här anfallen aldrig vara längre än någon vecka på vårkanten, sedan brukar han klara sig hela sommaren och kan framåt sensommaren t.o.m. gå upp på betet ett par timmar varje dag (med greenguard).

Jag har dock varit väldigt orolig för hur de här anfallen tagit på honom och har varit i kontakt med veterinär vid varje anfall (för konsultation och smärtstillande) men ingen har ansett att det är särskilt "allvarligt". I höstas hade jag ut veterinären för en lite grundligare koll och han tyckte att M var i ett fint skick. Bra hull, ren gång och hade väldigt fina hovar för att vara en fångponny. Jag passade också på att fråga om jag kunde träna något med honom, eller om det var ett pensionärsliv som gällde, men det var enligt vet. inga problem om jag ville köra honom lite. Så allting verkade okej då.

Men, nu när vi hamnat i samma sits igen börjar jag fundera. När ska jag låta M vandra vidare? Han är 22 år gammal och även om de här fånganfallen inte verkar ta så hårt på honom är det klart att de känns, speciellt när de fortsätter år efter år trots att jag gör vad jag kan för att vi båda ska slippa eländet. Och även om han blir bättre igen sedan så undrar jag ju hur roligt det egentligen kan vara för honom att gå ensam i en grushage hela sommaren när de andra lattjar på betet? Jag tycker synd om honom! :( Samtidigt som han mellan anfallen verkar vara en pigg och frisk gubbe. Och mattes lilla sötnos...

Åh, det känns så svårt. Jag vet varken ut eller in. Jag vill givetvis inte ta bort honom, men det går ju inte att vara hur ego som helst heller när det gäller sådant här. Utan det gäller ju att ta rätt beslut, för Ms skull... Frågan är bara VAD som är det rätta beslutet.

:confused: :(
Tycker att du kan ha honom kvar utan dåligt samvete efter vad du beskriver. Tycker nog att du ska ordna en kompis åt honom, finns säkert någon annan shettis i landet som är i samma sits som du kan få köpa, så får två hästar ett roligare liv.;)

Tack för svaren!

Att köpa en till häst är dock inget alternativ, men jag har även tidigare somrar funderat på om det som sagt inte finns andra ponnyer i samma sits som jag skulle kunna låna/hyra över sommaren. Jag har dock inte lyckats hitta någon hittills, men å andra sidan har jag väl inte sökt med ljus och lykta heller... Men jag ska kolla upp det! Det vore underbart om M i alla fall fick sällskap där han går i sin hage!

Sedan ska jag ta och prata med vet. igen och höra vad hon anser om saken. Men det verkar ju trots allt inte som att han lider mellan anfallen och i så fall har han ju som sagt många år kvar... Och de åren är jag absolut villig att ge honom. :love:

Hej! Har själv en fång häst, fick sitt första anfall förra sommaren och nu i helgen var det dax igen. Jag tycker det är så svårt det är så många olika bud hela tiden hur man skall göra. Vet förra sommaren sa att hon skulle in med det samma och stå i boxvila och fick en spruta. vet som var ute i fredags tyckte hon skulle stå kvar ute och gav ingen spruta, jag frågade om hon inte skulle få en spruta men det var inte nödvändigt tyckte han. På lördagen var hon fortfarande lika dålig så jag ringde igen det var samma vet som hade helgjour han kom ut och gav henne en spruta, och jag blev ytterligare tusen kronor fattigare. Söndag låg hon bara i hagen platt som en torsk och vägrade att resa sig jag trodde hon skulle dö för mig. Ringde åter vet som sa att vi måste få upp henne och in i boxen, det var ingen lätt grej men det gick till slut. hon skulle ha dubbel dos av medicinen. I dag var hon piggare och stog upp, hon stog och gnäggade när vi släppte ut hennes kompis en stund. Det är svårt när man har två och de inte kan vara utan varandra så de får stå inne båda två. Problemet är ju sen vad jag ska göra av fång hästen för hon tål ju tydligen inte gräs. Det är som du säger hon skulle behöva gå i en grushage, men det går ju inte och ha henne ensam där. Var i småland bor du?

Ja, fång är verkligen ett elände och att det fortfarande finns så mycket frågetecken kring det, gör det knappast lättare att undvika eller behandla sjukdomen. Jag hoppas i alla fall att din häst piggnar till snart. Det är inte kul att se dem ha ont! :(

Jag bor för övrigt några mil utanför Växjö.

Attans att vi inte bor grannar. "Min" shettis har det precis som din. Samma ålder och samma symptom under vår och sensommar. Den är inte min egentligen utan han går tillsammans med mina hästar. Ägaren pratade i vintras när jag tog bort min ena häst att hon hade funderat på att göra det samma med shettisen. Han klarar förmodligen inte en sommar till. Men nu har jag inte hört nå´t på sista tiden. Mina hästar har jag släppt på bete och den lille får gå med så länge det går tydligen.:confused:
Nä, man måste nog tänka mer på hästarnas bästa och rannsaka sig själv i sådan här lägen. Nu anklagar jag inte dig på något sätt. Jag vet alltför väl hur det känns när man ska ta bort en älskad häst. Det har jag i mycket färskt minne. Det är det absolut dj.......e jag har varit med om. Att spela Gud och bestämma över någons liv på det sättet är inte lätt. Att man har ångest och samvetskval är mänskligt.
Men jag tycker nog du ska fundera en extra gång över din lilla häst. Får han en värdig sommar där han går i grushagen? Kan du stimulera honom med körning och promenader så OK. Och om du får tag i en låneponny så är ju det jättebra. För de är ju så innerligt goa de här små shettisarna. Den lille som vi har här hemma är en riktig liten hjärtekrossare :love:

Tråkigt med fång!!!!! Min lille shettis står också på boxvila pga fång (första gången). Jag är så arg på mig själv som inte märkte de små tecknen som att han ville gå på mjukt underlag när jag ledde ut honom mm. Men men, han är redan mycket piggare och har gjort sig en liten volt inne i boxen (har en box på 3,5x3,5m),
Men inte ska du väl behöva ta bort honom? Att äta gräs är inte hela livet för en häst (även om en del hästar inte håller med mig ;) ). Att hitta shettisar i samma sits lär inte vara svårt - vi är många som behöver grushagar till våra små pållar på sommaren.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 514
Senast: Sel
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 395
Senast: alazzi
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 371
Senast: mackan
·
Hästvård Ny tråd igen från mig. Men nu behöver jag verkligen stöd, skriva av mig, höra erfarenheter osv. Hästen är 24 år, nordsvensk som jag...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 604
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka