När är bästa tävlingsåren för en häst?

M

Meya

När tycker ni är bästa "tävlingsåren" för en häst?
Är de när den är runt 7 eller lite mer lugn runt 13? Klart 7 åringen kan var jättelugn men aja;P

Hur gammal var DU och din HÄST när ni började tävla?
Då menar jag inet att ni måste ha börjat tävla tsm.

Sv: När är bästa tävlingsåren för en häst?

Jag börjar oftast tävla mina hästar som fyraåringar och så tar jag upp dom i klasserna olika snabbt beroende på hur välutvecklade de är. själv började jag tävla när jag var sju (red väl några pyttesmå klubbtävlingar innan det och så från jag var fem kanske, började rida redan som fyraåring)

Vilken ålder som är bäst på hästarna går väl knappt att svara på... beror sig ju på vilka klasser hästen har kapacitet att nå och vilken utbildning och matchning den får.

jadu, lite svårt att säga, jag tävlar fortfarande min häst och han är bara 10, började när han var 7, han tävlar fortfarande lika bra, om inte bättre;) så jag skulle nog säga runt 10 år:) Jag började tävla vid 14 års ålder:)

det spelar juh ingen roll malina baryar tävlar juh flippan och hon fyller ju 16 i år och de tävlade sist i england horse show elr nått

jag tävlade först när jag var 11 och hästen 21 doc blåbärshoppning men hästen skenade för att hon blev så glad för att hon fick hoppa!

Började tävla min när han var 17, går hur fint som helst. Fast han är tävlad en del i sina yngre dagar..:D

2007 var mitt första riktiga tävlingsår med mitt sto (förutom clearounder för skojs skull för 5 år sedan) och hon är idag 18 år gammal :D.
Har gått jättebra med placeringar och vinster varje gång.

Min valack är nyinköpt och han är 13 år, ska ut nu till våren. Han är aldrig tävlad förut.

Åldern har ingen betydelse :D

Jag började tävla "på riktigt" vid 11-års ålder och min ponny
tävlade för första gången när han var 12 år.
Vi tillsammans tävlade när jag var 12 och han var 12.
Åldern på när hästen är som bäst är olika, min blir bara bättre och bättre iaf (han är 14 nu).

Hästens fysiska topp ligger runt 9-11 år. I dressyren är många hästar i eliten äldre, just för att det tar så många år att lära alla rörelser.
I travet är det få hästar som tävlar efter 5 års ålder, galoppen har också jämförelsevis mycket låg snittålder. Där har hästarna en annan form av formtopp som inte baseras på deras fysiska mognad. (Frågan är hur hållbarheten ser ut på dessa hästar...) Dock växer exempelvis eng fullblod betydligt snabbare än ponnyer, och är ridbara redan som 1-2-åringar medan små ponnyer ofta inte rids in förrän vid 4-5 års ålder.

Snittåldern för levnadsåren på våra hästar har jag för mig ligger på typ 7 år, vilket givetvis är jättelågt men har nog att göra med hur många unghästar som avverkas inom sporten.

Jag var 13 år och ponnyn var 6 år :D

jag började tävla när jag va 14. Red häst...den va då kring 8 år.
gammal travare. Tävlade mest i hoppning. Va dom roligaste tävlingsåren jag haft.

en bra ålder på häst tycker jag är när den är runt 15 år.
Då brukar dom veta vad dom ska göra.

Jag skulle säga att bästa tävlingsåren är runt 10 år.
Min nya ponny är 8 år och jag är 14.
Jag planerar att starta henne lite clear rounder nu till våren och sen så får vi se om det blir några "riktiga" tävlingar nu innan sommaren.
Hon är inte tävlad innan.

jag var väl 11 när jag vörjade tävla ordentligt, möjligen 10 klubbtävlingar, jag skulleväl säga att bästa tävlingsåren är runt 10 också.

Jag började tävla klubbtävlingar när jag var 7-8.
Min 7-åriga ponny har gått tre tävlingar (en CR dressyr, två utbildningshoppningar:p) än så länge.
Ska ut på våran första lokala i februari om allt går som planerat :D

Kan ju svara om mig själv också.

Började tävla dressyr som 10-åring, då även en del hopp också, bara klubbnivå. Fick min första häst som 13-åring, började tävla dressyr med henne när jag var 14 och hästen 17.
Min nuvarande häst har gått på galoppen sedan 3 års ålder, jag började tävla honom som 7-åring i distans, han är nu 8 år och har tävlat upp till och med nationell nivå. Jag är 20.
Denna säsong ska vi eventuellt upp på internationell nivå i Spanien.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Askur2017
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
337
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama